کد خبر : 1400
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 15:08

ترس بازار از تغییر نرخ خوراک می‌ریزد؟

پالایشی‌ها؛ متهم ردیف اول افت بورس امروز

پالایشی‌ها؛ متهم ردیف اول افت بورس امروز
شاخص کل بورس امروز درحالی کاهشی شد که نمادهای گروه پالایشی بیشترین نقش را در این افت ایفا کردند. با این وجود به نظر می‌رسد که نمادهای گروه محصولات شیمیایی رفته رفته به تعادل بر می‌گردند.

به گزارش انرژی پرس، بازار سهام دومین روز معاملاتی هفته را نیز نزولی آغاز کرد اما در ادامه روندی رو به بالا پیدا کرد. با این حال، افزایش فشار فروش در ۲۰ دقیقه پایانی بازار، باعث شد که شاخص کل بورس در پایان معاملات نخستین روز از مرداد ماه ۱۴۰۲ با کاهش ۰.۳۱ درصدی در سطح یک میلیون و ۹۷۶ هزار واحدی بایستد. با این وجود نمادهای کوچک‌تر بازار وضعیت بهتری داشتند و سبب شدند که شاخص کل هم‌وزن با رشدی ۰.۲۹ درصدی همراه شده و رقم ۷۰۲ هزار واحد را ثبت کند.

به علاوه، ارزش معاملات خرد که شامل سهام و حق تقدم سهام می‌شود، در بازار امروز از سه هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان عبور کرد و سهامداران حقیقی، بیش از ۱۸۵ میلیارد تومان به طور خالص از بازار خارج کردند.

نکته قابل توجه بازار امروز اما نقش پررنگ نمادهای پتروشیمی و پالایشی در سرخ‌پوشی تالار شیشه‌ای بود. اتفاقی که به نظر می‌رسد ناشی از صورت‌های مالی سه ماهه ناامیدکننده شرکت‌های پالایشی و همچنین تداوم ریسک تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رخ داده است.

زنگ خطر برای سهامداران پالایشی

شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در معاملات امروز با کاهش ۴.۷ درصدی همراه شد و نمادهای این گروه، بیشترین اثر منفی را بر بازار امروز داشتند.

پالایشی‌ها در بورس امروز، ارزش معاملاتی ۳۵۸ هزار میلیارد تومانی را رقم ردند و بیش از ۳۱ میلیارد تومان پول حقیقی از نمادهای این گروه خارج شد. بیشترین ارزش معاملات در بین نمادهای پالایشی نیز مربوط به شتران، شبریز و شبندر بود.

تمام نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی با افت قیمت پایانی در بازار امروز مواجه شدند. نماد شاوان که بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد نیز با افت ۱۴ درصدی قیمت پایانی، بدترین عملکرد را در میان نمادهای این گروه داشت. ونفت و شبندر هم در بازار امروز بازگشایی شدند و به ترتیب، افت قیمت ۱۳.۴ درصدی و ۱۱.۹۳ درصدی را رقم زدند.

به نظر می‌رسد که مهم‌ترین عامل سرخ‌پوشی پالایشی‌ها در بازار امروز، گزارش‌های سه ماهه ناموفق نمادهای این گروه در پی افت کرک اسپرد آنها و ثبات نرخ دلار بود. بر اساس این گزارش‌ها، هر چهار پرچمدار این گروه، در بهار امسال عملکردی غیرقابل قبول را از خود به جا گذاشتند؛ به طوری که شبندر، شتران و شپنا با کاهش به ترتیب ۷۲ درصد، ۶۱ درصد و ۴۲ درصدی در سود خالص مواجه شدند و شبریز زیان خالص ۳۸۵ میلیارد تومانی را شناسایی کرد.

بیشتر بخوانید:  پالایشی‌ها یک‌دست سرخ‌پوش شدند

معاملات متعادل در گروه محصولات شیمیایی

تابلوی معاملات نشان می‌دهد که در بازار امروز، تعادل تا حدودی به نمادهای گروه محصولات شیمیایی بازگشته است. با وجود اینکه شاخص این گروه در بازار امروز با افت ۰.۷۷ واحد درصدی مواجه شد اما ۲۷ نماد با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند و ۳۰ نماد شاهد افزایش قیمت بودند. بنابراین به نظر می‌رسد که نمادهای کوچک‌تر این گروه، وضعیت بهتری داشتند.

از سوی دیگر، ارزش معاملات امروز در گروه محصولات شیمیایی از ۳۰۳ میلیارد تومان گذر کرد و خالص خروج پول حقیقی از این گروه به حدود ۱۹ میلیارد تومان رسید.

سایه ترس بر سر نمادهای پتروشیمی

با تداوم بلاتکلیفی وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نمادهای این صنعت همچنان حال و روز خوشی ندارند. به طوری که امروز ۱۷ نماد از این گروه نزولی بودند و ۶ نماد افزایش قیمت را تجربه کردند. در این میان، نمادهای شیراز، شفن و شپترو بیشترین کاهش قیمت و نمادهای شاروم، شبصیر و شفارا، بیشترین افزایش قیمت را به نام خود زدند.

بازار فردا به کدام سو می‌رود؟

از آنجایی که در بورس امروز در ۲۰ دقیقه پایانی بازار امروز شاهد افزایش فشار عرضه بود، انتظار می‌رود که معاملات فردا با تداوم این عرضه‌ها آغاز شود. با این وجود، به نظر می‌رسد که ترس بازار تا حدودی از تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ریخته و نمادهای سایر گروه‌ها رفته رفته با افزایش تقاضا همراه خواهند شد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که بازار فردا پس از افت در دقایق اولیه، رفته رفته صعودی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.