کد خبر : 7124
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1402 - 10:55

افزایش ۱۱۰ درصدی مالیات‌ها با ضعف دولت در حوزه نفت

افزایش ۱۱۰ درصدی مالیات‌ها با ضعف دولت در حوزه نفت
عدم تحقق درآمدهای نفتی و شکست اهداف بودجه‌ای نفت، موجب شده تا دولت ضعف بزرگ خود در این حوزه را با افزایش 110 درصدی مالیات‌ها جبران کند.

به گزارش انرژی پرس، آمارهای رسمی می‌گویند در سال ۱۴۰۲ بین ۴۵ تا ۵۵ درصد درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه ۱۴۰۲ تحقق پیدا کرده است؛ این بدان معناست که دولت در خوش‌بینانه‌ترین حالت توانسته روزانه یک میلیون بشکه نفت در روز به فروش برساند.

همین موضوع، اختلافات دولت و مجلس را درباره کلیات بودجه ۱۴۰۳ به اوج خود رساند به‌طوری‌که مجلس، کلیات را رد کرد چراکه معتقد بود دولت به حدی رؤیایی اعداد را بافته است که کسری بودجه حتمی است. دولت در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ ، منابع قابل تحقق را بر اساس عملکرد گذشته و واقع‌گرایانه برآورد کرده است،

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بزرگ‌ترین منتقد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بود؛ او در جلسه اخیر بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۳ گفت: در همین سال جاری تا امروز ۲۰۸ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌شده، محقق نشده است که تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۶ ماه نخست سال، ۴۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه به بار آمد. آمارها نشان می‌دهد به‌جز توفیقاتی که دولت در بخش مالیات‌ستانی داشته در سایر بخش‌ها تحقق اهداف چشمگیر نبوده است. رئیس سازمان امور مالیاتی در همین باره گفته است: «در شش ماه اول امسال درآمدهای مالیاتی بیش از دو برابر درآمدهای نفتی شده که در راستای کاهش وابستگی به نفت و تأمین مالی پایدار رقم خورده است.»

در همین سال جاری، میزان درآمدهای مالیاتی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است تا بتواند بخشی از درآمدهای محقق نشده نفتی را جبران کند. دولت به این موضوع می‌بالد که درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی سبقت‌گرفته ولی باید گفت که دولت، برای جبران ضعف خود به مالیات گیری از مردم روی آورده است. مالیات گیری از خودرو، اجاره مسکن، سفرهای خارجی و …

به بیان ساده‌تر، دولت جیب مردم را برای هزینه‌های جاری خود هدف قرار داده چراکه نمی‌تواند نفت بیشتری به فروش برساند؛ موضوعی که خشم عمومی را در پی خواهد داشت زیرا برای سال آینده نیز افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته شده است؛ یعنی مردم باید پول بیشتری به دولت بدهند تا مخارج خود را تأمین کند!

بسیاری از نمایندگان مجلس هم با انتقاد از راهکار دولت برای درآمدزایی، می‌گویند گویا پاستور معیشت مردم را به فراموشی سپرده است؛ بخشی از انتقادات نمایندگان مجلس خواندنی است:

غلامرضا نوری قزلجه: در شرایط تورمی و رکودی، افزایش مالیات اصلاً روش درستی برای مدیریت اقتصاد کشور نیست. آنچه دولت در پیشنهاد خود برای مالیات دارد، افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ است. درحالی‌که در سال ۱۴۰۲ هم ۶۱ درصد به مالیات‌ها اضافه شد. اضافه شدن شدید مالیات‌ها در چند سال یعنی فشار به سفره و معیشت مردم! نهایت آن طیفی که مالیات می‌پردازد اقشار مختلف و درآمد دار ثابت هستند. همه این افراد با افزایش مالیات سفره‌شان کوچک می‌شود و تورم جدی‌تری را تجربه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:  تهدید ونزوئلا توسط آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های نفتی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی: زمانی که هزینه‌های کشور افزایش پیدا می‌کند اما سهم دولت از درآمد حاصل از فروش نفت کاهش یافته، این باعث می‌شود که به بخش‌های درآمدی دیگر اضافه شود که یکی از این بخش‌ها، مالیات است. زمانی که بخش مالیاتی بودجه افزایش یابد، فشار به مودیان مالیاتی زیاد می‌شود؛ برخی افراد و مالیات‌دهندگان همین الان هم نمی‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند و ما مراجعانی داریم که واقعاً مانده‌اند با مالیات زیاد خود چه کنند و حتی برخی از آنان، شغل‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

مهرداد گودرزوند چگینی: افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده چه میزان تورم بر مردم تحمیل می‌کند، ناترازی بودجه چگونه تأمین می‌شود؟ افزایش ۴۹.۸ درصدی مالیات چند درصد تورم بر جامعه اعمال می‌کند؟ از سوی دیگر افزایش ۵۴.۸ درصدی مالیات بر کالا و خدمات چه میزان قیمت کالا و خدمات را افزایش می‌دهد، آیا دولت شرایط تورمی را پیش‌بینی کرده زیرا این اقدام بر بازار تحمیل و تورم چند برابری می‌شود.

حسین محمد صالحی دارانییکی: وابستگی بودجه به نفت کم شده اما قرار نیست کسری از افزایش منابع مالیاتی تأمین شود و فشار به مردم افزایش پیدا کند. مردم محصولات کشاورزی‌شان در انبار مانده و با این فشار اقتصادی جوانان قدرت تأمین مسکن را ندارند، تسهیلات مسکن اهدایی از سوی دولت با اقساط ۱۱ میلیون تومانی و بازپرداخت بیش از ۵ برابر را چگونه می‌توانند بپردازند؟ این هزینه را با کدام حقوق و درآمد پرداخت کنند؟ خانوارهایی که برای کسری مخارج ازدواج و تسهیل ازدواج فرزندانشان در تنگنا قرار گرفته‌اند با مشکل جدی مواجه‌اند.

سید غنی نظری خانقاه: افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان متناسب با تورم نیست، همچنین با افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای مالیاتی مخالف هستم.

یوسف داودی: افزایش نرخ مالیات برخلاف شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم است که توسط رهبر انقلاب نام‌گذاری شده است. با این مدل اقتصادی بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند و روزبه‌روز بیکاران در کشور بیشتر و بیشتر خواهند شد.

محمدحسین فرهنگی: مالیات‌ها به‌جای ۶۰ درصد سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است که باید بگویم این‌طور نیست و به ۶۰ درصد گذشته ۵۰ درصد نیز اضافه شده است بنابراین ما با افزایش ۱۱۰ درصدی مالیات‌ها نسبت به سال ۱۴۰۱ مواجه هستیم. قطعاً این مسئله باعث می‌شود تا کسبه و اصناف خرد گرفتارتر از گذشته به فعالیت خود بپردازند و حتماً این مسئله آثار تورمی زیادی در پی خواهد داشت.

منبع: میزنفت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.