کد خبر : 4165
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1402 - 12:45

کارنامه پتروشیمی‌های بورسی در شهریور/ آژیر خطر درآمدزایی پتروشیمی‌ها به صدا درآمد

کارنامه پتروشیمی‌های بورسی در شهریور/  آژیر خطر درآمدزایی پتروشیمی‌ها به صدا درآمد
گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌های پتروشیمی حاکی از آن است که مجموع درآمد پتروشیمی‌های بورسی در شهریورماه سال جاری نسبت به ماه گذشته 8.85 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11.4 درصد کاهش داشته است. بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد که کاهش نرخ‌های فروش محصولات شیمیایی در شهریور مهم‌ترین دلیل افت درآمد این شرکت‌ها بوده است.

به گزارش انرژی پرس، نگاهی به گزارش‌های پتروشیمی‌های بورسی در شهریورماه حاکی از آن است که طبق معمول پتروشیمی نوری در این ماه نیز پیشتاز صنعت خود شده و بیشترین مبلغ فروش (درآمد ماهانه) شهریورماه را از آن خود کرده است.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به مرداد 

بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه ۲۴ پتروشیمی بورسی نشان می‌دهد که پتروشیمی زاگرس توانست در شهریورماه درآمد ماهانه خود را بیش از ۳۲ درصد افزایش دهد و از دو هزار و ۲۹۳ به سه هزار و ۴۵ میلیارد تومان برساند. ذکر این نکته ضروریست که رشد درآمد شرکت در این ماه به واسطه افزایش ۱۲.۸ درصدی مقدار فروش و بالا رفتن نرخ متانول شرکت بوده است. به این ترتیب زاگرس از لحاظ رشد درآمد بهترین عملکرد را میان رقبا از خود نشان نشان داد و از این حیث جایگاه نخست را در میان پتروشیمی‌ها از آن خود کرده است. 

رتبه دوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به مرداد نیز با رشد ۲۳.۴۸ درصدی مبلغ فروش در اختیار پتروشیمی آریا ساسول قرار گرفته است. بررسی گزارش‌ عملکرد شهریورماه این شرکت نشان می‌دهد، درآمد ماهانه آریا از دو هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان در مرداد با جهش ۲۳ درصدی به دو هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان رسیده است. این رشد درآمد شرکت عمدتا به دلیل افزایش ۱۱.۴ درصدی مقدار فروش در این ماه و گران شدن محصولات آریا است.

جایگاه سوم بیشترین رشد درآمد در شهریور نیز به پتروشیمی فن‌آوران تعلق می‌گیرد. به طوری که شفن در این ماه توانست افزایش ۱۷.۲۸ درصدی در درآمد خود ایجاد کند و این رقم را از ۷۳۱ میلیارد تومان به ۸۵۷ میلیارد تومان برساند. افزایش نرخ محصولات شرکت در این ماه مهم‌ترین دلیل بالا رفتن درآمد این پتروشیمی بوده است.

بیشترین کاهش درآمد ماهانه نسبت به مرداد 

در سمت دیگر ماجرا تعداد پتروشیمی‌هایی که در شهریور با کاهش درآمد روبه‌رو شدند نیز کم نبود. به طوری که ۱۰ پتروشیمی بورسی در این ماه با افت مبلغ فروش خود مواجه شده‌ و همین امر سودآوری فصلیشان را به شدت تهدید کرده است.

بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی حاکی از آن است که پتروشیمی خارک در شهریور ۱۴۰۲ بدترین عملکرد را میان پتروشیمی‌های بورسی ثبت کرده و با افت ۷۴.۴۹ درصدی در درآمد ماهانه خود روبه‌رو شده است. به طوری که درآمد شخارک در این ماه از هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در مرداد به ۳۳۸ میلیارد تومان رسیده است. مهم‌ترین دلیل کاهش درآمد شرکت در این ماه افت ۷۴.۹ درصدی مقدار فروش شرکت در این ماه بوده است.

دومین شرکت که بدترین عملکرد را از لحاظ درآمدی از خود بر جای گذاشته، شرکت پتروشیمی ارومیه است. چرا که گزارش عملکرد ماهانه آن افت ۶۲.۸۲ درصدی مبلغ فروش ماهانه را نشان می‌دهد. به طوری که درآمد ماهانه این شرکت در شهریور سال جاری از ۱۴۲ میلیارد در مردادماه به ۵۳ میلیارد تومان رسیده است. مهم‌ترین دلیل کاهش درآمد پتروشیمی ارومیه در این ماه افت ۴۳.۷ درصدی مقدار فروش شرکت در این ماه است.

پتروشیمی خراسان نیز سومین شرکتی بود که بیشترین کاهش درآمد را در شهریور تجربه کرد و با افت ۳۳.۶ درصدی در درآمد حاصل از فروش خود روبه‌رو شد. به طوری که مبلغ فروش شرکت در شهریور از ۷۰۳ میلیارد تومان در مرداد به ۴۶۷ میلیارد تومان رسید. جالب است گفته شود کاهش مقدار فروش و قیمت محصولات شرکت در این ماه سبب پایین آمدن درآمد خراسان شده است.

بیشترین افزایش درآمد نسبت به شهریور ۱۴۰۱ 

در سمت دیگر اما شغدیر توانست عنوان بیشترین افزایش درآماد ماهانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته را از آن خود کند. به طوری که درآمد پتروشیمی غدیر در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۴ درصد رشد کرد و از ۲۱۳ میلیارد تومان در شهریور ۱۴۰۱ به بیش از میلیارد تومان در شهریور سال جاری رسید.

بیشتر بخوانید:  نخستین مجسمه پلیمری کشور ساخته می‌شود

همچنین پارس و مارون دو پتروشیمی دیگر بودند که جایگاه دوم و سوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تصاحب کردند. به طوری که مبلغ فروش ماهانه پارس ۶۴ و مارون ۵۵.۲  درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به مرداد 

بررسی بیشتر گزارش‌های عملکرد ماهانه پتروشیمی‌های بورسی نشان می‌دهد در بخش تولید پتروشیمی آبادان بهترین عملکرد را میان رقبا به ثبت رسانده است. به طوری که شپترو در شهریورماه امسال توانست افزایش بیش از ۳۱۷ درصدی در تولیدات خود ایجاد کند و مقدار تولید را از ۵۹۵ تن در مرداد به دو هزار و ۴۸۵ تن در شهریور برساند.

دومین شرکتی که در مردادماه توانست عملکرد خوبی را در بخش تولید به ارمغان آورد، پتروشیمی قائد بصیر بود. به طوری که مقدار تولید شرکت در این ماه از سه هزار و ۶۶ تن در مرداد به سه هزار و ۹۷۹ تن در شهریور رسید.

جایگاه سوم بیشترین افزایش تولید نیز به پتروشیمی جم پیلن تعلق گرفت. به طوری که مقدار تولید شرکت در شهریور از ۱۸ هزار و ۱۰۹ تن در مرداد با رشد ۱۶.۲۶ درصدی به ۲۱ هزار و ۵۳ تن رسیده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به شهریور ۱۴۰۱ 

در سمت دیگر اما مارون توانست عنوان بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته را از آن خود کند. به طوری که مقدار تولید مارون در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷۷ درصد رشد کرد و از ۲۲۵ هزار تن در شهریور ۱۴۰۱ به بیش از ۳۹۹ هزار تن در شهریور سال جاری رسید.

همچنین شجم و پارس دو پتروشیمی دیگر بودند که جایگاه دوم و سوم بیشترین افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تصاحب کردند. به طوری که مقدار تولید شجم ۷۶ و پارس ۶۲  درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به مرداد 

بررسی گزارش‌های ماهانه شرکت‌های پتروشیمی حاکی از آن است که پتروشیمی کرمانشاه بیشترین افزایش مقدار فروش در شهریورماه را نسبت به مرداد از آن خود کرده است. به طوری که کرماشا موفق شد مقدار فروش خود را از ۳۳ هزار و ۹۳۱ تن در مرداد با رشد ۲۳.۶ درصدی به ۴۱ هزار و ۹۵۵ تن در شهریور برساند. همچنین جایگاه دوم بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به مرداد نیز به پتروشیمی زاگرس تعلق گرفت. به نحوی که مقدار فروش زاگرس از ۳۷۱ هزار و ۶۴۱ تن در مرداد با رشد بیش از ۱۲ درصدی به ۴۱۹ هزار و ۵۵ تن رسید.

مقدار فروش پتروشیمی آریا ساسول نیز در این ماه از ۹۵ هزار و ۸۱۵ تن در مرداد با رشد حدود ۱۱.۴ درصدی به ۱۰۶ هزار و ۷۳۴ تن در شهریور رسیده است.

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به شهریور ۱۴۰۱ 

در سمت دیگر اما مارون مانند بخش تولید توانست عنوان بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را از آن خود کند. به طوری که مقدار فروش مارون در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۸ درصد رشد کرد و از ۱۰۷ هزار تن در شهریور ۱۴۰۱ به بیش از ۱۵۹ هزار تن در شهریور سال جاری رسید.

همچنین شغدیر و زاگرس دو پتروشیمی دیگر بودند که جایگاه دوم و سوم بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تصاحب کردند. به طوری که مقدار فروش شغدیر ۳۲.۲ و زاگرس ۱۸.۵  درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.