کد خبر : 1044
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1402 - 12:44

در نشست خبری سندیکای تولیدکنندگان برق مطرح شد:

پیوند عمیق قطعی برق با بحران گاز و عدم اصلاحات اقتصادی

پیوند عمیق قطعی برق با بحران گاز و عدم اصلاحات اقتصادی
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: رفع مشکلاتی از جمله خاموشی ها و عدم موجودیت برق در کشور نیازمند اصلاحات اقتصادی جدی است.

به گزارش انرژی پرس، ابراهیم خوش گفتار رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق روز سه شنبه در جمع اهالی رسانه با بیان اینکه فاکتور قیمت موجب عدم موجودیت برق در کشور شده است، افزود: قیمت برق در سال ۱۳۵۷ در ازای هر کیلووات ساعت ۲.۳ سنت دلار بود که این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۲ سنت و امروز ۰.۴ سنت دلار است.

وی با تاکید بر اینکه حل شدن مسائل مرتبط با صنعت برق به اصلاح اقتصاد آن وابسته است، اضافه کرد: سال ۱۳۹۹ میزان متوسط خاموشی‌ها در کشور به ازای هر مشترک ۱ دقیقه در روز بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۹.۲ دقیقه در روز رسید.

وی ادامه داد: خاموشی‌های سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۹ هزار میلیارد تومان عدم النفع برای کشور دربرداشته است.

بیشتر بخوانید:  کاهش 133درصدی بار مصرف برق در اهواز

خوش گفتار همچنین بحران گاز را جدی دانست و تاکید کرد: صنعت برق به نوعی از پرمصرف‌ترین مشترکان گاز کشور محسوب می شود و بحران در صنعت گاز، گریبان صنعت برق را نیز می گیرد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت صرفه جویی به عنوان پیامد احداث واحد های بخار در نیروگاه ها موافق نیست، اضافه کرد: برای احداث واحدهای بخار نیروگاه‌های گازی و تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، ۲.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما فقط ۷۰ میلیون دلار دریافت کرده‌ایم؛ که این مسئله به دلیل عدم هماهنگی وزارت نیرو و وزارت نفت است.

خوش گفتار ادامه داد: می‌توانیم از محل تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی، ۱۵ تا ۱۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم اما شرایط موجود برای سرمایه‌گذار جذابیت و صرفه ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.