کد خبر : 7917
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 دی 1402 - 13:24

تاریخچه و دستاوردهای غول نفتی چین؛

پتروچاینا چگونه به این جایگاه دست یافت؟

پتروچاینا چگونه به این جایگاه دست یافت؟
پتروچاینا شرکت نفت و گاز چین و بزرگترین شرکتی در جهان بوده که بصورت هوشمند و یکپارچه، بخش‌های مختلف انرژی را در خود جای داده است.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پتروچاینا شرکت صنایع انرژی هوشمند چینی و یکی از غول­‌های نفت و گاز جهان است. این شرکت بزرگترین تولیدکننده نفت چین و پس از عربستان سعودی، دومین تولیدکننده بزرگ دنیا بحساب می‌­آید. پتروچاینا کنش­گری پیشرو در عرصه یکپارچه­‌سازی انرژی و یکی از شناخته‌­شده‌­ترین شرکت­‌های نفت و گاز جهان است.

مبنای فعالیت تجاری پتروچاینا شامل اکتشاف، تولید، پالایش، نگهداری و حمل و نقل نفت خام و گاز طبیعی به همراه تولید و بازاریابی محصولات پتروشیمی نظیر اتیلن، پروپیلن و لاستیک سنتتیک است و فعالیت آن در چهارچوب شبکه گسترده­‌ای از تولید نفت و گاز و تجیهیزات انتقال آن و حضور جهانی در بخش­‌های بالادستی، میان­دستی و پایین­دستی صنایع نفت و گاز صورت می­‌پذیرد.

ارزش کل دارایی­‌های این شرکت بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار بوده و بیش از ۴۰۰ هزار نفر را استخدام کرده است و در بیش از ۴۰ کشور جهان حضور عملیاتی دارد. پتروچاینا در دیگر صنایع مشترک و همکاری با شرکت‌­های بین­‌المللی نفت و گاز مشارکت می­‌کند که این امر، آن را قادر ساخته تا با بهره‌­گیری از تخصص غالب خود بتواند به رشد پایدار دست پیدا کند.

علاوه بر فعالیت­‌های تجاری اصلی، پتروچاینا خود را به توسعه راهکارهای موثر در زمینه انرژی پاک و ترویج پایداری زیست ­محیطی متعهد می­‌داند و طرح­‌های مختلفی را برای کاهش حجم کربن مصرفی و بهبود عملکرد زیستی خود، مانند سرمایه‌­گذاری در انرژی­‌های تجدیدپذیر و فناوری­‌هایی با مصرف بهینه انرژی و اقداماتی برای تقلیل درصد انتشار گازهای گلخانه­ای عملیاتی کرده است.

بطور کلی، حضور فراگیر پتروچاینا در عرصه جهانی، طیف گسترده فعالیت­‌های انرژی­‌محور آن و تعهد به پایداری آن را به بازیگری کلیدی در صحنه صنایع انرژی جهان تبدیل کرده است.

تاریخچه

پتروچاینا از تاریخچه­ای طولانی و غنی برخوردار است که به سال ۱۹۹۹، یعنی زمان تأسیس آن بعنوان یکی از شرکت‌­های زیرمجموعه شرکت ملی نفت چین (CNPC) باز می­گردد. این شرکت بعنوان بخشی از بازسازی ساختار CNPC و به هدف ایجاد یک شخصیت حقوقی مجزا که بر تولید و بازاریابی محصولات نفت و گاز متمرکز است، تأسیس شد.

در همان سال‌­های نخست، پتروچاینا اغلب در حوزه تجارت محصولات نفتی و نفت خام و با هدف حضور در بازارهای اروپایی و آفریقایی فعالیت خود را دنبال می­‌کرد. با این حال، گسترهء عملیات آن به سرعت افزایش یافت و سرمایه­‌گذاری قابل­‌توجهی در فعالیت­‌های اکتشافی و تولیدی انجام داد تا به یکی از نقش‌­آفرینان عمده صنایع نفت و گاز جهان تبدیل شود.

در سال ۲۰۰۰، پتروچاینا برای نخستین بار ساختار خود را در خارج از کشور و با خرید ۴۰% سهام شرکت نفت سوریه به ارزش ۵۸۵ میلیون دلار توسعه داد و به دنبال آن، برخی دیگر از ادغام‌­ها، الحاق­‌ها و مشارکت­‌ها باعث شد تا شرکت بتواند حضور جهانی خود را گسترش دهد و عملیات خود را تنوع بیشتری ببخشد.

در سال ۲۰۰۷، یکی از لحظات کلیدی دوران فعالیت پتروچاینا رقم خود که در پی آن، به نخستین شرکت چینی بدل شد که ارزش آن در بازار سرمایه به بیش از ۱ تریلیون دلار رسید؛ موفقیتی که گواهی بر عملکرد مالی قدرتمند شرکت و جایگاه آن بعنوان یکی از شرکت­‌های پیشرو در عرصه انرژی جهان بود.

در طول سال­‌های گذشته، پتروچاینا به توسعه عملیات خود و سرمایه­‌گذاری چشمگیر در فعالیت‌­های اکتشاف و تولید در داخل و خارج از کشور ادامه داد طیف فعالیت‌­های تجاری خود را با ورود به بخش‌­های پالایش، پتروشیمی و گاز طبیعی تنوع بخشید.

امروزه، پتروچاینا شرکتی سرشناس و پیشرو در صحنه انرژی جهانی است که در بیش از ۴۰ کشور فعالیت و نزدیک به ۴۰۰ هزار نیروی کار دارد و تعهد آن به توسعه پایدار و نظارت بر محیط زیست موجب خوشنامی و مسئولیت‌­پذیری و راهبری در حوزه انرژی شده است.

بیشتر بخوانید:  تولید نفت اوپک افزایش یافت

 

 

رسالت حرفه‌­ای

مأموریت پتروچاینا تبدیل­شدن به شرکتی فعال در عرصه انرژی و سطح اول جهان با تمرکز بر اکتشاف، توسعه، تولید، پالایش و بازاریابی محصولات نفت و گاز به روش بهینه و پایدار و در راستای تأمین نیازهای چین و سایر کشورها است. این شرکت متعهد به ارتقای پیشرفت‌­های اقتصادی و اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و بهبود سطح رفاه سهامداران آن است.

چشم‌­انداز

چشم­‌انداز فعالیت پتروچاینا، میل نمودن به جایگاه شرکتی توانمند در زمینه انرژی یکپارچه و هوشمند با افق حضور جهانی، ارائه راهکارهای انرژی پایدار و پاسخ به نیازهای رشد جهانی است. پتروچاینا بر آن است تا انرژی امن، قابل­‌اطمینان و ارزان را به مشتریان خود برساند و به توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامعی که در آن­ها حضور دارد، کمک کند. این شرکت تمرکز را بر نوآوری به هدف گسترش فناوری و محصولات پیشرفته قرار داده است تا بتواند خود را در گردانه رقابت در بازارهای انرژی جهانی حفظ کند.

اعضای کلیدی

فنگ­ژنگ ژیائو – زمین­شناس ارشد و مدیر اجرایی

لیشین رن – قائم­مقام ارشد و مدیر اجرایی

مینگلو ژنگ – مدیر ارشد ایمنی و مدیرکل کیفیت، بهداشت، امنیت و محیط زیست

گوئن ژو – قائم­ مقام

هوآ ونگ – مدیر ارشد مالی و دبیر شرکت

چونگ شینگ – معاون مدیر روابط سرمایه­‌گذاری

شیا هونگ وی، مدیرعامل شرکت نفت سنگاپور و مدیرکل شرکت پتروچاینا سنگاپور

محصولات و خدمات

بخش اعظم فعالیت پتروچاینا به اکتشاف، تولید، پالایش، نگهداری و حمل و نقل نفت خام و گاز طبیعی اختصاص دارد. این شرکت با اهتمام به طیف گسترده­‌ای از تولیدات پتروشیمی مانند اتیلن، پروپیلن و لاستیک سنتتیک در بخش‌­های تولید و بازاریابی مشارکت می­‌کند.

در صنایع بالادستی، فعالیت­‌های پتروشیمی شامل اکتشاف، حفاری و تولید نفت و گاز است و با توجه به ذخایر عظیم نفت و گاز در داخل و خارج از کشور، عملیات خود را در شبکه­ گسترده­ تولید و تجهیزات انتقال انجام می­دهد.

در صنایع میان­دستی، پتروجاینا انتقال و ذخیره‌­سازی نفت خام و گاز طبیعی را ساماندهی می­کند و خطوط لوله انتقال نفت، تجهیزات نگهداری و ترمینال­‌ها را به خود اختصاص داده تا انتقال محصولات نفت و گاز در چین و خارج از آن را تسهیل و امکان‌پذیر کند.

در صنایع پایین­دستی، پتروچاینا در حوزه‌­های پالایش و بازاریابی محصولات پتروشیمی فعال است و با بهره‌­مندی از تعدادی از پالایشگاه­‌ها، محصولاتی مانند بنزین، دیزل و سوخت جت/هواپیما را تولید می­‌کند. همچنین، شبکه گسترده­‌ای از جایگاه‌­های عرضه سوخت نیز در سرتاسر چین در اختیار و کنترل پتروچاینا است.

شایان ذکر است محصولات پتروشیمی در گام بعدی در صنایع گوناگونی نظیر پلاستیک، منسوجات و ساخت و ساز کاربرد خواهند داشت.

علاوه بر فعالیت­های اصلی و مبنایی این شرکت، پتروچاینا در دیگر بخش­های بازار مانند تولید برق و زغال سنگ و تأمین مالی و سرمایه‌گذاری بر انرژی­‌های تجدیدپذیر و فناوری­‌های سبز مشارکت دارد.

اطلاعات کلی در مورد پتروچاینا

رتبه­ بندی: ۵۶

ارزش در بازار سرمایه: ۱۸۹.۸۵ میلیارد دلار

کشور: چین

مدیران ارشد

لونگ د سان – قائم­ مقام و زمین­ شناس ارشد

جیگانگ ینگ – قائم­ مقام و مهندس ارشد

صنایع مربوطه: انرژی و تجهیزات، پایداری [صنعت]

تعداد کارکنان: بیش از ۵۰ هزار نفر

دفتر مرکزی: پکن، چین

سال تأسیس: ۱۹۹۹

نوع مالکیت: دولتی

شماره اختصاصی ثبت: ۰۰۰۱۱۰۸۳۲۹

درآمد خالص: بیش از ۲۰ میلیارد دلار

عواید: بیش از ۱ میلیارد دلار

نماد بورسی: ۶۰۱۸۵۷.SS

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.