کد خبر : 6066
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 17:39

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در مهرماه / کاهش تولید و فروش مهرماه پالایشگاه اصفهان نسبت به شهریور

کارنامه پالایشگاه‌های بورسی در مهرماه / کاهش تولید و فروش مهرماه پالایشگاه اصفهان نسبت به شهریور
بررسی گزارش فعالیت ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد تولید و فروش شرکت‌های پالایشی در مهرماه امسال نسبت به شهریور و مهر 1401 پایین آمده است.

به گزارش انرژی پرس، به طوری که مجموع تولید پالایشگاه‌های بورسی از پنج میلیون و ۶۹۳ هزار متر مکعب در شهریور با کاهش ۷.۵ درصدی به پنج میلیون و ۲۶۵ هزار متر مکعب در مهرماه رسید. همچنین مجموع مقدار فروش پالایشگاه‌های بورسی نیز از پنج میلیون و ۶۳۱ هزار متر مکعب در شهریور با کاهش ۶.۱ درصدی به پنج میلیون و ۲۸۹ هزار متر مکعب رسید. اما باید دید کدام پالایشگاه در مهرماه امسال بهترین عملکرد را از لحاظ تولید و فروش از خود بر جای گذاشته است.

پیش از هر نکته‌ای باید گفت از آنجا که نرخ فروش شرکت‌های پالایشگاهی در پایان دوره سه ماهه مشخص می‌شود، برآورد درآمد پالایشگاه‌ها به طور ماهانه امکان‌پذیر نیست.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به شهریور ۱۴۰۲

مقایسه گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های پالایشی مشخص می‌کند که طی مهرماه، پالایش نفت شیراز بیشترین افزایش مقدار تولید را نسبت به شهریورماه داشته است. طبق گزارش فعالیت ماهانه «شراز» در مهر ۱۴۰۲ توانست مقدار تولید خود را حدود ۸.۵ درصد افزایش دهد. به طوری که مقدار تولید شرکت از ۲۵۸ هزار مترمکعب در شهریور به ۲۷۹ هزار مترمکعب در مهرماه رسید.

اما همان‌طور که در جدول زیر مشخص است، تولیدات سایر پالایشگاه‌های بورسی در مهرماه نسبت به شهریور کاهش داشته است. همچنین باید گفت شتران از این حیث بدترین عملکرد را میان رقبای خود به ثبت رسانده است. چرا که تولید این شرکت در مهرماه نسبت به شهریور بیشتر از ۲۶ درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است شبریز و شپنا نیز دیگر پالایشگاه‌هایی بودند که در این ماه با کاهش تولید روبه‌رو شدند.

بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته

بررسی و مقایسه گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های پالایشی بورس در مهرماه سال جاری و مهر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد مقدار تولید سه پالایشگاه اصفهان، شیراز و لاوان در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. به طوری که شپنا ۱۴.۳ درصد، شراز ۵.۶ درصد و شاوان ۵.۴ درصد مقدار تولید خود را بالا بردند.

بیشتر بخوانید:  ارزآوری ۲۲ میلیارد دلاری پتروشیمی بندر امام برای اقتصاد کشور

همچنین باید گفت سه پالایشگاه تهران، تبریز و بندرعباس به ترتیب بیشترین کاهش تولید را در مقایسه با مهرماه سال گذشته تجربه کردند.

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به شهریورماه

نگاهی به گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی نشان می‌دهد، سه پالایشگاه لاوان، شیراز و بندرعباس در مهرماه بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به شهریور از آن خود کرده‌اند. به طوری که مقدار فروش شاوان ۱۹.۵ درصد، شراز ۶.۷ درصد و شبندر تنها ۰.۲ درصد نسبت به شهریورماه افزایش داشته‌ است.

همچنین شتران، شپنا و شبریز نیز سه  پالایشگاه دیگری بودند که در این ماه بیشترین کاهش مقدار فروش را نسبت به شهریور تجربه کردند. به طوری که مقدار فروش شتران ۲۵.۳ درصد شپنا ۵.۳ درصد و شبریز ۴.۷ درصد نسبت به شهریور کاهش داشته است.

 

بیشترین افزایش مقدار فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته

مقایسه گزارش ماهانه پالایشگاه‌های بورسی با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که سه پالایشگاه اصفهان، لاوان و تبریز در مهرماه بیشترین افزایش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از آن خود کرده‌اند. به طوری که مقدار فروش شپنا ۱۲.۵ درصد، شاوان ۳.۵ درصد و شبریز ۱.۴ درصد نسبت به مهر ۱۴۰۱ افزایش داشته‌اند.

همچنین شتران، شراز و شبندر نیز سه شرکت پالایشگاهی دیگر بودند که در این ماه بیشترین کاهش مقدار فروش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند. به طوری که مقدار فروش شتران، شراز و شبندر به ترتیب ۲۹.۷، ۶.۲ و ۲.۵ درصد نسبت به مهر ۱۴۰۱ کاهش داشته است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.