کد خبر : 1997
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 - 18:01

بازار سهام در مشت فروشندگان؛

واکنش منفی بازار به مصوبه جدید منفی / رشد‌های متوالی شاخص‌ها متوقف شد!

واکنش منفی بازار به مصوبه جدید منفی / رشد‌های متوالی شاخص‌ها متوقف شد!
در روزی که بازار سهام شاهد زور بیشتر فروشندگان بود، روند صعود متوالی نماگر‌های تالار شیشه‌ای متوقف شد. در این میانموج فروش بازار به نمادهای سه گروه پالایشی‌ها، پتروشیمی و شیمیایی نیز سرایت کرد.

به گزارش انرژی پرس، مطابق با رای نمایندگان در صحن مجلس، وزارت نفت موظف به واگذاری سهام پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگا‌ه‌های خود در بازه زمانی مصوب شورای ملی تامین مالی شد.

هرچند برخی معتقدند، نزول امروز شاخص‌های بورسی آنچنان به این مصوبه مربوط نیست و موضوع بلاتکلیفی بازار سرمایه همواره مطرح بوده، اما نقشه سهم‌های پالایشی این تردید را ایجاد می‌کند.

معاملات بورس امروز به گونه‌ای بسته شد که رشد شاخص کل، پس از چند روز متوقف شد. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۱۳ هزار و ۲۰۸ واحدی که معادل ۰.۶۴ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و ۳۷ هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار با کاهش ۰.۸۴ درصدی به سطح ۷۱۳ هزار و ۵۴۰ واحدی رسید.

ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم در بازار امروز نسبت به روز با کاهش ملموسی به سطوح ابتدای هفته خود بازگشت و در محدوده چهار هزار و ۵۸۷ میلیارد تومانی قرار گرفت.  نکته منفی بازار تداوم جریان خروج پول حقیقی‌ها است که از روز گذشته آغاز شد. بر همین اساس بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقیها از بازار سهام دارد.

شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج ۵۹۶میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

فروشندگان غالب شدند؛ درخشش ونفت میان پالایشی‌ها

نمادهای پالایشی در راستای نوسانات محدود روز گذشته، امروز هم عمدتا در بازه منفی تا مثبت یک درصد معامله شدند. در پایان معاملات امروز شاخص کل گروه فرآورده‌های نفتی افت ۰.۵۳ درصدی را ثبت کردند و نسبت خریدار به فروشنده در محدوده منفی ۱.۹ درصدی ثبت شد که نشان از قدرت نزدیک به دوبرابر فروشندگان دارد.

معاملات بین اشخاص حقیقی و حقوقی اما در معاملات امروز نشانی از تعادل نداشت و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت، بیش از ۴۰ میلیارد تومان بود. به علاوه، نماد سرمایه‌گذاری‌ صنعت‌ نفت‌ (ونفت) با ۳.۹ میلیارد تومان تنها نماد پالایشی بود که ورود پول را تجربه کرد. از سوی دیگر نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) بیشترین خروج پول حقیقی را به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رقم زد.

در پایان معاملات امروز، قیمت پایانی تنها ۳ نماد پالایشی افزایش یافت و ۱۰ نماد متحمل کاهش قیمت شدند. در این میان نمادهای پالایشی سرمایه‌گذاری‌ صنعت‌ نفت‌ (ونفت) با ۶.۳ درصد، گروه نفت پاسارگارد (شپاس) با ۰.۷ درصد و پالایش نفت شیراز (شراز) با ۰.۰۸ درصد، بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند و نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۱.۳۱ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۰۴ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۱.۰۳ درصد افت قیمت، کمترین بازدهی را داشتند.

بیشتر بخوانید:  صعود بورس با شاخص‌سازی دستوری/ کاهش خروج پول از «شپنا» با معافیت بازارگردان‌ها

شیمیایی‌ها در باتلاق منفیها

شاخص گروه محصولات شیمیایی‌ درست مانند آنچه درگروه پالایشی‌ها اتفاق افتاد، پس از پنج روزمعاملاتی مثبت، نوار این روند پاره شد. نماگر این گروه در جریان دادوستد‌های امروز بازار سهام، کاهش ۰.۴۹ درصدی را تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات صنعت شیمیایی رقم ۳۰۱ میلیارد تومانی را ثبت کرد و حقیقی‌ها بیش از ۴۰ میلیارد تومان پول از این صنعت خارج کردند.

در پایان بازار، ۵۴ نماد از گروه محصولات شیمیایی کاهش قیمت را شاهد بودند و تنها ۱۱ نماد افزایش ارتفاع قیمتی را به ثبت رساندند.

در این بین سهامداران شرکت دوده صنعتی پارس با نماد شدوص با رشد ۴.۲۷ درصدی، بیشترین رشد قیمت پایانی را شاهد بودند. همچنین حقیقی‌ها بیش از۴ میلیار و ۳۰۰ میلیون تومان پول تازه نفس وارد این سهام کردند.

شرکت‌های صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۸۷ درصد ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۱.۹۷ درصد رشد نیز در رده‌های بعدی بیشترین افزایش قیمت جای گرفتند. البته باید توجه داشت که نماد زنجان در بازار پایه فرابورس قرار دارد که محدودیت دامنه نوسان سه درصدی در این بازار وجود دارد. از این روز زنجان با صف خرید معاملات خود را به پایان برد.

در طرف دیگر اما سهام شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، صنایع‌شیمیایی‌ سینا (شسینا) و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) نیز با افت به ترتیب ۶.۴۴ درصد، ۵.۶۸ درصد و ۴.۸۳ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند.

گفتنی است که وزن کاهش قیمت نماد‌های منفی این گروه سنگینتر از رشد نماد‌های مثبت بود.

بیش از ۸۰ درصد نماد‌های پتروشیمی سرخ‌پوش شدند!

جو فروش بازار درجریان معاملات گروه پتروشیمی‌ها نیز به وضوح قابل مشاهده بود. به طوری که ۵ نماد این گروه معاملات را با رشد قیمت به پایان بردند و ۲۳ نماد شاهد افت قیمت بودند. سهام شرکت پتروشیمی فارابی (شفارا) با رشد ۲.۷۳ درصدی قیمت پایانی، نه تنها بیشترین رشد قیمت را در میان نمادهای پتروشیمی را ثبت کرد بلکه بیشترین تاثیر مثبت را نیز بر رشد شاخص کل داشت.

نمادهای صنایع پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۱۹ درصد و پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۸۶ درصد نیز، دیگر نمادهای سبزپوش گروه پتروشیمی بودند. از سوی دیگر نیز سهامداران سه شرکت پتروشیمی آبادان(شپترو) با ۲.۷، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۸۶ درصد و پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۳.۰۶ درصد رشد، شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.