کد خبر : 11409
تاریخ انتشار : جمعه 3 فروردین 1403 - 15:14

با ۱۰ شرکت بزرگ پیمانکاری نفت و گاز در خاورمیانه آشنا شوید+ اینفوگرافی

با ۱۰ شرکت بزرگ پیمانکاری نفت و گاز در خاورمیانه آشنا شوید+ اینفوگرافی
امارات با شرکت پترولیوم تنها کشوری در خاورمیانه است که موفق شده در فهرست ۱۰ شرکت بزرگ پیمانکاری نفت و گاز خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، منطقه خاورمیانه با منابع عظیم نفت و گاز خود باعث رونق اقتصادهای خود و سایر کشورهای جهان شده است. از همین روی، فعالیت شرکت‌های پیمانکاری در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، شرکت‌های پیمانکاری مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز که دارای مهارت‌های لازم هستند، پشت عملیات عظیم و پیچیده پروژه‌های انرژی و تبدیل چشم انداز بلندپروازانه تولیدکنندگان نفت و گاز در خاورمیانه به چشم انداز ملموس قرار دارند. رتبه بندی ۱۰ شرکت پیمانکاری مهم در زمینه مهندسی، تامین و ساخت و ساز در بخش نفت و گاز خاورمیانه برای سال ۲۰۲۳ به قرار زیر است:

 

۱-شرکت ساخت امارات پترولیوم

 

۲-شرکت پتروفاک انگلیس

 

۳-گروه مهندسی سامسونگ کره جنوبی

 

۴-شرکت تکنیپ انرژی فرانسه

 

۵-شرکت مک‌دیر موت آمریکا

 

۶-شرکت L&T هند

 

۷-شرکت سایپم ایتالیا

 

۸-شرکت  Wood بریتانیا

 

۹-شرکت تکنیکا رونیداس اسپانیا

 

۱۰-شرکت مهندسی و ساختمان هیوندای کره جنوبی

 

 

 

شرکت ساخت امارات پترولیوم

شرکت ساخت ملی پترولیوم امارات (NPCC) مستقر در امارات متحده عربی به لطف جریان مداوم قراردادهای جدید و اجرای پروژه‌های بزرگ توسعه، در سال ۲۰۲۳ در فهرست پیمانکاران پیشرو بخش نفت و گاز خاورمیانه در رتبه نخست قرار گرفت. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، ارزش کل قرارداد شرکت اماراتی به بیش از ۴.۶۳ میلیارد دلار رسید. این شرکت قراردادهای عمده‌ای در ارائه خدمات پیش از ساخت در پروژه «الحیل» و «غشا» و کارهای مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز خط لوله اصلی نفت از «ام لولو» به جزیره «زرکوه» منعقد کرد.

در سال ۲۰۲۲، شرکت ساخت نفت امارات قراردادهایی به ارزش ۳.۵۴ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز خاورمیانه از جمله کار بر روی برنامه توسعه میدان «جفوره» آرامکو عربستان و کارهای مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز پروژه خط لوله اصلی گاز ADNOC در میدان «زاکم پایین» را بدست آورد.

برای سال ۲۰۲۴، این شرکت در نظر دارد با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای برای مشتریان خود در بخش نفت و گاز خاورمیانه، جایگاه خود را در بازار و بخش‌های کلیدی تقویت کند. از سوی دیگر، این شرکت پیشرفت‌های پروژه را در بخش انرژی‌های نو بررسی و در پروژه‌های مشارکتی همکاری می‌کند. در حال حاضر، شرکت اماراتی پروژه‌های ADNOC Gas Ruwais LNG  و۲ LNG   را از طریق مدل مشارکت با Technip Energy اجرا می‌کند.

همچنین، در میان سرمایه‌گذاری‌های عظیم در چشم‌انداز جذب و ذخیره‌سازی هیدروژن و کربن سبز در منطقه MENA، شرکت ساخت امارات به طور فعال درگیر  مذاکره با سهامداران مهم و ارائه‌دهندگان فناوری برای حمایت از کاهش انتشار۲ CO است. توسعه پایدار و حفاظت از تنوع زیستی از عناصر کلیدی عملیات شرکت ساختما نفت است، زیرا شرکت پیمانکار بسته به نوع و مکان پروژه و تأثیر آن بر تنوع زیستی، اقدامات پایداری را اجرا می‌کند.

 

شرکت ساخت امارات پترولیوم

شرکت ساخت امارات پترولیوم

 شرکت پتروفاک بریتانیا

در این سال اخیر، شرکت بریتانیایی پتروفاک به رتبه دوم فهرست مهمترین شرکت‌های پیمانکاری در بخش نفت و گاز خاورمیانه رسید. نیمه نخست سال ۲۰۲۳ قوی‌ترین دوره برای پتروفاک برای تضمین مناقصه‌های جدید در سال‌های اخیر بود، و کارهای مهندسی این شرکت در نیمه نخست سال گذشته تقریباً سه برابر شد و پیشنهادات جدید به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار در هر یک از بازارهای اصلی برای مشتریان و در بخش انرژی‌های نو را ارائه کرد.

در ماه می ۲۰۲۳، پتروفاک که سرمایه‌گذاری مشترک با پیمانکار هندی و شرکت پتروشیمی China Huanqiu Contracting & Engineering Corp را رهبری می‌کند، مناقصه‌ای را از Step Polymers (یکی از شرکت‌های تابعه سوناتراک الجزایر ) جهت اجرای یک پروژه پتروشیمی مهم در الجزایر دریافت کرد. ارزش کل قرارداد حدود ۱.۵ میلیارد دلار و ارزش سهام پتروفاک بیش از یک میلیارد دلار است.

اخیراً نیز قرارداد مهندسی، تامین و ساخت مجتمع «حبشان» در غرب ابوظبی را از شرکت فرآوری گاز ADNOC گرفته است. ارزش قرارداد منعقد شده پتروفک با امارات حدود ۷۰۰ میلیون دلار است که شامل کارهای مهندسی، تامین و ساخت ایستگاه جدید فشرده سازی گاز می‌باشد.

علاوه بر این، پتروفاک با مشتریان خود برای کاهش شدت کربن تأسیسات نفت و گاز موجود، طراحی و ساخت تأسیسات با شدت آلایندگی کم، و بهره برداری از پتانسیل انرژی‌های نو همکاری می‌کند.

 

شرکت پتروفاک انگلیس

 

گروه مهندسی سامسونگ کره جنوبی

شرکت پیمانکاری کره جنوبی  Samsung Engineering، یک شرکت مهندسی، تدارکات، ساخت و ساز و مدیریت پروژه با حضور پررنگ در بخش نفت و گاز در خاورمیانه است. این شرکت سال ۲۰۲۳ را با موفقیت آغاز و به همراه شرکت تایوانی CTCI برای ساخت بخشی از پروژه پتروشیمی راس لافان قطر انرژی، ورود خواهد کرد. واحد اتیلن آن پس از تکمیل، یکی از بزرگترین کارخانه‌های جهان از نظر ظرفیت خواهد بود. هزینه کل این پروژه ۶ میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود این پروژه در اواخر سال ۲۰۲۶ شروع به کار کند.

این شرکت پیمانکاری کره‌ای در سال ۲۰۲۲ پروژه‌های بزرگی از جمله پالایشگاه دقم عمان و پروژه سوخت پاک در کویت را به پایان رساند. همچنین، شرکت مهندسی سامسونگ چندین پروژه بزرگ از جمله پروژه آمونیاک سبز در عمان، پروژه پالایش نفت خام ADNOC و پروژه فرآوری گاز جفوره عربستان را اجرا می‌کند.

سود خالص این شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به ۱۹۵.۲ میلیون دلار افزایش یافت، در حالی که درآمد آن به ۲.۲ میلیارد دلار رسید.

 

شرکت سامسونگ کره جنوبی

 

شرکت تکنیپ انرژی فرانسه

شرکت تکنیپ انرژی پس از به دست آوردن پیشنهاد تاریخی برای پروژه‌های LNG، رتبه بالاتری را در سال جاری تصاحب کرد. Technip Energy؛ یک شرکت مهندسی و فناوری پیشرو در انتقال انرژی است که موقعیت بازار مناسبی در زمینه هیدروژن آبی و سبز و مدیریت انتشار۲ CO دارد.

در ماه می ۲۰۲۳، شرکت انرژی قطر یک قرارداد مهندسی، تدارکات، ساخت و بهره برداری ۱۰ میلیارد دلاری را به کنسرسیومی متشکل از تکنیپ انرژی و سایر پیمانکاران مستقر در خاورمیانه اعطا کرد. آرنو بیتون، مدیر عامل شرکت تکنیپ انرژی گفت: مناقصه میدانی در گنبد شمالی، درآمد بسیار خوبی را فراهم می‌کند، که معادل حدود سه برابر درآمد سالانه ما است.

علاوه بر این، تکنیپ انرژی معاملات بزرگی در اروپا و قرارداد مشاوره مدیریت پروژه با آرامکو برای برنامه ریزی یک شهر صنعتی جدید در  عربستان را در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ به دست آورد. این قرارداد شامل مشاوره مدیریت پروژه برای اجرای برنامه تبدیل مایعات به مواد شیمیایی است که ابتکاری بلندپروازانه توسط ریاض برای تبدیل بخش بزرگی از تولید نفت و گاز خود به محصولات شیمیایی با ارزش است.

 

شرکت تکنیپ انرژی فرانسه

 

شرکت مک‌دیر موت آمریکا

شرکت مهندسی و ساخت فراساحلی «مک‌دیرموت» پس از اخذ قرارداد مهندسی، تدارکات، ساخت  مانند حفظ تولید میدان شمالی قطر جایگاه خود را در خاورمیانه تحکیم کرد. طبق این قرارداد، مک‌دیرموت خطوط لوله و کابل‌های زیردریایی، خطوط فیبر نوری و خطوط لوله خشکی را نصب خواهد کرد.

در اکتبر ۲۰۲۲، این شرکت پیمانکاری که مقر آن در شهر هیوستون آمریکا است، با آرامکو عربستان سعودی و شرکت ساخت ملی نفت برای تولید دریایی در راس الخیر وارد مشارکت شد که شامل ساخت سکوهای دریایی، پشتیبانی و سازه برای خطوط لوله زیر دریا است.

 

شرکت مک‌دیر موت آمریکا

 

شرکت L&T هند

L&T یکی از بزرگترین شرکت‌های مهندسی، تامین و ساخت و ساز نفت و گاز در جنوب آسیا و خاورمیانه است و اعلام کرده که در سال جاری میلادی تنها با شرکت سعودی آرامکو حدود ۱.۸ میلیارد دلار در قراردادهای جدید برنده شده است.راین شرکت یکی از اعضای کلیدی قرارداد بلندمدت آرامکو با شرکت‌های بین المللی است و حضور پررنگی در بازارهای هند و خاورمیانه دارد.

داده‌های گروه L&T  نشان می‌دهد که سفارشات آن به طور قابل توجهی به ۵۰ میلیارد دلار افزایش یافته که ناشی از بهبود شرایط بنیادی بازار و افزایش فعالیت‌های قراردادی است. بخش پروژه‌های انرژی این شرکت در سه‌ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ سفارش‌هایی به ارزش ۸۸ میلیون دلار دریافت کرد که با ثبت سفارش‌های دریافتی در بخش‌های خشکی و فراساحلی برای فعالیت‌های هیدروکربنی، رشد قابل‌توجه ۶۶ درصدی را نسبت به سال گذشته ثبت کرد.

L&T  در چندین بخش از جمله هیدروکربن‌های خشکی و دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، انتقال و توزیع، زیرساخت‌های عمرانی و فناوری اطلاعات فعال است که در مجموع به حجم عظیمی از سفارش‌ها کمک می‌کنند.

 

شرکت L&T هند

 

شرکت سایپم ایتالیا

شرکت پیمانکاری «سایپم» ایتالیا سال گذشته پس از حفظ قراردادهای خود در بخش نفت و گاز خاورمیانه، به دنبال توافق های جدید بود. برای نمونه و در ژوئن ۲۰۲۳، بر اساس توافق بلندمدت موجود بین شرکت ایتالیایی و آرامکو سعودی؛ قرارداد مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز برای فعالیت‌های دریایی در خاورمیانه را اعلام کرد.

محدوده کار شامل کارهای مهندسی، تامین و ساخت ۵ سکو، خطوط لوله زیردریایی، خطوط عرضه و کابل‌های مرتبط در میدان المرجان در سواحل عربستان واقع شده و شامل کل پروژه ساخت داخل کشور می‌باشد.

سال گذشته سایپم برنده ۵ قرارداد حفاری دریایی در خاورمیانه و غرب آفریقا به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار شد. سایپم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ سود خالص ۴۴.۴ میلیون دلاری را ثبت کرد که در مقایسه با زیان خالص ۳۵ میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته رقم قابل توجهی بود که ناشی از دستیابی به قراردادهای جدید و رشد درآمدها و حاشیه سود بود.

سایپم به ریاست الساندرو پولتی، قراردادهای جدیدی به ارزش ۷.۳۶ میلیارد دلار در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به دست آورد که در مقایسه با ۴.۶۱ میلیارد دلار در دوره مشابه سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

 

شرکت سایپم ایتالیا

 

شرکت Wood بریتانیا

شرکت مهندسی و مشاوره چندملیتی بریتانیایی Wood به دنبال مجموعه‌ای از قراردادهای منعقد شده در بخش مشاوره، پروژه‌ها و فعالیت‌های تجاری خود، رشد استراتژیک در بخش نفت و گاز خاورمیانه را تجربه کرد. قراردادهای منعقد شده به ارزش تقریبی ۵۹۰ میلیون دلار، گواه شایستگی کار تیم‌های وود در خاورمیانه بود.

این قراردادها در زمینه منابع انرژی متعارف و کم کربن به بهبود تولید، پردازش انرژی و افزایش عمر میادین خشکی و دریایی در بحرین، عراق، عربستان، کویت، قطر و امارات کمک کرده است.

این شرکت با سرمایه گذاری در توسعه نیروی کار به رشد و گسترش حضور خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد. در عراق، قصد دارد بیش از ۲۰۰ کارمند جدید را در راستای حمایت از قراردادها استخدام کند، زیرا اعلام کرده است که به پشتیبانی از پروژه‌های کم کربن و هیدروژن در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

شرکت پیمانکار اسپانیایی Tecnicas Reunidas به لطف جریان پیوسته قراردادها، جایگاه مهمی در خاورمیانه دارد. پس از چندین سال تأخیر در تصمیم‌گیری‌ برای سرمایه‌گذاری، این شرکت در چند ماه  نخست سال ۲۰۲۳ به برخی از قراردادهای جدید بزرگ دست یافت.

در آگوست ۲۰۲۳، سرمایه گذاری مشترک این شرکت با شرکت ملی ساخت نفت، قراردادی به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار برای تاسیس زیرساخت‌های پردازش گاز در ADNOC به دست آورد. دامنه فعالیت آن شامل بهره برداری از تاسیسات جدید فرآوری گاز است که باعث بهبود عرضه به مجتمع صنعتی رویس در منطقه الظفره در غرب ابوظبی می‌شود.

در ماه می ۲۰۲۲، یک سرمایه گذاری مشترک بین Tecnicas Reunidas و Wison Engineering برنده یک قرارداد بزرگ از شرکت قطر انرژی برای پروژه توسعه میدان شمالی( پارس جنوبی) شد. دامنه فعالیت آن شامل پردازش، ذخیره و بارگیری گوگرد در شهر صنعتی راس لافان در قطر است. این شرکت به طور فعال در پروژه‌های بزرگ در بخش نفت و گاز خاورمیانه از جمله پالایشگاه دقم عمان، میدان مرجان آرامکو و پروژه گاز طبیعی۵ GT در کویت مشارکت دارد.

 

شرکت Wood انگلیس

 

شرکت مهندسی و ساختمان هیوندای کره جنوبی

شرکت پیمانکاری مهندسی و ساخت هیوندای (HDEC) در سال ۲۰۲۳ پس از برنده شدن چندین قرارداد و دستیابی به دستاوردهای بزرگ، جایگاه مهمی در این بخش کسب کرده است. این شرکت برنده دو قرارداد برای بسته‌های مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز مربوط به گسترش تجارت پتروشیمی در پالایشگاه SATORP در جبیل، عربستان شد. این قرارداد بزرگترین سفارشی است که تا به حال توسط یک شرکت محلی عربستان برای ساخت این کارخانه منعقد کرده که بخشی از پروژه مجتمع پتروشیمی در مقیاس جهانی آینده است که به طور مشترک توسط آرامکو و توتال انرژی فرانسه ساخته و اداره می‌شود.

شرکت مهندسی و ساخت هیوندای در حال حاضر ۱۳ پروژه به ارزش ۴.۸۷ میلیارد دلار را در عربستان سعودی اجرا می‌کند. توسعه میدان نفتی مرجان در جفوره و تعدادی پروژه خطوط انتقال و پست بخشی از آن است. در اوایل سال جاری، شرکت پیمانکاری ساخت پروژه شاهین را آغاز کرد که بزرگترین سرمایه گذاری آرامکو تا کنون در کره جنوبی است. شرکت هیوندای پیشرو در پروژه شاهین بوده و هدف آن ساخت بزرگترین تاسیسات پتروشیمی در تاریخ صنعت کره جنوبی است.

 

شرکت هیوندای کره جنوبی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.