کد خبر : 9137
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1402 - 14:11

بورس به روند نزولی خود بازگشت؛

پالایشگاه اصفهان بیشترین افت قیمت گروه پالایشی بورس را ثبت کرد/ سقوط تاپیکو ادامه یافت

پالایشگاه اصفهان بیشترین افت قیمت گروه پالایشی بورس را ثبت کرد/ سقوط تاپیکو ادامه یافت
در ادامه روند نوسانی بازار سهام، شاخص‌های بورسی بار دیگر نزولی شدند و بخش عمده نمادهای پتروپالایشی نیز در بازار امروز منفی خوردند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بازار سهام که نخستین روز معاملاتی هفته را روی دور صعود آغاز کرد، در بازار امروز بار دیگر نزولی شد و بخش عمده صنایع بورسی نیز سرخ پوش شدند که در میان آنها، می‌توان به گروه‌های پتروشیمی، شیمیایی و پالایشی نیز اشاره کرد.

شاخص کل بورس تهران، معاملات امروز را با افتی ۱۰ هزار و ۹۰۱ واحدی معادل ۰.۵۲ درصد به پایان رساند و روی سطح دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی به استقبال روز آینده رفت. این در حالیست که شاخص کل هم‌وزن نیز در بازار امروز نزولی شد و ۰.۱۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

بررسی تابلو معاملات نشان دهنده آن است که بورسی‌ها در بازار امروز در مجموع ۷.۱ میلیارد برگه سهم و حق تقدم خرید و فروش کرد‌ه‌اند و ارزش معاملات خرد به حدود سه هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان رسیده است. خروج پول اشخاص حقیقی از بازار نیز ادامه یافت و خالص این رقم از ۱۰۵ میلیارد تومان عبور کرد.

تاپیکو بار دیگر بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را داشت

معاملات امروز در گروه پتروشیمی‌ها هم‌جهت با شرایط کلی بازار افتی نسبی را تجربه کرد و بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. در معاملات امروز، هشت نماد این گروه رشد قیمت داشتند، ۲۱ در طرف منفی بازار قرار گرفتند و سه نماد نیز بدون تغییر قیمت به کار خود در بورس امروز پایان دادند.

نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۰۶ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۳۴ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۲ درصد رشد قیمت، سه نمادی بودند که بیشترین بازدهی صعودی در معاملات امروز گروه خود را رقم زدند.

در طرف مقابل اما نماد سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۳.۷۷ درصد افت، برای دومین روز متوالی بیشترین اثر منفی را بر حرکت شاخص‌های بورسی داشت. پس از تاپیکو، سهام دو شرکت پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۲.۴۲ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با  ۲.۲۶ درصد افت نیز شدیدترین کاهش قیمت در صنعت پتروشیمی را شاهد بودند.

علاوه بر آن، بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمی در بازار امروز، به سهام پتروشیمی تندگویان اختصاص پیدا کرد؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص ۵.۵ میلیارد تومان از معاملات «شگویا» خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  عیسی اسحاقی مدیرعامل شرکت نفت ایرانول شد

تنها یک نماد پالایشی صعودی شد

معاملات گروه پالایشی که در هفته گذشته با روند نزولی و افزایش قابل توجه فشار فروش دنبال شده بود، امروز نیز با همان روند قبل ادامه یافت و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، کاهشی ۰.۵۳ درصدی را در معاملات امروز متحمل شد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری فقط حدود ۴۲ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز بیش از ۵.۷ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

معاملات پالایشی‌ها به نحوی پیش رفت که در بازار امروز تنها یک نماد پالایشی شاهد افزایش قیمت بود و ۱۰ نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. سهام تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد ۰.۳۶ درصدی، تنها سبزپوش گروه خود بود و نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۴ درصد، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۱.۲۹ درصد و پالایش نفت تبریز (شبندر) با ۰.۴۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت در گروه خود را به ثبت رساندند.

لازم به ذکر است که در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان بار دیگر از بقیه نمادهای صنعت فرآورده‌های نفتی پیشی گرفت و حقیقی‌ها ۴.۵ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

کدام نمادهای شیمیایی بیشترین افت قیمت را ثبت کردند؟

وضعیت معاملات در گروه شیمیایی نیز در بازار امروز تعریفی نداشت و شاخص این گروه با عقب‌نشینی ۰.۶۹ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه طی معاملاتی به ارزش ۳۰۸ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی بیش از ۱۸ میلیارد تومان از پول خود در این صنعت را بیرون کشیدند.

مشاهدات تالار شیشه‌ای حاکی از آنند که امروز ۲۰ نماد شیمیایی در طرف سبزپوش بازار ایستادند و ۳۶ نماد منفی خوردند. در میان نمادهای صعودی، سهام بین‌المللی محصولات پارس (شپارس)، پلی اکریل ایران (شپلی) و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی (شمواد) با رشد به ترتیب ۳.۹۶ درصد، ۲.۸۹ درصد و ۲.۸۱ درصد شاهد بیشترین بازدهی بودند.

از سوی دیگر اما شدیدترین کاهش قیمت به سه نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۱.۸۳ درصد، گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۱.۳۴ درصد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۱.۲۴ درصد افت رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.