کد خبر : 3047
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 17:36

افزایش ظرفیت خط انتقال آب شیرین هرمزگان

افزایش ظرفیت خط انتقال آب شیرین هرمزگان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از افزایش سهم انتقال آب از آب شیرینکن خلیج فارس به این استان و چند طرح انتقال آب دیگر خبر داد.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از ایرنا، عبدالحمید حمزه‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان روز شنبه در جریان بازدید از اجرای طرح جدید آبرسانی در هرمزگان از محل خط انتقال آب شیرینکن خلیج‌فارس گفت: از مجموع ظرفیت یک میلیون مترمکعبی آب شیرینکن خلیج‌فارس، ۳۰ تا ۴۰ درصد آن برای استان پیش بینی شده است که با اجرای طرح‌های جدید آبرسانی، سهم هرمزگان از این خط انتقال در حال افزایش است.

وی افزود: شهرستان‌های بندرخمیر و بندرعباس در همجواری با سایت آب شیرینکن خلیج‌فارس و عبور از این خط انتقال هستند که در مرحله نخست کمبود آب آشامیدنی شهر بندرخمیر و روستاهای اطراف آن به میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار مترمکعب جبران شد.

حمزه پور ادامه داد: روستای رضوان در شهرستان بندرعباس نیز دومین منطقه بهره‌مند از آب تولیدی آب شیرین‌کن خلیج‌فارس بوده که سال گذشته به این خط متصل شد و تنش آبی حاکم بر آن رفع و هفت هزار نفر از جمعیت این منطقه به آب آشامیدنی پایدار دست یافتند و امید است که با تکمیل و راه‌‎اندازی جدید آبرسانی از محل خط انتقال آب شیرین‌کن خلیج‌فارس تا سال آینده، ۲ شهر و ۲۹ روستای شهرستان‌های بندرعباس و خمیر با جمعیتی افزون‌بر ۴۰ هزار نفر از تامین آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه از این خط انتقال برنامه ریزی برای تامین آب شهرک علوی و ۹ روستای مجتمع کشار شهرستان خمیر نیز در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: عملیات اجرایی این طرح توسط سرمایه گذار آغاز شده و هم اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

 

وی اضافه کرد: برای تامین نیاز آبی مشترکان شهرک علوی و مجتمع کشار بندرخمیر، ۲۱ کیلومتر خط انتقال توسط سرمایه گذار اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همچنین از اجرای زون دیگر خط انتقال آب خلیج‌فارس برای تامین آب یک شهر و ۱۲ روستای واقع در شهرستان بندرعباس خبرداد و گفت: برای تامین نیاز آبی این مناطق نیز ۲۸ کیلومتر خط انتقال با اعتباری افزون‌بر یکهزار و ۴۰۰ میلیارد یال احداث می‌شود.

وی، همچنین به عملیات احداث ۲ باب مخزن در طول اجرای خطوط انتقال آب شیرینکن خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: ظرفیت هرکدام از این مخازن یک هزار مترمکعب است و برای احداث این تعداد مخزن اعتباری افزون بر۳۶۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

حمزه‌پور افزود: با اجرای این خط ، شهرهای «تازیان»، «علوی» و روستاهای «تهلو»، «انگوران»، «چاه گود»، «کشار بالا»، «کشار چمردان»، «کشار دوستنی»، «کشار زیر»، «کشار سرگپ» و «چاه لیمو» در شهرستان خمیر و روستاهای «بنوبند»، «بنوبند پاسنگ»، «شهرو»، «چاهو»، «بلندو»، «سودرو»، «گربند»، «محمدآباد»، «قلات بالا»، «قلات پایین»، «کنارو» و «محمد شمسی» در شهرستان بندرعباس از محل آب شیرین کن خلیج‌فارس تامین آب می‌شوند.

گفتنی است، پروژه آب‌شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس یکی از اَبَرپروژه های کشور در بخش شیرین‌سازی آب بوده که عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ با عنوان طرح ملی ساقی کوثر و با هدف تامین بخشی از نیاز آب صنعت، کشاورزی و آشامیدنی استان‌های هرمزگان کرمان و یزد آغاز شد.

از مجموع ظرفیت یک میلیون مترمکعبی آب شیرین کن خلیج‌فارس، ۳۰ تا ۴۰ درصد آن برای استان هرمزگان و آبرسانی به شهرهای بندرعباس و بندرخمیر و روستاهای اطراف آن پیش بینی شده که این سهم در حال افزایش است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.