کد خبر : 10468
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 15:06

مدیرعامل پتروشیمی دماوند انرژی در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

از ماه آینده قبض گاز برای پتروشیمی‌ها صادر نمی‌شود+فیلم

از ماه آینده قبض گاز برای پتروشیمی‌ها صادر نمی‌شود+فیلم
برای بدهی دماوند راهکاری جز تفکیک اشتراک ندیدیم، امیدواریم بتوانیم تا یک ماه آتی آن را به سرانجام برسانیم.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، ماجرای بدهی پتروشیمی‌ها به شرکت‌های یوتیلیتی‌ها یکی از حاشیه‌های صنعت پتروشیمی در دو سال اخیر بوده است.

 

دماوند یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات یوتیلیتی به پتروشیمی‌هاست‌. با  محمدرضا مهرافشان، مدیرعامل پتروشیمی دماوند انرژی درباره‌ی وضعیت این شرکت و پرونده بدهی گازی آن گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم. مهرافشان به «انرژی پرس» درباره‌ی تعمیرات اساسی این شرکت گفت: توربین‌های یک و دو ما چون بیش از ۶۰ هزار ساعت کار کردند، طبق روال باید تعمیرات اساسی یا همان”اورهال”شوند. به همین دلیل ما توربین یک و دو را از مدار خارج کردیم. اورهال توربین یک در چند روز گذشته تمام شده و اورهال توربین ۲ هم به سرعت آغاز می‌شود و ما امیدواریم در ۴۵ روز آتی، اورهال توربین‌های یک و ۲ به پایان برسد. این نکته مثبتی است که از بدو شروع توربین‌ها، اولین بار است که اورهال آنها را انجام می‌دهیم و امیدواریم بعد از اورهال، با توان بیشتری از توربین‌ها استفاده کنیم.  

او ادامه داد: اورهال یک الزام است؛ توربین‌ها وقتی به ۳۰ هزار ساعت می‌رسند باید تعمیر شوند و بعضی از تجهیزاتشان جدا شود و زمانی که به ۶۰ هزار ساعت برسند یک الزام است چون هر لحظه ممکن است با اتفاقات‌های بدی مواجه شوند و برای یک یا دو سال از مدار خارج شوند به همین جهت ما هم برای کاهش ریسک‌های شرکت در آینده، این الزام را انجام دادیم.  

مهرافشان با بیان اینکه ما با اورهال، از ریسک پ‌های بزرگ شرکت جلوگیری می‌کنیم گفت: مواجه شدن ریسک‌های بزرگ شرکت دماوند یعنی ریسک برای ذینفعان ما که هم اکنون بیش از ۱۴ پتروشیمی فاز ۲ عسلویه هستند.  

وی درخصوص بدهی‌های پتروشیمی دماوند عنوان کرد: در بدو ورود بنده، با یک بدهی ۲۹ همتی مواجه شدم که حدود ۲۰ همت مربوط به گاز و حدود ۹ همت مربوط به یوتیلیتی است. در واقع همه بدهی‌ها متعلق به دماوند نیست و بدهی‌هایی است که ذینفعان ما به دماوند دارند اما چون شرکت گاز با شرکت‌های ذینفع ما ارتباط مستقیم ندارد و همه ارتباطش با ماست، عملاً این بدهی‌ها به حساب دماوند انرژی نوشته می‌شود.  

بیشتر بخوانید:  لزوم استقرار نظام مدیریت ایمنی در پتروشیمی ها

مهرافشان اضافه کرد: ما در این خصوص راهکاری جز تفکیک اشتراک ندیدیم و عملاً این پروژه را به سرعت پیش می‌بریم و امیدواریم بتوانیم تا یک ماه آتی آن را به سرانجام برسانیم؛ اتمام پروژه به این معنی است که قبوض گاز، مستقیماً برای پتروشیمی‌ها ما صادر می‌شود و این بدهی‌ها دیگر وارد حساب دماوند نمی‌شود و بدهی‌های قبلی نیز خارج و به حساب خود شرکت‌ها می‌شود. ما این ۲۹ همت را مدیریت خواهیم کرد و حداقل ۲۶ همت از حساب ما خارج خواهد شد تا بتوانیم تسهیلی در حساب‌های شرکت انجام دهیم.  

مدیرعامل پتروشیمی دماوند انرژی در ادامه اظهار کرد: این شرکت در ۳ فاز یک و یک دهم میلیارد دلار و مجموعاً در حدود ۳ دهم میلیارد دلار تعریف شده است. فاز اول به بهره برداری رسیده و پروژه‌های فاز ۲ را نیز به سرعت پیش می‌روند.  

وی درخصوص توربین‌های گازی گفت: دراین مورد با شرکت مپنا به توافق رسیدیم و توربین‌های ۵ و ۶ را استارت خواهیم زد. پروژه‌های دماوند باوجود مشکلات مالی، با سرعت پیش می‌روند و پیشرفت فیزکی پروژه‌ها تا ۳۰ درصد نیز است.  

مهرافشان در پایان سخنان خود، درخصوص افزایش سرمایه اظهار کرد: ما علاقمند هستیم افزایش سرمایه را انجام دهیم اما سهامداران دماوند همکاری لازم را نمی‌کنند و باوجود اینکه هلدینگ خلیج فارس به عنوان سهام‌دار ۳۰ درصدی موافق این کار است اما مابقی سهامداران علاقمند نیستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.