کد خبر : 4101
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 16:36

تنفس مصنوعی در بازار سهام؛

صعود بورس با شاخص‌سازی دستوری/ کاهش خروج پول از «شپنا» با معافیت بازارگردان‌ها

صعود بورس با شاخص‌سازی دستوری/ کاهش خروج پول از «شپنا» با معافیت بازارگردان‌ها
شاخص کل بورس تهران در حالی امروز صعودی 0.2 درصدی را ثبت کرد که رشد قیمت‌های جهانی و حمایت دستوری از بازار سرمایه، علل اصلی این رشد بودند.

به گزارش انرژی پرس، با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد که معاملات بورس تهران در روز جاری، زیر سایه جنگ حماس و رژیم صهیونیستی به ریزش شدید روز گذشته خود ادامه دهد، رشد قیمت‌های جهانی و حمایت دستوری مسئولان بازار سرمایه از بورس باعث شد که شاخص کل بتواند معاملات امروز را با صعود پشت سر بگذارد.

قیمت‌های جهانی و به‌ویژه نفت، در روز جاری و تحت‌تاثیر جنگ در خاورمیانه افزایش قابل توجهی داشت. از سوی دیگر، مسئولان بازار سرمایه جلسه‌ای به منظور حمایت از بازار تشکیل دادند و  با صدور اطلاعیه‌ای به بازارگردان‌ها اعلام کردند که امروز ملزم به ایفای تعهدات بازارگردانی در ورود سفارش فروش و انجام معامله در سمت فروش نیستند. 

این حمایت و شاخص‌سازی از سوی سازمان بورس، بهبود معاملات در نمادهای بزرگ‌تر بازار را در پی داشت و سبب شد که شاخص کل بورس، برخلاف شاخص هم‌وزن صعودی شود. 

به این ترتیب، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان بازار امروز ۰.۲ درصد به ارتفاع خود اضافه کرد و در سطح دو میلیون و پنج هزار واحدی به معاملات پایان داد. وضعیت در شاخص کل هم‌وزن اما متفاوت بود و این شاخص با افتی ۰.۳۳ درصدی به استقبال فردا رفت.

ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام در معاملات امروز با کاهش نسبی در مقایسه با روز گذشته همراه شد و به سه هزار و ۴۸۷ میلیارد تومان رسید. به علاوه، حمایت حقوقی‌ها از معاملات باعث شد که خالص خروج پول حقیقی از بازار امروز به ۴۵۵ میلیارد تومان برسد.

پیشتازی شاروم پس از بازگشایی

در معاملات هفدهمین روز از مهرماه ۱۴۰۲ همچنان اغلب نمادهای پتروشیمی صعودی بودند و به روند نزولی خود ادامه دادند. به نحوی که از میان ۳۱ نماد معامله شده این گروه در بازار امروز، ۹ نماد افزایش قیمت داشتند، دو نماد روی صفر تابلو معامله شدند و ۲۰ نماد نیز منفی خوردند.

در میان نمادهای صعودی، سه نماد پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۶.۹۵ درصد، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۲.۲۶ درصد و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۱.۸۱ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشتند. 

از سوی دیگر نیز نمادهای تولیدات پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۸۸ درصد، پتروشیمی آبادان (شپترو) با ۲.۷۶ درصد و پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۱.۹۴ درصد شاهد بیشترین افت قیمت بودند. 

به علاوه، سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس در بازار امروز شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در این صنعت به مبلغ ۵.۳ میلیارد تومان بود.

بیشتر بخوانید:  مصوبه الزام بخش اداری به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفت

گفتنی است که شاروم در حالی پیشتاز معاملات پتروشیمی‌ها بود که امروز با دستور ناظر بازار و پس از توقف جهت برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده و عمومی عادی بطور فوق‌العاده صاحبان سهام، بازگشایی شد.

کاهش سرعت خروج پول از «شپنا»

صنعت فرآورده‌های نفتی روز معاملاتی قابل قبولی را سپری کرد و شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۱۱۶ میلیارد تومان، با رشدی ۰.۶۱ درصدی همراه شد. با این وجود سهامداران حقیقی نمادهای پالایشی حدود ۱۴.۵ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۶ نماد پالایشی صعودی بودند و ۶ نماد نیز متحمل افت قیمت شدند. سه نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با دو درصد، سرمایه گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۷۱ درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۶۲ درصد رشد قیمت، بیشترین بازدهی مثبت را داشتند و نمادهای نفت سپاهان (شسپا) با ۱.۵۴ درصد، پالایش نفت شیراز (شراز) با ۱.۴۳ درصد و تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۴۶ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت پایانی را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است که کاهش فعالیت بازارگردان‌ها سبب شد که سرعت خروج پول حقیقی از معاملات پالایش نفت اصفهان در بازار امروز کاهش یابد. طوری که امروز تنها ۴.۲ میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات این نماد خارج شد.

صعود دستوری شاخص‌سازان، معاملات شیمیایی‌ها را مثبت کرد

تابلوی معاملات گروه شیمیایی نشان می‌دهد که امروز ۱۹ نماد این گروه صعودی بوده‌اند و ۴۰ نماد بازدهی منفی ثبت کرده‌اند. با این وجود رشد دستوری شاخص‌سازان شیمیایی سبب شد که شاخص گروه محصولات شیمیایی در بازار امروز صعودی شود. طوری که با معاملاتی به ارزش ۲۵۳ میلیارد تومان، شاخص این گروه ۰.۲ درصد صعود کرد. خالص خروج پول حقیقی از نمادهای این گروه نیز معادل ۳۰.۳ میلیارد تومان ثبت شد.

در میان نمادهای صعودی، سهام شرکت‌های پ صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۵.۷۴ درصد، معدنی املاح ایران (شاملا) با ۴.۱۵ درصد و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با ۳.۶۵ درصد، بیشترین رشد قیمت را شاهد بودند. 

در طرف دیگر اما سه نماد بین‌المللی محصولات پارس (شپارس)، لعابیران (شلعاب) و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با افت به ترتیب، ۴.۷۶ درصد، ۳.۷۹ درصد و ۳.۱۶ درصدی، شدیدترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دادند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رضا احمدی چهارشنبه , ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۳۶

شاخص کل بورس در اواخر اردیبهشت ماه به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد رسیده بود که بخاطر سوء مدیریت، بی کفایتی، نالایقی، ناتوانی و بی سوادی عشقی و به احتمال ۹۹ درصد هم تبانی ، هم کاسه و هم آخور شدن با رانت خواران ، بورس سقوط کرد و شاخص رسید به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد یعنی حدود ۸۰۰ هزار واحد در عرض ۵_۶ماه تنزل پیدا کرد . حالا شما حساب کنید اگر بورس هر روز و مداوم و پُشت سر هم روزانه ۱۰ هزار واحد سبز و مثبت بشه و هر هفته کاری ۵ روز و در یک ماه که ۲۰ روز کاری بورس هست ، حدود ۵ ماه که می شود ۱۰۰ روز نیاز هست تا این ۸۰۰ هزار واحد کم شده ، جبران شود و شاخص کل به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد قبل برگردد . یعنی تا پایان سال زمان نیاز هست . اگر به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسه تازه با اواخر اردیبهشت ماه سر به سر می شود و این ۱۰ ماه یعنی اینکه بورس هیچگونه رشد و کاهشی نداشته بوده و این ۱۰ ماه پول شما در بورس بلوکه بوده و هیچ سودی را برای شما به ثبت نرسانده . بنابر این عشقی دزد و بی همه چیز ضرر و زیان قابل توجهی را به سهامداران حقیقی وارد کرده و باید عزل ، محاکمه و مجازات شود . باید پاسخگوی ضرر و زیان سهامداران باشد.