کد خبر : 9996
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 11:13

ماجرای انفجار خطوط انتقال گاز سراسری چه بود؟

نمره قبولی وزارت نفت در مدیریت انفجار خطوط لوله گاز + فیلم

نمره قبولی وزارت نفت در مدیریت انفجار خطوط لوله گاز + فیلم
بامداد چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه صدای انفجار مهیبی در خط لوله اصلی گاز در استان‌های چهار محال و بختیاری و فارس به گوش رسید.
به گزارش اختصاصی انرژی پرس، آتش‌سوزی گسترده در محور بروجن-گندمان حوالی ساعت یک بامداد ۲۵ بهمن ماه، ۲ خط گاز اصلی که کار انتقال گاز از جنوب به شمال کشور را انجام می‌داد، در محور بروجن – گندمان ( محدوده گردنه حلوایی) منفجر شد. به طور همزمان صدای مهیبی هم در صفاشهر استان فارس گزارش شد.
وسعت حریق خط لوله گاز در استان فارس چندان زیاد نبود. به همین خاطر عملیات مهار آتش در خط صفادشت استان فارس به سرعت به پایان رسید و تعمیرات برای جلوگیری از اخلال در گازرسانی آغاز شد.
در صورت مدیریت نشدن شرایط،این خرابکاری‌ها می‌توانست انتقال ۴۰ درصد گاز کشور را مختل کند. در زمستان بیش از ۷۰درصد مصرف گاز مربوط به بخش خانگی است، بنابراین اختلال در گازرسانی، قطعا نارضایتی در این بخش را افزایش می‌داد.
به دنبال ایجاد انفجارها، بر خلاف تصور، قطعی گاز گسترده رخ نداد اگرچه به صورت پراکند مشکلاتی هم وجود داشت.
به گفته مسئولان وزارت نفت، انفجارهای رخ داده در خطوط اصلی گاز کشور ناپایداری‌های محدودی را در شبکه گاز استان‌های اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری ایجاد کرد.
در اثر این انفجارها برق و گاز شهرهای گندمان، بروجن و فرادُنبه قطع شد اما بلافاصله نیروهای خدمات رسان در منطقه برای ارائه خدمات جایگزین حضور یافتند.
به گفته مسئولان وزارت نفت، برای جلوگیری از ناپایداری شبکه، گاز به شبکه گازرسانی تزریق شد. با گذشت پنج ساعت از انفجارآتش مهار و تعمیر خطوط اتتقال آغاز شد.
لوله‌ای که در اثر عملیات خرابکارانه در نزدیکی بروجن منفجر شد، در واقع شریان اصلی انتقال گاز طبیعی از پالایشگاه‌های خلیج فارس به سمت شهرهای بزرگی از جمله تهران، اصفهان و مشهد بود. مدیریت نامناسیب، می‌توانست بخش بزرگی از جمعیت کشور را با مشکل تامین گاز مواجه کند.
تاکنون هیچ گروهی رسما مسئولیت این عملیات خرابکارانه را به عهده نگرفته است اما نیویورک تایمز در مطلبی اسرائیل را پشت حملات به خطوط لوله اصلی گاز ایران معرفی کرده است.
عملیات خرابکارانه اسرائیل بر حدود ۱۵ درصد از تولید روزانه گاز طبیعی ایران تاثیر گذاشته و آن را از بین برده است.
با گذشت سه روز از حادثه، بنا به گفته سعید عقلی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، مصرف در بخش خانگی به حالت عادی بازگشته و تلاش‌ها برای برای عادی شدن شرایط مصرف در دیگر بخش‌ها ادامه دارد.
در حال حاضر تعمیر خطوط لوله گاز سراسری در بروجن و صفاشهر  با موفقیت و به‌طور کامل پایان یافته است.
با وجود همه انتقاداتی که به جواد اوجی وزیر نفت برای ناترازی گاز در فصل زمستان و قطع گاز صنایع بزرگی همچون پتروشیمی‌ها وارد است، اما این وزارتخانه توانست با مدیریت بحران عملیات خرابکارانه در خطوط اصلی انتقال گاز، نمره قبولی بگیرد و نیاز بخش خانگی را تامین کند.
بیشتر بخوانید:  امضای تفاهم‌نامه احداث نخستین پارک شیمیایی ایران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.