کد خبر : 10399
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1402 - 22:09

وزیر نفت عراق خبر از خودکفایی در واردات بنزین داد

وزیر نفت عراق خبر از خودکفایی در واردات بنزین داد
وزیر نفت عراق اعلام کرد که با افزایش تولید پالایشگاه های کشور، واردات بنزین در نیمه دوم سال 2024 متوقف خواهد شد.

به گزارش انرژی پرس، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق اعلام کرد که با افزایش تولید پالایشگاه های کشور، واردات بنزین در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، عبدالغنی در ششمین نشست گفت‌وگوی بغداد تأکید کرد که اکثر میدان‌های نفتی عراق توسط شرکت‌های جهانی اداره می‌شود و عراق در صدد افزایش تولید نفت از بزرگ‌ترین میدان نفتی خود یعنی میدان الرمیله در بصره و افزایش تولید در این میدان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است.

وی گفت که عراق طرح‌هایی برای افزایش استفاده از انرژی پاک تنظیم کرده و طرحی متکاملی نیز برای بهره‌برداری از گاز تهیه کرده و قراردادهای متنوعی برای توقف سوزاندن گاز مشعل امضا کرده است و تلاش می‌کند که از یک واردکننده گاز به یک تولیدکننده و چه‌بسا صادرکننده تبدیل شود.

وزیر نفت عراق تأکید کرد که وزارت نفت با جدیت برای تبدیل کردن کشور به یک صادرکننده مشتقات نفتی به خصوص گازوئیل و نفت سفید تلاش می‌کند و هم‌اکنون واردات بنزین از ۱۶ هزار متر مکعب در روز به ۶ هزار متر مکعب کاهش یافته و در نیمه دوم سال جاری به صفر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:  تصویب صورت‌های مالی صندوق بازنشستگی نفت

وی افزود که شرکت‌های خارجی آزادانه در عراق فعالیت می‌کنند و فعالیت آنها در بخش‌های نفت و گاز در حال افزایش است و خروج برخی شرکت‌ها به خصوص اکسان موبیل صرفا به علل اقتصادی بوده است.

شایان ذکر است که محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق روز گذشته پس از توقف ۱۰ ساله، پالایشگاه الشمال در شهر بیجی را مجددا افتتاح کرد.

در حال حاضر میزان تولید پالایشگاه های ۱ و ۲ صلاح الدین و الشمال روزانه ۲۹۰ هزار بشکه برآورد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.