کد خبر : 3777
تاریخ انتشار : جمعه 7 مهر 1402 - 19:35

در راستای اجرای قانون هوای پاک:

مشعل های نیروگاه شهید منتظری همچنان پلمب است/ لزوم تامین هرچه سریع تر حقابه گاوخونی

مشعل های نیروگاه شهید منتظری همچنان پلمب است/ لزوم تامین هرچه سریع تر حقابه گاوخونی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن تاکید بر لزوم تامین گاز نیروگاه شهید منتظری در راستای جلوگیری از سوزاندن مازوت در 6 ماهه دوم سال جاری، از بحران فرونشست زمین و انتشار ریزگردهای سمی در این استان به دلیل عدم تامین حقابه گاوخونی و زاینده رود خبر داد.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار انرژی پرس در خصوص وضعیت مازوت سوزی نیروگاه ها در استان اصفهان تصریح کرد: نیروگاه شهید منتظری در سال گذشته بیش از سه ماه اقدام به مازوت سوزی کرده است که می توان گفت تا ۳ و نیم میلیون نفر در اطراف این نیروگاه تحت تاثیر این نوع از آلایندگی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در همین راستا به منظور پیشگیری از سوزاندن دوباره مازوت در این نیروگاه، شرکت ملی گاز نسبت به تامین گاز این نیروگاه از سوی سازمان محیط زیست مکلف شد و امسال همچنان مشعل های نیروگاه شهید منتظری با دستور دادستانی پلمب است.

شیشه فروش به لزوم استانداردسازی خروجی نیروگاه ها به منظور کاهش میزان آلایندگی های جوی اشاره کرد و گفت: لازم است با استفاده از صندوق توسعه ملی در جهت تبدیل شدن نیروگاه شهید منتظری به نیروگاه سیکل ترکیبی اقدامات لازم انجام گیرد.

افزایش فرونشست زمین و ریزگردهای سمی در اثر خشکی زاینده رود و گاوخونی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص وضعیت فعلی تالاب گاوخونی اظهار کرد: وسعت تالاب گاوخونی ۴۷هزار هکتار است که در حال حاضر ۹۹ درصد آن خشک است.

وی به ازدیاد ریزگردهای سمی و خطرناک در اثر خشکی بستر گاوخونی اشاره کرد و گفت: در ۲۰ سال گذشته حقابه این تالاب داده نشده است و ۱۷۶ میلیون متر مکعب در سال گاوخونی نیاز به حقابه دارد که در صورت تامین آن، کانون های خطرناک ریزگرد کاهش پیدا می کنند.

شیشه فروش تاکید کرد: بستر خشک زاینده رود نیز باعث ایجاد و پراکندگی کانون های ریزگرد و غبار می شوند و باتوجه به اینکه ۳۰ درصد از اراضی استان شامل مناطق بیابانی است، می توان گفت که در نیمه اول سال گرد و غبار عامل اصلی آلودگی هوا بوده است.

وی همچنین در مورد افزایش پدیده فرونشست زمین که زنگ خطری برای حیات در این استان به شمار می رود توضیح داد: فرونشست زمین نیز از نتایج عدم جاری بودن زاینده رود و خشکی بستر زمین است.

وی تنها راهکار نجات زاینده رود و گاوخونی را به عملکرد وزارت نیرو معطوف دانست و خاطرنشان کرد: طرح احیای زاینده رود تدوین شده و نیاز است که وزارت نیرو حمایت کند و همچنین حقابه ۱۷۶ میلیون متر مکعبی گاوخونی بایستی در برنامه منابع و مصارف امسال دیده شود تا ضمن احیای تالاب، وضعیت میلیون ها متر مکعب آبی که به شهرهای دیگر می رود، تعیین تکلیف شود.

الزام اجرایی شدن طرح جامع آلودگی هوا توسط سازمان محیط زیست

شیشه فروش با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون اصفهان تنها ۱۲روز پاک داشته است، اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون ۵۱ روز ناسالم در اصفهان داشتیم و به دنبال آن پاییز زودرس نیز در شهر اصفهان پدید آمده است که باعث برگریزان درختان و خشکی باغات در زمان زودتر از موعد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص برنامه ریزی های انجام گرفته در راستای کاهش آلودگی ها در نیمه دوم سال در این استان تشریح کرد: طرح جامع کاهش الودگی هوا که بر اساس قانون هوای پاک تدوین شده و حاصل تلاش و پایش و بررسی سه ساله متخصصین و اساتید دانشگاه است، قرار است توسط سازمان محیط زیست به دستگاه های مختلف اعم از صنایع و نیروگاه ها ابلاغ شود.

بیشتر بخوانید:  مازوت سوزی نیروگاه منتظری؛ عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان

۷۴ مورد از صنایع آلاینده تحت پیگیری قضایی قرار گرفتند

بارش های خوبی در نیمه دوم پاییز پیش بینی شده است اما با توجه به اینکه آلودگی های ثابت ناشی از صنایع، نیروگاه ها و واحد های تولیدی که شمار آنها به بیش از ۱۰ هزار واحد صنفی می رسد در همین محدوده زمانی به وجود می آید، پدیده وارونگی دما در این فصل باعث تشدید آن می شود.

وی ادامه داد: در راستای کنترل انتشار آلاینده ها از سوی صنایع، پایش هایی توسط محیط زیست انجام می شود که در این میان از ۵۱۶۲ پایش انجام شده ۱۵۵۷ اخطاریه صادر شده و ۷۴ صنعت توسط این سازمان تحت پیگیری قضایی قرار گرفته اند.

شیشه فروش به برگزاری جلسه روز هوای پاک با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برنامه کاهش الودگی هوای اصفهان تا شعاع ۵۰ کیلومتری آن مصوب شد و قرار شد که طبق سناریوی به دست آمده سازمان محیط زیست دستگاه ها را مکلف به اجرای آن کند.

وی با بیان اینکه همه جایگاه های سوخت مکلف به استفاده از گازوئیل یورو۵ هستند، افزود: ۵ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر اصفهان و چند ایستگاه در شهرستان ها وجود دارد که کافی نیست و حداقل ۲۰ ایستگاه در این استان بایستی تجهیز شود و از سازمان محیط زیست خواسته ایم تا از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در کاهش میزان آلودگی هوا در این استان استفاده شود.

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی: تاکید شده است که تا پایان امسال وزارت صمت زمینه لازم را برای تولید و تحویل ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری پایه گازسوز و برقی در شهر اصفهان و ۸ شهر این استان فراهم کند.

وی افزود: همچنین تاکید شده است که تسهیلات لازم برای راه اندازی هرچه زودتر خط ۲ قطار شهری اصفهاان از محل صندوق توسعه ملی فراهم شود تا ترافیک کمتری در بافت شهری شاهد باشیم.

وی با تاکید بر لزوم دور بودن کوره های آجرپزی از بافت شهری، اضافه کرد: قرار است به منظور دور شدن کارخانه های تولید آجر از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر،  سازوکار لازم برای ایجاد شهرک صنعتی و تخصصی آجر تشکیل شود و همچنین استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای نصب تجهیزات کاهش آلودگی در شرکت ذوب آهن مورد تایید قرار گرفته است.

وی در پایان به توسعه انرژی های تجدید پذیر در این استان اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی ایجاد شد و تا افق ۱۴۰۴، افزایش آن تا ۵۰۰۰مگاوات پیش بینی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.