کد خبر : 3004
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 10:59

افزایش سهم هرمزگان از خط انتقال آب شیرینکن خلیج فارس

افزایش سهم هرمزگان از خط انتقال آب شیرینکن خلیج فارس
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه از مجموع ظرفیت یک میلیون مترمکعبی آب شیرینکن خلیج‌فارس، ۳۰ تا ۴۰ درصد آن برای استان پیش بینی شده است، گفت: با اجرای طرح‌های جدید آبرسانی و به همت دولت سیزدهم، سهم هرمزگان از این خط انتقال در حال افزایش است.

به گزارش انرژی پرس، عبدالحمید حمزه‌پور روز شنبه در جریان بازدید از اجرای طرح جدید آبرسانی در هرمزگان از محل خط انتقال آب شیرینکن خلیج‌فارس افزود: شهرستان‌های بندرخمیر و بندرعباس در همجواری با سایت آب شیرینکن خلیج‌فارس و عبور از این خط انتقال هستند که در مرحله نخست کمبود آب آشامیدنی شهر بندرخمیر و روستاهای اطراف آن به میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار مترمکعب جبران شد.

وی بیان کرد: روستای رضوان در شهرستان بندرعباس نیز دومین منطقه بهره‌مند از آب تولیدی آب شیرین‌کن خلیج‌فارس بوده که سال گذشته به این خط متصل شد و تنش آبی حاکم بر آن رفع و هفت هزار نفر از جمعیت این منطقه به آب آشامیدنی پایدار دست یافتند.

مدیرعامل آبفا هرمزگان یادآورشد: همچنین با تکمیل و راه‌‎اندازی جدید آبرسانی از محل خط انتقال آب شیرین‌کن خلیج‌فارس تا سال آینده، ۲ شهر و ۲۹ روستای شهرستان‌های بندرعباس و خمیر با جمعیتی افزون‌بر ۴۰ هزار نفر از تامین آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند.

به گفته حمزه‌پور، شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همچنین در ادامه استفاده از ظرفیت‌های پیش بینی شده، در آینده برای تامین آب شهرک علوی و ۹ روستای مجتمع کشار شهرستان خمیر نیز از این خط انتقال برنامه‌ریزی کرده که عملیات اجرایی آن توسط سرمایه گذار آغاز شده و هم اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه کرد: برای تامین نیاز آبی مشترکان شهرک علوی و مجتمع کشار بندرخمیر، ۲۱ کیلومتر خط انتقال توسط سرمایه گذار اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همچنین از اجرای زون دیگر خط انتقال آب خلیج‌فارس برای تامین آب یک شهر و ۱۲ روستای واقع در شهرستان بندرعباس خبرداد و گفت: برای تامین نیاز آبی این مناطق نیز ۲۸ کیلومتر خط انتقال با اعتباری افزون‌بر یکهزار و ۴۰۰ میلیارد یال احداث می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آبرسانی پایدار در مرزهای کشور

وی، همچنین به عملیات احداث ۲ باب مخزن با ظرفیت هرکدام یکهزار مترمکعب در طول اجرای خطوط انتقال آب شیرینکن خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: برای احداث این تعداد مخزن اعتباری افزون بر۳۶۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

حمزه‌پور افزود: با اجرای این خط ، شهرهای «تازیان»، «علوی» و روستاهای «تهلو»، «انگوران»، «چاه گود»، «کشار بالا»، «کشار چمردان»، «کشار دوستنی»، «کشار زیر»، «کشار سرگپ» و «چاه لیمو» در شهرستان خمیر و روستاهای «بنوبند»، «بنوبند پاسنگ»، «شهرو»، «چاهو»، «بلندو»، «سودرو»، «گربند»، «محمدآباد»، «قلات بالا»، «قلات پایین»، «کنارو» و «محمد شمسی» در شهرستان بندرعباس از محل آب شیرین کن خلیج‌فارس تامین آب می‌شوند.

وی همچنین با قدردانی از توجه ویژه دولت مردمی به حل تنش آبی استان هرمزگان ادامه داد: همدلی و هم افزایی موجود که با حمایت‌های ویژه دولت و پشتیبانی‌های وزارت نیرو و استانداری همراه است، آینده روشنی پیش روی تامین آب هرمزگان است که امیدواریم این پروژه بزودی تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری شود.

پروژه آب‌شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس یکی از اَبَرپروژه های کشور در بخش شیرین‌سازی آب بوده که عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ با عنوان طرح ملی ساقی کوثر و با هدف تامین بخشی از نیاز آب صنعت، کشاورزی و آشامیدنی استان‌های هرمزگان کرمان و یزد آغاز شد.

از مجموع ظرفیت یک میلیون مترمکعبی آب شیرین کن خلیج‌فارس، ۳۰ تا ۴۰ درصد آن برای استان هرمزگان و آبرسانی به شهرهای بندرعباس و بندرخمیر و روستاهای اطراف آن پیش بینی شده که این سهم به همت دولت مردمی در حال افزایش است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهروند یکشنبه , ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۵۱

باید ۶۰درصد باشه سهم هرمزگان چونکه آلودگی محیط زیست دریایی وکم شدن آبزیان نصیب جنوبی‌ها می شود …

جانانصاحب یکشنبه , ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵

رو حساب وکتاب وتوافق صاحب هست پادشاه هست… که ان اهداف بزرگ پادشاه… رو کم کم شکل بده بی حساب حق ندارد اب بکشند… ارزیابی دقیق….. باید باشد… صبر کنند…. تا صاحب بیاد……