کد خبر : 8283
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 15:38

پتروشیمی ها در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ چقدر مالیات دادند ؟

پتروشیمی ها در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ چقدر مالیات دادند ؟
لایحه بودجه 1403 سروصدای زیادی به همراه داشت؛ به طوری که درآمدهای پیش‌بینی شده از محل مالیات در بودجه سال آینده نسبت به 1402 حدود 50 درصد افزایش یافت.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، این موضوع سهم بسزایی در رد شدن کلیات بودجه توسط دولت داشت. به همین بهانه انرژی‌پرس در این گزارش میزان مالیات پرداختی پتروشیمی‌های بورسی را بررسی کرده است. 

پیش از هر چیزی باید دید کدام پتروشیمی بیشترین سهم پرداخت مالیات را به خود اختصاص داده است. همان‌طور که در نمودار قابل مشاهده است، پتروشیمی بوعلی با پرداخت هزار و ۲۴ میلیارد تومان در نیم‌سال ۱۴۰۲ بیشترین سهم را در پرداخت مالیات پتروشیمی‌ها داشته است. لازم به ذکر است این پتروشیمی در نیمه نخست سال جاری ۲۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان درآمد و ۶ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده است. 

آریا ساسول نیز دومین پتروشیمی بورسی بود که در نیمه نخست سال جاری سهم بالایی در پرداخت مالیات داشت. چرا که این پتروشیمی در ۶ ماهه ابتدایی امسال بیشتر از ۸۹۱ میلیارد تومان از درآمد خود را به مالیات اختصاص داد. لازم به ذکر است درآمد آریا در نیمه نخست امسال ۱۶ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان ثبت شده است. 

رتبه سوم بیشترین پرداخت مالیات نیز به پتروشیمی تندگویان تعلق می‌گیرد؛ چرا که تندگویان در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۶۹۱ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد و همین موضوع سبب شد تا سود خالص شرکت به چهار هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان برسد. همچنین امیرکبیر، شیراز و خراسان نیز هر یک ۸.۸۷، ۶.۴۱ و ۶.۳۹ درصد از کل مالیات پرداختی پتروشیمی‌ها در نیمه ابتدایی سال را پرداخت کردند.

بیشتر بخوانید:  ثبت مطالبه ۳۷/۱هزار میلیارد تومانی اوره‌سازها در سامانه مدیریت تعهدات دولت

 

 سهم مالیات کدام پتروشیمی از سبد سودآوری بیشتر بود؟

در این میان اما برخی پتروشیمی نسبت به سبد سودآوری خود مالیات نسبتا بالایی پرداخت کردند. برای مثال دو پتروشیمی خارک و خراسان در نیمه ابتدایی سال جاری حدود ۲۲ درصد از سود عملیاتی خود را برای مالیات هزینه کردند. همچنین شازند نیز حدود ۳۱۰ میلیارد تومان در این دوره مالیات پرداخت کرده که حدود ۱۸ درصد از سود عملیاتی آن است. البته باید گفت بیش از ۱۶۳ میلیارد تومان از این مقدار مالیات سال‌های‌ قبل شرکت بوده است. 

کدام پتروشیمی‌ها مالیات ندادند؟

بررسی صورت‌های مالی ۶ ماهه ابتدایی سال جاری حکایت از آن دارد که ۶ پتروشیمی در این دوره هزینه‌ای به عنوان مالیات پرداخت نکردند. جدول زیر اسامی این ۶ پتروشیمی را به همراه سود عملیاتی آن‌ها آورده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.