کد خبر : 9399
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 11:09

افزایش ۸ میلیون متر مکعبی ظرفیت تولید گاز کشور

افزایش ۸ میلیون متر مکعبی ظرفیت تولید گاز کشور
سرپرست خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: برای اینکه بتوانیم گاز پایداری را در زمستان تامین کنیم از ۲۰ مهر امسال، خط لوله دریایی را به بخش قدیم خشکی متصل شد و این خط لوله با ظرفیت ۲۸.۳ میلیون متر مکعب در روز در مدار قرار گرفت و ۸.۳ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز اضافه شد.

به گزارش انرژی پرس، نعمت اله شهرویی با اشاره به افتتاح خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی، اظهار کرد: این خط لوله به منظور انتقال ۲۸.۳ میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی از سکوی فاز ۱۶ به پالایشگاه ششم پارس جنوبی جهت انتقال پایدار گاز در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به قدمت خط لوله قبلی و مشکلاتی که در این خصوص داشت و نمی‌توانست با حداکثر ظرفیت اسمی مورد بهره برداری قرار گیرد و و ظرفیت انتقال آن به حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده بود، تصمیم گرفته شد برای پایداری جریان گاز این خط لوله اجرا بشود که طول این خط لوله ۱۱۵ کیلومتر است که ۱۱۰ کیلومتر آن دریایی است.

سرپرست خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: با توجه به این اینکه گاز استخراجی از فاز ۱۶، ترش است باید جنس این لوله‌ها متفاوت باشد. تامین این خط لوله از خارج صورت گرفته، اما کلیه مراحل اجرایی به خصوص جوشکاری و لوله گذاری در بستر دریا توسط پیمانکار داخلی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:  افزایش چشمگیر ضریب پوشش گاز در پلدختر

شهرویی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم گاز پایداری را در زمستان تامین کنیم از ۲۰ مهر امسال، خط لوله دریایی را به بخش قدیم خشکی متصل کردیم و این خط لوله با ظرفیت ۲۸.۳ میلیون متر مکعب در روز در مدار قرار گرفت و ۸.۳ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در دولت سیزدهم اضافه شد.

وی در مورد ارزش قرار مربوطه، گفت: ارزش قرارداد ۱۶۰ میلیون یورو و مدت قرارداد ۱۵ ماه است و این کار با تکیه بر دانش و توانمندی پیمانکار داخلی انجام شده است. این کار را قبلا شرکت‌های خارجی انجام می‌دادند؛ اما اکنون با رسیدن به خودکفایی، این کار را انجام می‌دهیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.