کد خبر : 6778
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 11:58

حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با «انرژی پرس»:

وزارت خارجه درباره میدان گازی «آرش» به دنبال مذاکرات مسالمت آمیز است / اول باید مسئله «مرز» در میدان آرش حل شود

وزارت خارجه درباره میدان گازی «آرش» به دنبال  مذاکرات مسالمت آمیز است / اول باید مسئله «مرز» در میدان آرش حل شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ابتدا باید بحث سیاسی «مرز» درباره این میدان گازی توسط دستگاه دیپلماسی از طریق مذاکرات مشخص شود، سپس در خصوص آب‌های سرزمینی، دنبال توسعه آن باشیم.

به گزارش انرژی پرس، مناقشه بر سر میدان گازی آرش یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های حوزه خلیج‌فارس است. عربستان و کویت مالکیت ایران بر میدان آرش را رد کرده‌اند، این درحالی است که این ۴۵ درصد از این میدان در آب‌های ایران قرار دارد و هم‌راستا با میدان‌های فروزان و اسفندیار قرار دارد. حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس به «انرژی پرس» در توضیح دلیل سکوت دولت ایران نسبت به تکرار ادعای عربستان و کویت درباره حق مالکیت صد درصدی بر میدان گازی آرش، گفت: مطلعم وزارت خارجه در این‌باره در حال مذاکره مسالمت آمیز با عربستان و کویت است، چرا که نمی‌خواهیم تجربه از دست رفتن دکل، مثل سابق دوباره تکرار شود.

 

حسین حسین زاده، در پاسخ به انتقادها نسبت به سکوت مسئولان کشورمان در مقابل تکرار ادعای عربستان و کویت در قبال مالکیت صد درصدی میدان گازی آرش و نادیده گرفتن حق مالکیت ایران از این میدان گازی یادآور شد: وظیفه دولت در این باره دو بخش است. یک بخش مربوط به فضای تخصصی نفت و حفاری و میادین و توسعه میدان آرش است و وزارت نفت در این باره اعلام کرده است آمادگی لازم برای توسعه این میدان گازی را دارد. اما بخش دوم ماجرا مربوط به سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی است.

او ادامه داد: اگر دولت در خصوص این ادعا سکوت کرده است، این معنا را نمی دهد که پیگیر ماجرا نیست. به شخصه در این باره مطلعم که دولت پیگیر ماجرا و در حال مذاکره است؛ اما اینکه نتیجه چه باشد مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:  انتقاد دبیر کل اوپک از رویه آژانس‌ بین‌المللی انرژی در زمینه انرژی

نماینده مردم لارستان و خنج در مجلس یازدهم اضافه کرد: اینکه دولت واکنشی به ادعای عربستان و کویت نشان نداده، به دلیل سوابق قبلی است که در خصوص میدان گازی آرش وجود دارد و صحبتهایی که در این باره مطرح شد.

او ادامه داد: اگر به سابقه این میدان گازی رجوع کنیم متوجه از دست رفتن یکی از دکل ها و توافقاتی که در این باره صورت گرفت، می شویم. اما اکنون فضا نسبت به قبل متفاوت است؛ بنابراین درراستای تعامل و مذاکرات مسالمت امیز سعی داریم موضوع را پیش ببریم.

حسین زاده در پاسخ به اینکه گفته می شود تعامل انجام شده درباره میدان گازی آرش با عربستان و کویت، صرفا از طرف جمهوری اسلامی ایران دیده می شود، نه طرف های عربی، بیان کرد: در این باره وزارت خارجه باید پاسخگو باشد. اما وزیر نفت چند نوبت در این باره در تلویزیون صحبت داشته و تاکید کرده است که از نظر سیاسی اگر به ما اجازه داده شود بودجه و دکل و لوازم حفاری و توسعه میدان آرش را در اختیار داریم.

او تاکید کرد: وزیر نفت در این باره پاسخگو بوده است و اکنون توپ در زمین دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم اضافه کرد: بنابراین اول باید بحث سیاسی «مرز» درباره این میدان گازی توسط دستگاه دیپلماسی از طریق مذاکرات مشخص شود، سپس در خصوص آب های سرزمینی، دنبال توسعه آن باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مدیر و تاجر شنبه , ۲ دی ۱۴۰۲ - ۲:۱۱

ما نمیگیم می‌گفتیم مال ماست ، حداقل باید بیانیه می‌دادیم که در بیانیه اونها اشتباهی صورت گرفته و میدان گازی آرش متعلق به ایران است