کد خبر : 2376
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 14:52

سقوط دسته‌جمعی نمادهای پالایشی

فقط سه نماد پتروشیمی صعودی شدند

فقط سه نماد پتروشیمی صعودی شدند
بورس امروز به روند نزولی هفته گذشته خود ادامه داد و نماگر اصلی بازار در پایان معاملات ۰.۸۱ درصد از ارتفاع خود را کاهش داد. اغلب نماد دو گروه شیمیایی و پتروشیمی نیز در بازار امروز منفی خوردند و نمادهای گروه پالایشی نیز یکدست سرخ‌پوش شدند.

انرژی پرس_پس از بازار کم‌جان و نزولی هفته گذشته، بورس در چهارمین هفته مرداد ماه نیز آغازی ناامید کننده داشت. کاهش نرخ دلار از یک سو و دیدار وزیر امور خارجه ایران با مقامات سعودی در عربستان از سوی دیگر باعث شد که شاخص کل بورس تهران در اولین روز هفته افتی ۰.۸۱ واحد درصدی را ثبت کند و در سطح یک میلیون و ۹۵۷ هزار واحدی بایستد. وضعیت در شاخص هم‌وزن وخیم‌تر بود و این شاخص نیز ۱.۱۵ درصد از ارتفاع خود کاست.

بررسی وضعیت ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام نیز نشان می‌دهد که معامله‌گران همچنان تمایلی خرید و فروش سهام در بازار نشان نمی‌دهند؛ چرا که ارزش معاملات در بازار امروز تنها سه هزار و  میلیارد تومان بود و ۵۵۸ میلیارد تومان پول سهامداران حقیقی از بازار خارج شد.

خروج پول حقیقی ۱۷ میلیاردی از نماد پالایش نفت تهران

صنعت فرآورده‌های نفتی در بورس امروز وضعیتی نگران‌کننده داشت و همه نمادهای این صنعت، بار دیگر در سمت منفی بازار به کار خود پایان دادند. به این ترتیب و با معامله شدن ۲۶۸ میلیارد تومان از نمادهای پالایشی در بازار امروز، شاخص این گروه با افتی ۰.۷۲ درصدی مواجه شد. خالص خروج پول حقیقی از این صنعت نیز به حدود ۵۴ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز، نمادهای پالایش نفت لاون (شاوان)، نفت پاسارگاد (شپاس) و پالایش نفت تبریز (شبریز) بیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند و به ترتیب، افت ۴.۰۲ درصد، ۲.۴۳ درصد و ۱.۴۳ درصدی را رقم زدند.

یکی از نکات قابل توجه معاملات امروز پالایشی‌ها، خروج پول سنگین سهامداران حقیقی‌ از نماد پالایش نفت تهران (شتران) بود. به طوری که امروز حدود ۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شد. از سوی دیگر نماد شبریز با وجود افت ۱.۴۳ درصدی که تجربه کرد، شاهد اقبال دو میلیارد تومانی سهامداران حقیقی بود.

«شستان» همچنان می‌تازد

در بورس امروز، وضعیت بازار در صنعت پتروشیمی نیز چنگی به دل نمی‌‌زد؛ به طوری که تنها سه نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و باقی ۲۸ نماد این گروه، در سمت منفی بازار به کار خود پایان دادند.

سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۹۹ درصد، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۵۴ درصد، و پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۱۸ درصد رشد قیمت، تنها سبزپوشان معاملات امروز شیمیایی‌ها بودند و در طرف دیگر بازار سه نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) با ۳.۰۹ درصد، پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۲.۷ درصد و پتروشیمی ممسنی (ممسنی)  با ۲.۶۶ درصد کاهش قیمت، شدیدترین افت را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید:  اورهال پتروشیمی نوری از دهم آبان آغاز می‌شود

بررسی عملکرد معامله‌گران در معاملات امروز پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که در این گروه، نماد شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با مبلغ ۶.۸ میلیارد تومان، بیشترین خروج پول حقیقی را داشته و پترول شاهد بیشترین ورود پول سهامداران حقیقی به مبلغ دو میلیارد تومان بوده‌ است.

گفتنی است که در معاملات امروز نماد شجم که هفته گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بسته شده بود، در بازار امروز با دستور ناظر بازار بازگشایی شد و معاملات خود را از سر گرفت.

کدام نمادهای شیمیایی افزایش قیمت داشتند؟

نمادهای صنعت محصولات شیمیایی نیز در بازار امروز وضعیت قابل قبولی نداشتند و شاخص این گروه با کاهش ۰.۴۴ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به ۲۶۷ میلیارد تومان رسید و ۴۶ میلیارد تومان پول حقیقی از این گروه خارج شد.

از میان کل نمادهای این گروه به جز پتروشیمی‌ها، تنها سهام دو شرکت پاکسان (شپاکسا) با ۱.۲۵ درصد و پلی پروپیلن جم (جم پیلن) با ۰.۱۹ درصد، شاهد افزایش قیمت پایان بودند. از سوی دیگر اما ۳۰ نماد شیمیایی با افت قیمت کار خود را در بازار امروز به پایان بردند.

گفتنی است که شپاکسا علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود رقم زد، شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۳.۶ میلیارد تومان نیز بود.

از سوی دیگر بیشترین کاهش قیمت در معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز به سهام سه شرکت صنایع شیمیایی سینا، لعابیران و توکا رنگ فولاد سپاهان رسید؛ جایی که شسینا ۵.۵ درصد، شلعاب ۴.۹۶ درصد و شتوکا ۴.۳۹ درصد افت قیمت پایانی را تجربه کردند.

از دیگر نکات قابل توجه معاملات امروز شیمیایی‌ها بازگشایی نماد صنعتی دوده فام (شصدف) با دستور ناظر بازار بود که معاملات آن در روز معاملاتی قبل به دلیل افشای اطلاعات گروه الف متوقف شده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.