کد خبر : 9193
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 12:33

برداشت از آب چاه برای کشاروزری صفر می‌شود؟

برداشت از آب چاه برای کشاروزری صفر می‌شود؟
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: فعلا به صورت به مطلق به این نرسیدیم که برداشت از آب چاه برای کشاروزری صفر شود.

به گزارش انرژی پرس، راما حبیبی درباره کاهش سطح آب‌های سطحی و سدها و تاثیر آن بر کیفیت آب خام ارسالی اظهار داشت: اکنون با توجه به کاهش بارش‌ها و سطح آب‌های زیرزمینی؛ آب‌های سطحی و زیرزمینی باهم اختلاط می‌شوند یعنی آب سد و چاه مخلوط می‌شود و به یک کیفیت مناسب می‌رسد.

کیفیت آب تغییر نکرده

وی تاکید کرد: حفظ کیفیت و استاندارد آب برای ما مهم است و از چند گذرگاه این مسئله مورد کنترل قرار می‌گیرد هم در خروجی سدها و هم خروجی و ورودی تصفیه‌خانه کنترل لازم را انجام می‌دهیم، آبفای تهران هم در مبادی مختلف آب را کنترل می‌کند و قطعا به لحاظ کیفیت و هم پارمترهای بهداشتی به یک سطح مناسبی رسیده و بعد داخل شبکه می‌شود.

آب چاه و سد را مخلوط می‌کنیم

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران یادآور شد: کیفیت آب تغییر چندانی نکرده چون با آب چاه اختلاط می‌شود، یعنی آب‌های زیرزمینی و سطحی را باهم بالانس می‌کنیم و چون مخلوط می‌شود؛ کیفیت تغییر چندانی نمی‌کند.

برنامه تحویل پساب به کشاورزان

وی درباره استفاه از پساب گفت: تحویل آب به بخش کشاروزی و کسانی که حقابه دارند در صورت وجود آب از شبکه‌ها و کانال‌ها برابر حقابه صورت می‌گیرد، استفاده از پساب هم در دستور کار است و خط لوله‌ای که ما کار می‌کنیم از تصفیه‌خانه جنوب برای شهرهای جنوب شرق یعنی پاکدشت، ورامین ری پساب را انتقال می‌دهیم و حقابه‌بران قدیم هم طبق حقابه و اسنادی که دارند از کانال‌های آبیاری حقابه خود را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  ۶۰ درصد از ظرفیت مخازن سدهای ایران خالی است

چاه‌های مجاز؛ غیرمجاز نمی‌شوند

حبیبی درباره اینکه آیا باتوجه به کم‌آبی برنامه‌ای برای غیرمجاز اعلام کردن چاه‌های مجاز وجود دارد یا خیر، توضیح داد: ما فعلا به صورت به مطلق به این نرسیدیم که برداشت از آب چاه برای کشاروزری صفر شود، ولی پروژه‌هایی داریم که بتدریج از پساب استفاده کنیم و برداشت از چاه‌ها را کم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چاه‌های مجاز غیرمجاز اعلام نمی‌شود چون بهرحال حقی اکستابی مردم است و به قوت خود باقی خواهد ماند، ولی برنامه‌ها و پروژه‌هایی داریم و مذاکره می‌کنیم؛ جاهایی که امکان استفاده از پساب داشته باشند و به لحاظ بهداشتی نیز میسر باشد از پساب استفاده کنند، غیر از شرکت‌ها و کارخانجاتی که به لحاظ بهداشتی امکان استفاده از پساب ندارند؛ تفاهماتی با برخی مالکین انجام می‌شود که به سمت استفاده از پساب ترغیب شوند، ما اکنون کار را آغاز کرده‌ایم تا پایان سال جزئیات مربوط به آن اعلام خواهد شد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.