کد خبر : 6888
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1402 - 9:42

تغییر استراتژی انرژی کویت؛ میراث شیخ نواف +فیلم

تغییر استراتژی انرژی کویت؛ میراث شیخ نواف +فیلم
میراث سیخ نواف برای مردم کشوری که به مرفه بودن، مشهور هستند، تعیین استراتژی انرژی در کویت است.

به گزارش انرژی پرس، روز شنبه خبر درگذشت شیخ نواف، امیر ۸۶ ساله کویت،  سرخط اخبار رسانه‌های خاورمیانه و جهان شد. کویت، کشور کوچکی در حاشیه خلیج‌فارس با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارای قوی‌ترین واحد پولی جهان است. ارزش هر دینار کویت بیش از ۳ برابر دلار آمریکاست.این کشور به‌عنوان یکی از اعضای اصلی اوپک روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار  بشکه نفت صادر می‌کند.

 

رویای شیخ نواف برای کویت

عمر سلطنت امیر ۸۶ ساله کویت بسیار کوتاه بود اما میراث ماندگاری برای مردم این کشور  به‌جای گذاشت. میراث شیخ نواف برای مردم کشوری که به مرفه بودن، مشهور هستند، تعیین استراتژی انرژی در کویت است. رویای شیخ نواف،  کویتی سبز و البته بازیگر اصلی انرژی در جهان بود، رویایی که از واقعیت نیز به دور نیست. برای همین چشم‌انداز کویت در سال ۲۰۵۰ را ترسیم و آن را برای نسل‌های آینده این کشور به یادگار گذاشت.

کویتی سبز و دوست‌دار محیط‌زیست

امیر کویت به‌دنبال کاهش آلایندگی محیط زیست بود به همین دلیل،  پالایشگاه «الزور» موفق به کاهش ۷۵ درصدی گازهای آلاینده با تأمین سوخت زیست محیطی کم گوگرد شده است. کویت در سال ۲۰۲۱، برای نخستین بار موفق به صادرات مشتقات نفتی کم سولفور شد. طرح جنگل‌کاری به مساحت ۵ هزار کیلومتر مربع؛ به صفر رساندن گازسوزی در شرکت‌های نفتی، تولید سوخت از منابع ثانویه مانند زباله؛ برخی از  طرح‌های شیخ نواف برای کویت سال ۲۰۵۰ است.

بیشتر بخوانید:  رکورد هلدینگ خلیج فارس در تولید، فروش و سودآوری

میدان آرش در رأس استراتژی امیر کویت

شیخ نواف برای آینده کویت روی  میدان آرش یا  الدوره حساب ویژه‌ای باز کرده بود، میدان آرش در رأس استراتژی انتقال انرژی کویت قرار می‌گیرد. تولید گاز کویت پس از کاهش در سه سال متوالی  مجدداً افزایش یافته و به حدود ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال ۲۰۲۲ رسیده است. تلاش این کشور برای بهره برداری از میدان آرش نیز در همین راستاست.

سرمایه‌گذاری‌های خارجی شرکت نفت کویت، یکی دیگر از استراتژی شیخ نواف بود.

کویت قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ سالانه ۱۴ و نیم میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کند.

سلطنتی کوتاه اما کارآمد

دوران سلطنت شیخ نواف با کرونا و کاهش قابل توجه قیمت نفت و بحران‌های سیاسی داخلی و خارجی آغاز شد. کویت پیش از شیخ نواف، نقش مهمی در منطقه ایفا نمی‌کرد و تلاشی نیز برای مداخله در حل بحران‌های منطقه‌ای نداشت، اما شیخ نواف بازی سیاسی در کویت را تغییر داد

آینده درخشان؛ میراث شیخ نواف

حالا به نظر می‌رسد با استراتژی شیخ نواف برای انرژی،  آینده کویت درخشان‌تر از امروز خواهد بود، آینده‌ای که میراث شیخ نواف است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کارمند سه شنبه , ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰

,روحش شاد