کد خبر : 793
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 تیر 1402 - 11:50

بفجر و کارنامه درخشان ۲۵ ساله

بفجر و کارنامه درخشان ۲۵ ساله
شرکت فجر انرژی در شرایطی سوددهی قابل توجه داشته که با ریسک‌های مختلفی اعم از بی‌ثباتی در بازار ارز، تامین مالی، تامین خوراک و نرخ خوراک، نرخ ارز صادراتی، تحریم های بانکی، کاهش قدرت خرید در داخل و... مواجه است.

انرژی پرس-شرکت فجر انرژی خلیج فارس که از زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس است یکی از شرکت‌های مورد اعتماد سرمایه‌گذاران در بازار سهام است. این شرکت که در صنعت پتروشیمی کشور مشغول به فعالیت است با نماد بفجر در بورس تهران حضور دارد و یکی از نمادهای مشهور بازار محسوب می‌شود.

صنعت پتروشیمی که با بیشترین میزان ارزآوری در بین سایر رقبا در صدر جدول نشسته از اهمیت بسیار بالایی برای کشور برخوردار است. شرکت فجر انرژی خلیج فارس نیز به عنوان یکی از مهمترین مجموعه‌های فعال در حوزه صنعت پتروشیمی شناخته می‌شود که حضور پررنگی هم در بازار سهام دارد.

معرفی شرکت

شرکت «فجر انرژی خلیج فارس» با نام «شرکت فجر» در تاریخ سوم مرداد ماه ۱۳۷۷ تاسیس و از فروردین ماه ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت که تا پیش از سال ۱۳۸۶ از مجموعه های فرعی متعلق به شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران بود، طی مصوبه ای که راستای سیاست های اصل ۴۴ به تصویب رسید به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد. شرکت فجر انرژی خلیج فارس تا به امروز نیز به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس به فعالیت خود ادامه داده است. همچنین شرکت فجر انرژی خلیج فارس در روز ششم مهرماه ۱۳۹۴ با نماد «بفجر» در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

این شرکت که در حوزه موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری در احداث و راه اندازی و بهره برداری کارخانجات صنعتی، توسعه و نوسازی و تعمیرات، تحقیق و پژوهش، ذخیره و بسته‌بندی در حوزه توزیع، واردات و صادرات محصولات تولیدی است.

سابقه فعالیت

همانطور که پیشتر نیز گفته شد شرکت فجر انرژی خلیج فارس در طول ۲۵ سال فعالیتش در حوزه صنعت کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است. این عملکرد مناسب و مطلوب که با نگاه به کارنامه شرکت کاملا قابل مشاهده است پس از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس (طبق اصل ۴۴) با سرعت بیشتری تداوم یافته است.

بیشتر بخوانید:  مبین انرژی پردرآمدترین یوتیلیتی بورس / رشد 10 درصدی فجر انرژی در درآمد

اما باید توجه داشت که دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود هرگونه فعالیت صنعتی در ایران با مشکلات و موانع زیادی مواجه باشد. از جمله مهمترین موانع می‌توان به وضع تحریم های گسترده نفتی و بانکی بر علیه ایران است که کار را برای شرکت های صادرات محور دشوار کند. اما با این وجود برخی صنایع در حدود ۱۵ سال اخیر با ارزآوری فوق‌العاده بالایی که دارند زمینه را برای عبور از دوران ابربحرانی تحریمی فراهم کرده اند.

نگاهی اجمالی به کارنامه فجر

اما طبق اطلاعاتی که از صورت های مالی شرکت در سنوات گذشته استخراج شده می‌توان بر وضعیت مناسب این مجموعه صحه گذاشت. مقایسه وضعیت کنونی شرکت با سال های مالی گذشته به روشنی می توان مشاهده کرد که سود شرکت فجر انرژی خلیج فارس افزایش قابل توجه و مداومی داشته است.

این سوددهی قابل توجه و مناسب در شرایطی رقم خورده که شرکت فجر انرژی خلیج فارس با ریسک‌های مختلفی اعم از بی‌ثباتی در بازار ارز، تامین مالی، تامین خوراک و نرخ خوراک، نرخ ارز صادراتی، تحریم های بانکی، کاهش قدرت خرید در داخل و… مواجه است.

برخی مشکلات نیز برای این شرکت وجود داشته که در زمینه وصول مطالبات بوده است. این مسئله که در پی تشدید تحریم‌ها و همچنین نرخ تورم حدود ۶۰ درصدی بروز یافته از جمله سایر ریسک های موجود محسوب می شود. اما با وجود همه این مشکلات و موانع شرکت فجر انرژی خلیج فارس توانسته با سوددهی مداوم و قابل توجه سالانه به عنوان سهمی قابل اعتماد برای سهامداران و سرمایه گذاران شناخته شود.

گزارش آگهی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.