کد خبر : 6794
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 13:48

استهلاک ۵۰ درصدی تجهیزات پتروشیمی شازند با مصرف مازوت

استهلاک ۵۰ درصدی تجهیزات پتروشیمی شازند با مصرف مازوت
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی با تاکید بر اینکه نیروگاه شازند هیچ تمایلی به استفاده از مازوت ندارد، گفت: سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی است و مصرف مازوت موجب استهلاک ۵۰ درصدی تجهیزات واحدهای این نیروگاه می‌شود.

به گزارش انرژی پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، “عبدالرضا تقوی” در پنجمین کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با اشاره به اینکه نیروگاه شازند در هشت‌ماهه نخست امسال یک لیتر مازوت هم مصرف نکرده است، افزود: نیروگاه ۲۰ آذرماه مازوت‌سوزی را شروع کرده است ولی تا پیش از آن شهر اراک ۷۰ روز ناسالم را در سال جاری تجربه کرده است، بنابراین نباید از عوامل اصلی آلودگی هوای این شهر در طول سال غافل شویم. اینکه بخواهیم تمام آلودگی هوای اراک را به نیروگاه نسبت دهیم، درست نیست و قطعا تصمیم‌ گیری‌ها را با خطا روبرو می‌کند.
وی ادامه داد: در همین راستا طراحی و ساخت داخل سیستم پایش و اندازه‌گیری آنلاین دودکش‌های نیروگاه نیز با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته و در حال تجهیز کارگاه هستیم.
وی با بیان اینکه تعمیرات اساسی واحد چهارم نیروگاه از ابتدای آذرماه به مدت ۱۲۰ روز آغاز شده است، اضافه کرد: با خروج این واحد از مدار تولید شاهد کاهش ۲۵ درصدی مصرف مازوت در نیروگاه شازند هستیم.
تقوی با تاکید بر اینکه این نیروگاه هیچ تمایلی به استفاده از مازوت ندارد، گفت: سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی است و مصرف مازوت موجب می‌شود که تجهیزات واحدهای نیروگاه هر دو سال نیازمند تعمیرات اساسی شده و شاهد استهلاک ۵۰ درصدی تجهیزات این واحدها باشیم.
وی تاکید کرد: در فصول سرد سال همزمان با برودت هوا و افزایش مصرف گاز بخش خانگی، سهمیه گاز نیروگاه نیز دچار محدودیت می‌شود و به ناچار مجبور به استفاده از سوخت دوم (مازوت) برای تولید برق مورد نیاز مشترکان می‌شویم که استفاده از این سوخت هیچگونه صرفه اقتصادی و فنی برای نیروگاه ندارد و موجب خوردگی تجهیزات و آسیب‌دیدگی واحدهای نیروگاه می‌شود.

بیشتر بخوانید:  لزوم ابلاغ جایگزینی پساب برای صنایع پرآب‌بر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.