کد خبر : 10012
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 12:55

مسئول مرکز خودکفایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

شرکت «راپکو» عمق تولید داخل را افزایش می‌دهد/ حاکمیت باید بخشی از این ریسک‌های ساخت داخل را بپذیرد

شرکت «راپکو» عمق تولید داخل را افزایش می‌دهد/ حاکمیت باید بخشی از این ریسک‌های ساخت داخل را بپذیرد
مسئول مرکز خودکفایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت راپکو، پی‌سی‌اس را 30 تا 40 درصد داخلی کرده ما تلاش می‌کنیم با حمایتی که از این شرکت به عمل می‌آوریم بتواند تا پنج سال آینده به عمق داخل صد درصد برسد.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، علی باقری، مسئول مرکز خودکفایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در گفتگو با انرژی پرس با اشاره به اینکه مرکز خودکفایی ام پی سی، متولی حمایت ساخت داخل است گفت: این مرکز تلاش می‌کند، شرکت‌هایی مثل «راپکو» که در حوزه‌ی ساخت داخل فعال را به شکل حاکمیتی، حمایت کند.

او ادامه داد: شرکت راپکو در حوزه‌‌‌ی پی سی اس، که فناوری پیچیده‌ای است فعالیت می‌کند و مرکز خودکفایی، شرکت‌ها، طرح‌ها و پتروشیمی‌ها را علاوه بر الزامی که وجود دارد تشویق می‌کند تا در جهت عمق دادن به تولید داخل، کمک کنند که شرکتی مانند راپکو موفقیت‌های بیشتری کسب کند.

باقری با اشاره به اینکه راپکو هم‌اکنون، پی‌سی‌اس را ۳۰ تا ۴۰ درصد داخلی کرده بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم با حمایتی که از این شرکت به عمل می‌آوریم بتواند تا پنج سال آینده به عمق داخل صد درصد برسد. در حوزه‌هایی که تجهیزات وارد می‌کنند، شرکت‌های دیگری وجود دارند که آن‌ها را به راپکو وصل می‌کنیم تا در حالت کنسرسیومی، عمق تولید داخل را افزایش دهند.

مسئول مرکز خودکفایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در رابطه با موانع موجود برای داخلی‌سازی اظهار کرد: ما تاکنون درخصوص فناوری‌های پتروشیمی بیشتر وابسته بودیم و به همین دلیل اعتماد به نفس در سازندگان داخل و همینطور خریداران محصول داخلی وجود ندارد. اگر مجتمعی بخواهد از محصولی استفاده کند که هنوز استانداردها را پاس نکرده، دغدغه دارد که اگر به مشکل بخورد، چطور باید ضرر و زیان‌ها را جبران کند.

او اضافه کرد: باید یک اعتماد دو طرفه، از سوی سازندگان و خریداران شکل بگیرد. سازندگان باید از طرح‌های روز دنیا بهره‌ بگیرند و طرح‌ها و مجتمع‌ها هم باید اعتماد کنند تا داخلی‌سازی از یک جایی آغاز شود و لازم است که طرح‌ها و مجتمع‌ها، این ریسک‌ها را بپذیرند تا داخلی‌سازی به نتایج خوبی دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید:  افت 28 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در سال 1402

باقری با بیان اینکه ما به عنوان حاکمیت باید بخشی از ریسک‌ها را بپذیریم گفت: اگر یک مجتمع پتروشیمی که بخش خصوصی است، همه‌ی ریسک‌ها گردن خودش باشد، زیر بار نمی‌رود. حاکمیت باید بخشی از این ریسک‌های ساخت داخل را بپذیرد. قوانین خوبی وضع شده که معاف از مالیات شوند یا در مناقصاتشان ترک تشریفات وجود دارد و… از طرف دیگر حاکمیت باید در صندوق‌های نوآوری شکوفایی که ایجاد کرده، بخشی از ریسک‌ها را با ضمانت‌‌نامه‌هایی که می‌دهد بپذیرد.

وی ادامه داد: کار دیگری که حاکمیت می‌تواند بکند این است مصرف‌کننده‌ها، بازار مصرف را هم برای تولیدکننده‌های دانش‌بنیان ایجاد کند که وقتی یک محصول در داخل وجود دارد، حق ندارید از خارج وارد کنید که این موضوع هم در حال حاضر به لحاظ قانونی در وزات اقتصاد و صمت انجام می‌شود و ما هم در شرکت ملی پتروشیمی تلاش می‌کنیم از سازندگان داخلی حمایت کنیم و جلوی واردات محصولاتی که شرکت‌های داخلی می‌سازند را بگیریم.

مسئول مرکز خودکفایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان سخنان خود گفت: ما باید تلاش کنیم با عرق ملی‌ای که وجود دارد ثابت کنیم که لذت تولید داخلی بسیار فراتر از خرید محصولات خارجی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.