کد خبر : 5271
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 13:08

واردات نفت خام چین افزایش یافت

واردات نفت خام چین افزایش یافت
داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که چین در اکتبر 13.52 درصد بیشتر از سال گذشته نفت خام وارد کرده است، زیرا پالایشگاه‌ها خرید خود را با استفاده از سهمیه‌های وارداتی جدید افزایش داده‌اند و تقاضای سوخت داخلی در طول تعطیلات هفته طلایی بیشتر شده است.

به گزارش انرژی پرس، طبق آمار اداره کل گمرک، واردات نفت خام به چین در ماه گذشته به ۴۸.۹۷ میلیون تن یا ۱۱.۵۳ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۱۱.۱۳ میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر، اندکی افزایش یافته است.

واردات سالانه بزرگترین خریدار نفت جهان به ۴۷۳.۲۲ میلیون تن یا ۱۱.۳۶ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به سال قبل ۱۴.۴ درصد افزایش داشت.

اما لی، تحلیلگر بازار نفت چین در شرکت Vortexa در سنگاپور، گفت: «واردات اکتبر با افزایش سهم اوپک در ماه اکتبر افزایش یافت و رشد سالانه را بالا برد.»

مصرف داخلی بنزین و سوخت هوانوردی در تعطیلات هشت روزه هفته طلایی، زمانی که مسافران ۸۲۶ میلیون سفر به داخل سرزمین اصلی چین انجام دادند، افزایش شدیدی یافت که ۷۱.۳ درصد نسبت به سال قبل و ۴.۱ درصد بیشتر از سال قبل از همه گیری ۲۰۱۹ بود.

انتشار چهارمین دسته از سهمیه های واردات نفت خام و همچنین حاشیه های سالم پالایشی در سه ماهه سوم، ورود محموله ها را بیشتر کرد.

لین یه، تحلیلگر Rystad Energy گفت: «چین از ماه مارس تا آگوست سال جاری بر اساس قیمت‌های پایین‌تر نفت، ذخیره‌سازی نفت خام در مقیاس بزرگ را تجربه کرده است. با افزایش قیمت‌ها، سرعت واردات نفت خام چین کاهش یافته است که نشان‌دهنده احتمال کاهش سهام در ماه‌های آینده است.»

داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که صادرات سوخت تصفیه‌شده به ۵.۱۷ میلیون تن رسید که نسبت به ۵.۴۴ میلیون تن در سپتامبر کاهش داشت اما در مقایسه با ۴.۴۶ میلیون تن در سال گذشته ۱۶.۰۷ درصد افزایش داشت.

بیشتر بخوانید:  راه نجات از ناترازی انرژی چیست؟

در ۱۰ ماهه اول، صادرات – از جمله گازوئیل، بنزین، نفت سفید و سوخت دریایی – ۳۳.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۵۳.۰۹ میلیون تن رسید، زیرا پالایشگاه های دولتی فرآوری نفت خام را برای سرمایه گذاری در تجارت سودآور صادراتی افزایش دادند.

به عنوان مثال، فروش سوخت در خارج از کشور از پالایشگاه بزرگ ایالتی سینوپک، تقریباً ۳۰ درصد سال به سال در طول سه فصل اول افزایش یافت.

علیرغم فرا رسیدن فصل سرما، واردات گاز طبیعی چین که شامل گاز طبیعی مایع (LNG) و گاز لوله شده است، به کمترین میزان از فوریه یعنی ۸.۷۹ میلیون تن رسید.

داده‌های ردیابی نفتکش‌های Kpler نشان می‌دهد که واردات LNG چین در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح از آوریل یعنی ۵.۴۴ میلیون تن رسیده است.

با این حال، داده های گمرک نشان می دهد که کل واردات گاز طبیعی از سال تا به امروز به ۹۶.۵۱ میلیون تن رسیده است که ۸.۸ درصد نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

برنامه‌ریز دولتی چین هفته گذشته گفت که به لطف احیای فعالیت‌های صنعتی و به‌طور کلی کاهش قیمت گاز در مقایسه با سال گذشته، تقاضای ظاهری گاز طبیعی چین در ۹ ماه اول نسبت به سال قبل ۷ درصد رشد داشته و به ۲۸۹ میلیارد متر مکعب رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.