کد خبر : 8599
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 13:19

چرا نیروگاه‌ های حرارتی باید در سواحل احداث شوند؟

چرا نیروگاه‌ های حرارتی باید در سواحل احداث شوند؟
حسین میرافضلی، کارشناس انرژی در یادداشتی نوشت: ایران طی ده سال آینده نیاز به حداقل ۵۰ هزار مگاوات برق جدید دارد چرا که با برقی شدن خودروها و جایگزینی برق به‌جای گاز جهت گرمایش و برنامه‌های توسعه‌ای مصرف برق افزایش چشمگیری خواهد یافت.

حسین میرافضلی، کارشناس انرژی در یادداشتی در انرژی پرس نوشت: ایران طی ده سال آینده نیاز به حداقل ۵۰ هزار مگاوات برق جدید دارد چرا که با برقی شدن خودروها و جایگزینی برق به‌جای گاز جهت گرمایش و برنامه‌های توسعه‌ای مصرف برق افزایش چشمگیری خواهد یافت حال پرسش اساسی جانمایی نیروگاه‌های جدید است. به دلایل زیر ضرورت دارد نیروگاه های جدید در حاشیه دریا احداث شوند:
۱- نیروگاه‌ها مصرف آب زیادی برای خنک کاری دارند و در سواحل این آب از طریق دریا تامین می‌شود.
۲- نیروگاه‌ها بزرگترین واحد های صنعتی تولید کننده co2(گاز کربنیک) و انتشار در هوا هستند لذا این واحدها باید دور از شهره های بزرگ احداث شوند.
۳- با احداث نیروگاه‌ها در سواحل می‌توان با انرژی گرمایی مازاد نیروگاه‌ها میلیاردها متر مکعب آب شیرین تولید و برای مناطق کم آب کشور ارسال کرد.
۴- در حاشیه دریا به دلیل اختلاف فشار کمتر نسبت به مناطق مرکزی کشور راندمان نیروگاه ها حدود ده درصد بالاتر است.
۵- عمده میادین نفت ایران در استان‌های خوزستان و بوشهر واقع شده اند با تزریق co2 و نیتروژن خروجی دوکش نیروگاه ها به میادین نفت می توان ۵ تا ده درصد نفت بیشتری برداشت نمود. ایران دارای ۷۵۰میلیارد بشکه نفت درجا است که در شرایط کنونی حدود ۲۴ درصد آن قابل برداشت است اما با تزریق co2 و نیتروژن به مخازن حداقل ۵ درصد ازدیاد برداشت واقع خواهد شد که معادل ۳۵ میلیارد بشکه می شود. حتی با لحاظ نفت ۴۰ دلاری ارزش این میزان نفت حدود ۱۴۰۰ میلیارد دلار می شود.  همچنین با تزریق خروجی دودکش نیروگاه ها به میادین نفتی از آلودگی محیط زیست جلوگیری خواهد شد.
۶- این اقدام در راستای شعار توسعه دریا محور است چرا که با احداث نیروگاه ها در سواحل برای ده ها هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد و منجر به توسعه شهرهای ساحلی می شود. مهمترین شهرها در همه کشور های جهان شهرهای ساحلی شان می باشند و در ایران شهرهای ساحلی شهر اول یا دوم نیستند و از توسعه یافتگی لازم برخوردار نشده اند.
۷- کل اتلاف برق در مسیر هزار کیلومتر توسط خطوط انتقال فشار قوی بین ۱.۵ تا ۲درصد است و اتلاف اصلی برق در شبکه های درون شهری و نیروگاه های با راندام پائین واقع می شود.  هرز روی و گم شدن و اتلاف گاز در خطوط انتقال گاز در مسیر هزار کیلومتری بیش از سه برابر برق است. و هزینه انتقال گاز نیز بسیار بیشتر از برق است.
با اجرای موفق این طرح در نیروگاه های جدید،  در گام بعد می توان در خصوص انتقال برخی نیروگاه های گازی واقع در مناطق مرکزی ایران به سواحل نیز برنامه ریزی کرد.

بیشتر بخوانید:  شاخص کاهش مصرف سوخت ناوگان خودرویی آمریکا رکورد زد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کامران شنبه , ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲

عالی بود بدون شک با یک دهه مدیریت صنایع پتروشیمی توسط شما و سطح مطالعه و تفکرتان ، عمیقا مساله را موشکافی کرده بودین، به امید روزی که شایستگان مسئولیت ها را برعهده بگیرند.