کد خبر : 4574
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 16:43

کربن در بازار بورس اوراق بهادار توکیو قیمت‌گذاری می‌شود

کربن در بازار بورس اوراق بهادار توکیو قیمت‌گذاری می‌شود
ژاپن که پنجمین تولیدکننده بزرگ دی‌اکسیدکربن (CO2) به‌شمار می‌رود بنا دارد با طرح قیمت‌گذاری کربن در بازار بورس اوراق بهادار توکیو، علاوه بر سبزتر شدن محیط زیست، قدرت رقابت جهانی صنایع پرانتشار مانند شرکت‌های فولادسازی را حفظ کند.

به گزارش انرژی پرس، از اداره مطالعات انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، بورس اوراق بهادار توکیو (TSE) معاملات اعتبار کربن را آغاز کرده که عنصر کلیدی در پیشبرد راهبرد ژاپن برای مقابله با تغییرات اقلیمی است.

این کشور به همراه چین، هنگ‌کنگ، هند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، ویتنام و عربستان سعودی، از جمله ۱۱ کشور آسیایی هستند که تاکنون سازوکاری را برای قیمت‌گذاری کربن و نظام تجارت انتشار تنظیم کرده‌اند.

ژاپن به‌عنوان پنجمین تولیدکننده بزرگ دی‌اکسیدکربن (CO2) جهان از جمله یازده کشور آسیایی (چین، هنگ‌کنگ، هند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، ویتنام و عربستان سعودی) است که تاکنون برنامه‌هایی را برای سازوکار قیمت‌گذاری کربن و نظام تجارت انتشار (ETS) تنظیم کرده است.

این سازوکار ژاپن را در دستیابی به هدف اقلیمی این کشور یعنی کاهش انتشار ۴۶ درصدی نسبت به سطح انتشار سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۳۰ و دستیابی به خالص انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ کمک خواهد کرد.

طرح قیمت‌گذاری کربن که ژاپن در ماه آوریل ۲۰۲۳ نظیر سایر کشورهای آسیایی به‌صورت محدود و مرحله‌ای راه‌اندازی کرد، با هدف سرعت‌ بخشیدن به کربن‌زدایی برای کمک به محدود کردن گرمایش جهانی در کشوری است که در اجرای سیاست‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از دیگر اقتصادهای بزرگ عقب‌ مانده است.

مقامات ژاپنی مدعی هستند این طرح که ترکیبی از تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای و مالیات کربن است، به سبزتر شدن سومین اقتصاد بزرگ جهان کمک می‌کند و در عین‌ حال، قدرت رقابت جهانی صنایع پر انتشار این کشور مانند شرکت‌های فولادسازی را حفظ می‌کند.

اروپا و آمریکا ابزارهای حمایتی دولتی را برای کمک به بخش خصوصی برای مقابله با مخاطرات و هزینه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری سبز ایجاد کرده‌اند.

دولت ژاپن تخمین می‌زند بخش‌های دولتی و خصوصی باید بیش از ۱۵۰ تریلیون ین (یک تریلیون دلار) در مدت ۱۰ سال آینده در اقدام‌های کربن‌زدایی سرمایه‌گذاری کنند.

از مجموع این مبلغ، ۲۰ تریلیون ین از طریق انتشار اوراق‌ قرضه تأمین خواهد شد و درآمد حاصل از مالیات کربن و فروش گواهی انتشار برای تأمین مالی بازخرید این اوراق در آینده استفاده می‌شود.

در چارچوب طرح یادشده که بر اساس پیشنهادهای وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن و تصویب هیئت دولت این کشور است، به‌عنوان نخستین گام، بورس اوراق بهادار توکیو (TSE) بازار جدید معامله اعتبار کربن J-Credits را در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۹ مهرماه ۱۴۰۲) برای مبادله گواهی انتشار راه‌اندازی کرد.

بیشتر بخوانید:  افت قیمت نفت سنگین ایران

در مرحله بعدی، نسخه ژاپنی نظام تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای (ETS) در سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود که شامل انجمنی برای «تحول سبز» به نام «LeagueGX» است.

به شرکت‌کنندگان در این طرح که حدود ۶۸۰ شرکت هستند و در مجموع بیش از ۴۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای ژاپن را تا ژانویه به خود اختصاص می‌دهند، گواهی انتشار گازهای گلخانه‌ای داده خواهد شد و آنها باید اهداف کاهش انتشار خود را تعیین کنند که به این کشور کمک کند به اهداف اقلیمی خود برای سال ۲۰۳۰ و سال ۲۰۵۰ دست یابد.

شرکت‌هایی که به اهداف کاهش انتشار خود و کشور دست یابند، می‌توانند مجوز انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را بفروشند، در حالی‌ که آنهایی که به اهداف خود نرسند، باید مجوز انتشار خریداری کنند.

هنوز جزئیات مربوط به تجارت انتشار در LeagueGX نهایی نشده که طبق برنامه قرار است اکتبر سال آینده در بازار بورس اوراق بهادار ژاپن آغاز شود.

تا سال مالی ۲۰۲۷-۲۰۲۶، ژاپن قصد دارد دستورعمل‌هایی را برای تجارت انتشار تنظیم و سازوکاری را برای صدور گواهی انتشار شخص ثالث اهداف شرکت‌ها به‌منظور ایجاد نظام عادلانه و مؤثر معرفی کند، همچنین ممکن است برای کسانی که از سیستم سوءاستفاده می‌کنند، نظارت رسمی و جریمه در نظر گرفته شود.

از حدود سال مالی ۲۰۳۴-۲۰۳۳، معاملات برای گواهی انتشار کربن برای تولیدکنندگان برق آغاز خواهد شد.

مالیات کربن از حدود سال مالی ۲۰۲۹-۲۰۲۸ بر واردکنندگان سوخت‌های فسیلی مانند پالایشگاه‌ها، ساختمان‌های تجاری و شرکت‌های برق وضع خواهد شد. میزان مالیات اولیه کم تعیین می‌شود، اما به‌تدریج افزایش می‌یابد.

در مجموع ۱۸۸ شرکت تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳ به‌عنوان شرکت‌کننده در معاملات اعتبار کربن بازار بورس اوراق بهادار توکیو ثبت‌نام کرده‌اند.

از طریق بازار جدید، اعضای ثبت‌نام‌شده می‌توانند گواهی انتشار J-Credits را در واحد Japan Exchange Group Inc معامله کنند. قیمت معاملات دو بار در روز تعیین و پس از ساعات معاملات منتشر می‌شود.

تحت سیستم J-Credit، دولت میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسیدکربن را که از طریق اقدام‌ها و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، تجهیزات صرفه‌جویی در انرژی یا مدیریت جنگل کاهش یا حذف می‌شود، به‌عنوان یک «اعتبار» تأیید می‌کند.

منبع: شانا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.