کد خبر : 4939
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 11:15

کاهش عرضه نفت اوپک پلاس به آمریکا / چشم‌انداز قیمت نفت به کدام سمت می‌رود؟

کاهش عرضه نفت اوپک پلاس به آمریکا / چشم‌انداز قیمت نفت به کدام سمت می‌رود؟
بر اساس داده‌های ارائه شده ، واردات نفت خام ایالات متحده از طریق آب از سوی اعضای اوپک پلاس از جمله عربستان سعودی طی سال گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است و در عین حال عرضه در ایالات متحده را محدودتر کرده، با این حال از سایر بازارها از جمله اروپا حمایت می‌کند.

به گزارش انرژی پرس، در آینده، سطح واردات نفت خام ایالات متحده از اوپک و سایر صادرکنندگان و محموله های ایالات متحده به اروپا به دلیل تغییری که در اوایل سال جاری در معیار نفت خام برنت ایجاد شد، احتمالاً تأثیر مستقیم تری بر قیمت جهانی نفت خواهد داشت.

کاهش واردات آمریکا همزمان با کاهش عرضه توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و سایر متحدان و محدود کردن داوطلبانه بیشتر از سوی عربستان سعودی و روسیه به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۳ است.

تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای تمدید کاهش داوطلبانه، قیمت نفت را در اواخر سپتامبر به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه رساند. این کاهش همچنین عرضه نفت خام، به ویژه گریدهای ترش، پیش از فصل گرمایش زمستان را کاهش داد.

طبق آمار شرکت اطلاعاتی کپلر، مجموع واردات نفت خام ایالات متحده از طریق آب به طور متوسط ۲.۴۷ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر خواهد بود که کمتر از ۲.۹۲ میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر است.

ارقام کپلر نشان داد که در این مدت، صادرات نفت خام عربستان به ایالات متحده در اکتبر به ۲۴۱,۰۰۰ بشکه در روز کاهش می یابد که از ۲۸۶,۰۰۰ بشکه در روز در سپتامبر و از ۴۱۰,۰۰۰ بشکه در روز در اکتبر ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

بخشی از این کاهش به تغییر فصل مربوط می شود. اوج تقاضا برای بنزین در ایالات متحده در پایان تابستان کاهش می یابد زیرا پالایشگاه ها عملیات تعمیر و نگهداری را کند می کنند. اما به گفته تحلیلگران، دلایل دیگری برای این کاهش وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  وضع قانون توسط بریتانیا برای صدور مجوز سالانه نفت و گاز دریای شمال

مت اسمیت، تحلیلگر ارشد نفت آمریکا در کپلر، با اشاره به عربستان سعودی، گفت: «با دور نگه داشتن بشکه‌ها از ایالات متحده، بر احساسات تأثیر می‌گذارد، ذخایر را کنترل می‌کند و در نهایت بر قیمت‌گذاری تأثیر می‌گذارد».

اسمیت افزود، در عوض، عربستان سعودی نفت خام بیشتری به چین صادر می کند. داده های کپلر نشان داد که صادرات نفت خام عربستان به چین در ماه سپتامبر به نزدیک به ۱.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که نسبت به ۱.۲ میلیون بشکه در روز در ماه اوت و ۱.۳۷ میلیون بشکه در روز در ژوئیه افزایش یافت.

روهیت راتود از Vortexa گفت، پالایشگاه های ساحل غربی از جمله CVX.N ریچموند، کالیفرنیا، پالایشگاه و پالایشگاه های منطقه لس آنجلس، نفت کمتری از عربستان را در ماه سپتامبر دریافت کردند.

کاهش صادرات نفت خام آمریکا

از آنجایی که ایالات متحده واردات نفت خام کمتری را داشته، نفت کمتری به اروپا صادر کرده است. داده های کپلر نشان داد که صادرات نفت خام آمریکا به اروپا در ماه سپتامبر به ۱.۸۶ میلیون بشکه در روز و در ماه آگوست به ۱.۸۴ میلیون بشکه در روز رسید که از ۲.۰۱ میلیون بشکه در روز در ژوئیه کاهش یافت.

برخی از معامله گران گفتند که صادرات پایین به اروپا بر قیمت های آتی نفت خام برنت تأثیر گذاشته است. آدی ایمسیروویچ از مشاور Surrey Clean Energy و یکی از همکاران ارشد CSIS گفت که به دلیل افزایش نقش نفت خام ایالات متحده در معیار، محدودیت در بازار نفت خام ایالات متحده نسبت به گذشته سریعتر در بازارهای بین المللی احساس می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.