کد خبر : 7654
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 - 14:19

ادامه افت بورس در هفته جدید؛

نفت پاسارگاد تنها نماد پالایشی صعودی بورس امروز/ خروج ۱۲.۷ میلیارد تومان پول حقیقی از پتروشیمی نوری

نفت پاسارگاد تنها نماد پالایشی صعودی بورس امروز/ خروج ۱۲.۷ میلیارد تومان پول حقیقی از پتروشیمی نوری
شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن در بازار امروز نیز در خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند اما بخش عمده نمادهای پتروپالایشی به روند نزولی خود ادامه دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران در ادامه روند کاهشی آرام اما طولانی خود، نخستین روز از سومین هفته دی ماه را نیز روی مدار نزولی به پایان رساند. بخش عمده صنایع بورسی نیز در بازار امروز سرخ پوش بودند که در میان این صنایع، می‌توان به گروه‌های پتروشیمی، شیمیایی و پالایشی نیز اشاره کرد.

نماگر اصلی بازار سهام، معاملات امروز را با افتی هزار و ۵۳۲ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۱۵۳ هزار واحدی به استقبال روز آینده رفت. این در حالیست که وضعیت قابل قبول‌تر نمادهای کوچک و متوسط بورس سبب شد که شاخص کل هم‌وزن در بازار امروز خلاف جهت شاخص کل حرکت کرده و رشدی ۰.۰۴ درصدی را رقم بزند.

از سوی دیگر، بورسی‌ها در بازار امروز در مجموع ۷.۷ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین خود خرید و فروش کردند تا ارزش معاملات خرد به حدود چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برسد. خروج پول اشخاص حقیقی اما از بازار امروز ادامه پیدا کرد و رقم ۲۲۹ میلیارد تومانی را به ثبت رساند.

عقب‌نشینی پتروشیمی‌ها ادامه دارد

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که در بازار امروز ۹ نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۲ نماد با افت قیمت پایانی مواجه شدند. در این میان، نماد پتروشیمی داراب (داراب) نیز بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به معاملات خود پایان داد.

نمادهای پتروشیمی دهدشت (دهدشت) با ۲.۹۶ درصد، پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) با ۲.۹۴ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۲۲ درصد صعود، نمادهایی بودند که بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود رقم زدند.

از سوی دیگر نیز پتروشیمی تخت جمشید که با نماد شجم در بازار سهام مبادله می‌شود، با افت ۱.۸۸ درصدی، بیشترین کاهش قیمت گروه خود را ثبت کرد. سهام دو شرکت پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی فارابی (شفارا) نیز با افت به ترتیب ۱.۱۷ درصدی و ۰.۷۲ درصدی در رده‌های بعدی جای گرفتند.

گفتنی است که در معاملات امروز پتروشیمی‌ها، نماد پتروشیمی نوری بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بود و حدود ۱۲.۷ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شد. در طرف دیگر اما بیشترین ورود پول حقیقی با مبلغ ۸.۴ میلیارد تومان، به سهام پتروشیمی کرمانشاه رسید.

کدام نمادهای پالایشی ورود پول حقیقی را تجربه کردند؟

بیشتر بخوانید:  جان تازه بورس با افزایش ارزش معاملات/ جهش پالایشی‌ها در آخرین روز هفته

نمادهای پالایشی که در طول هفته گذشته روی مدار نزولی حرکت کرده بودند، در بازار امروز نیز به روند رو به پایین خود ادامه دادند و تنها نماد نفت پاسارگاد (شپاس) با رشد ۰.۹۷ درصدی موفق شد که در بازار امروز پالایشی‌ها صعودی شود.

از سوی دیگر اما ۱۲ نماد پالایشی سرخ‌پوش شدند و سهام شرکت‌های تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۲۸ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۹۴ درصد و نفت پارس (شنفت) با ۰.۶۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

در نتیجه شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار امروز با کاهش ۰.۲۲ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات این صنعت نیز تنها حدود ۸۱ میلیارد تومان بود و سهامداران حقیقی نیز نزدیک به هفت میلیارد تومان از نمادهای پالایشی خارج کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که امروز سهام پالایش نفت اصفهان همچون روزهای گذشته شاهد بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات امروز گروه پالایشی‌ها بود. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از نماد شپنا، به حدود ۳.۴ میلیارد تومان رسید. در مقابل اما دو نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲.۱ میلیارد تومان و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۶۱ میلیون تومان، تنها نمادهای پالایشی بازار امروز بودند که ورود پول حقیقی را تجربه کردند.

خروج پول ۲۵ میلیارد تومانی حقیقی‌ها از «شگستر»

عملکرد صنعت محصولات شیمیایی نیز همانند کلیت بازار نزولی بود؛ طوری که شاخص این گروه در پایان معاملات امروز با افت ناچیز ۰.۰۵ درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به ۳۷۲.۷ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول اشخاص حقیقی از این صنعت نیز معادل ۶۹.۶ میلیارد تومان ثبت شد.

امروز ۱۹ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۴۲ نماد نیز منفی خوردند. در بین نمادهای صعودی، بیشترین بازدهی مربوط به سهام شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۵.۲۷ درصد، معدنی املاح ایران (شاملا) با ۴.۷۱ درصد و گلتاش (شگل) با ۳.۹۴ درصد بود. نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۲.۲۹ درصد، گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) با ۲.۶۴ درصد و کف (شکف) با ۱.۸ درصد افت نیز بیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند.

همچنین بررسی معاملات شیمیایی‌ها نشان دهنده آن است که سهام شگستر نه تنها یکی از شدیدترین افت‌ها در بازار امروز گروه خود را تجربه کرد، شاهد بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ حدود ۲۵ میلیارد تومان نیز بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.