کد خبر : 8237
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1402 - 10:30

موضوعات مربوط به نفت و گاز که در سال ۲۰۲۴ باید به آنها توجه کرد

موضوعات مربوط به نفت و گاز که در سال ۲۰۲۴ باید به آنها توجه کرد
تولید نفت خام و گاز طبیعی ایالات متحده در سال گذشته به رکورد بی سابقه ای رسید و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در موقعیت سیاسی پیچیده ای قرار داد، زیرا در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، توانایی صنعت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را زیر سوال می برد.

به گزارش انرژی پرس، در سال ۲۰۲۳، پس از سه سال تحولات ناشی از قرنطینه کووید-۱۹ و بحران انرژی اروپا، صنعت ایالات متحده مجدداً تنظیم شد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، اکنون تولیدکنندگان نفت و گاز سالانه ۶ درصد بیشتر از سال گذشته تولید می کنند، در حالی که میانگین تولید گاز طبیعی حدود ۵ درصد بیشتر است. تا سپتامبر، شرکت ها بیش از ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز پمپاژ می کردند.

 

رکورد تولید ایالات متحده احتمالا امسال سرفصل اصلی باقی خواهد ماند، به طوری که تحلیلگران اس اند پی گلوبال در اواسط دسامبر گفتند که تولید این کشور می تواند به جبران کاهش تولید اوپک پلاس در نظر گرفته شده برای سال ۲۰۲۴ کمک کند.

این یک استدلال سیاسی تا حدودی متناقض برای بایدن ایجاد می کند، که می تواند اتهامات جمهوری خواهان مبنی بر متوقف کردن حفاری نفت و گاز را پس بزند، اما باید با گفتن اینکه به تغییرات آب و هوایی و دور شدن از سوخت های فسیلی می پردازد، جناح چپ خود را نیز جلب کند. در همین حال، آژانس‌های فدرال در حال کار بر روی مقررات انتشار متان برای نفت و گاز هستند که ممکن است برنده انتخابات تحت تأثیر قرار گیرد، اگرچه استانداردهای سایر کشورها برای گازهای گلخانه‌ای همچنان می‌تواند بر تصمیمات شرکت آمریکایی تأثیر بگذارد.

 

نفت سنگین نیز با فشارهای رقابتی مواجه است. شرکت‌ها به دلیل نرخ‌های بهره بالا، هزینه‌های سرمایه‌ای بالا و سایر مسائل، علی‌رغم تعداد بالای تولید، در برآورده کردن پیش‌بینی‌های وال استریت برای درآمد با مشکل مواجه شده‌اند.

 

برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی، از جمله بریتیش پترولیوم و شل، پس از کاهش بازده سرمایه‌گذاری‌ها، از تعهدات خود در قبال بخش‌های تجاری کم کربن خود عقب‌نشینی کردند. شرکت‌های نفتی مستقر در ایالات متحده مانند اکسون موبیل و Occidental Petroleum میلیاردها دلار در سرمایه‌گذاری‌های جذب کربن سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما همچنین با ادغام‌ها و ادغام‌های عظیم، پول را به تجارت سوخت‌های فسیلی خود سرازیر می‌کنند.

 

در اینجا چهار مورد برای زیر نظر گرفتن نفت و گاز در سال ۲۰۲۴ آورده شده است:

 

قوانین متان

جان گلدشتاین، مدیر ارشد امور نظارتی و قانونگذاری صندوق دفاع از محیط زیست، گفت: مقررات جدیدی با هدف کاهش انتشار گاز متان در صنعت، در سال ۲۰۲۴ منتشر یا تصویب می شود، و پیرو قوانین نهایی EPA که مدت ها در انتظار آن بود دولت بایدن در سال گذشته به تصویب رسید.

 

اداره ایمنی خطوط لوله و مواد خطرناک قرار است در سال ۲۰۲۴ قانون نهایی انتشار متان از خطوط لوله را صادر کند، در حالی که انتظار می رود اداره مدیریت زمین قانون نهایی را در مورد محدود کردن تهویه و آتش سوزی در تاسیسات نفت و گاز واقع در زمین های فدرال صادر کند.

 

گلدشتاین گفت که قانون نهایی متان EPA نیز در ژانویه منتشر خواهد شد و در آن زمان ایالت ها یا شرکت ها می توانند برای به چالش کشیدن آن شکایت کنند. سازمان حفاظت از محیط زیست امسال بر اساس میزان انتشار گازهای گلخانه ای از شرکت ها هزینه متان دریافت خواهد کرد.

 

گروه‌های صنعتی، از جمله مؤسسه نفت آمریکا، گفته‌اند برخی از قوانین آتی تولید نفت و گاز را گران‌تر می‌کند – هزینه‌هایی که به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود. بسیاری از کارشناسان محیط زیست می گویند قوانینی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی لازم است.

 

گلدشتاین گفت که فشار بر صنعت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سال ۲۰۲۴ بدون توجه به اینکه چه کسی برنده کاخ سفید می شود، ادامه خواهد یافت. او گفت، برای مثال، خریداران گاز طبیعی مایع در اروپا به زودی فقط واردات LNG را آغاز خواهند کرد که استانداردهای متان این قاره را برآورده می کند، که تولیدکنندگان آمریکایی را مجبور به محدود کردن انتشار متان خود می کند.

 

گلدشتاین گفت: “مهم نیست در انتخابات ریاست جمهوری ما چه اتفاقی بیفتد، محرک های اقتصاد کلان جهانی صنعت را هدایت می کنند تا انتشار گاز متان را کاهش دهند و با اعتبار علمی نشان دهند که تا حد ممکن کاهش می یابد.”

افزایش تولید و قانون آب و هوا

در یادداشت دسامبر، تحلیلگران اس اند پی گلوبال گفتند که رکورد تولید نفت و گاز آمریکا «تعادل جدیدی» در بازارهای بین‌المللی ایجاد کرده است که قدرت را از اوپک پلاس دور می‌کند. جیم بورکهارد، معاون S&P و رئیس تحقیقات بازارهای نفت و انرژی گفت: مدیریت عرضه اوپک پلاس مانع از کاهش قیمت‌ها به زیر یک آستانه می‌شود، در حالی که تولید فوق‌العاده ایالات متحده به جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت‌ها کمک کرده است.

 

بورکهارد نوشت: نه تنها ایالات متحده بیش از هر کشوری در تاریخ نفت تولید می کند، بلکه مقدار نفت (نفت خام، محصولات تصفیه شده و مایعات گاز طبیعی) که صادر می کند نزدیک به کل تولید عربستان سعودی یا روسیه است.

 

Dane Gregoris، مدیر عامل تحقیقات نفت و گاز در شرکت تحلیلی Enverus گفت: در حالی که پیش بینی می شود تولید در سال ۲۰۲۴ در سطوح بی سابقه باقی بماند، رشد شدید از آن اوج بعید به نظر می رسد.

 

وی خاطرنشان کرد: از حفر چاه تا تولید از آن حدود ۲۰۰ روز طول می کشد. این بدان معناست که افزایش اخیر در تولید ناشی از برنامه‌های شرکت در اواخر سال ۲۰۲۲ است، به طوری که برخی از نفت و گاز واقعی حاصل از حفاری تا سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۳ آنلاین نمی‌شوند. اکنون، تعداد دکل‌های حفاری در حال کاهش است – و از ۷۷۹ دکل در اواخر دسامبر ۲۰۲۲ به ۶۲۰ دکل در اواخر دسامبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:  کاهش تقاضا و سهم بازار اوپک در ۲۰۲۴

 

با این حال، گرگوریس گفت که انتظار دارد تولید نفت در سال ۲۰۲۴ حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز رشد کند، هرچند با نرخی کمتر از رشد بیش از یک میلیون بشکه در روز که در سال گذشته مشاهده شد.

 

گرگوریس گفت: «حفظ این سطح از تولید تابعی از قیمت است. و قیمت نفت از دیدگاه اقتصاد تولیدکننده ایالات متحده نسبتاً قوی است. این خیلی خوب نیست – ۷۰ تا ۸۰ دلار است [هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا]، اما حفظ [سطح تولید فعلی] برای این مشاغل بسیار سودآور است.»

 

عامل دیگر قانون کاهش تورم است.

 

پاتریک جیلینک، رهبر نفت و گاز آمریکا با ارنست اند یانگ، گفت که سرمایه گذاری قابل توجهی در این صنعت – از جمله از طریق افزایش مشوق های بازیابی نفت – صرف نظر کرده است، حتی اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و دیگر جمهوری خواهان به این قانون به عنوان هدر دادن دولت اشاره کرده اند. منابعی که می تواند به نفت و گاز آسیب برساند.

 

او گفت بنابراین هرگونه تلاش جمهوری خواهان می تواند به صنعت نفت و گاز آسیب برساند.

 

مدیران نفت و گاز همچنین به دقت دنبال می‌کنند که آیا کنگره می‌تواند اصلاحاتی را که مدت‌ها منتظر آن بودیم تصویب کند که به اپراتورها اجازه می‌دهد مجوزهای حفاری را سریع‌تر دریافت کنند.

 

او گفت: “من فکر می کنم که اینها واقعاً به نقاط تعادل تبدیل می شوند: صنعت چقدر از یارانه برای ایجاد مقیاس بیشتر، دسترسی بیشتر به بازارها و سپس در نهایت انگیزه های تجاری بیشتر برای ایجاد راه حل های کربن پایین تر به دست می آورد؟”

 

ادغام و تملک

سال گذشته پرچمی برای ادغام ها و خریدهای پرفروش بود و بسیاری از تحلیلگران نفت و گاز می گویند سال ۲۰۲۴ به همان اندازه شلوغ خواهد بود. ادغام‌ها به شرکت‌های بزرگ نفتی کنترل بیشتری بر برخی از پربازده‌ترین حوزه‌های نفتی ایالات متحده داده است.

 

در میان ۱۴۴ مدیر اجرایی انرژی که توسط بانک فدرال رزرو دالاس در اوایل دسامبر نظرسنجی شده بود، ۷۷ درصد گفتند که پیش بینی ادغام ۵۰ میلیارد دلاری بیشتری در سال جاری داشتند. دو مورد این شاخص مالی را در سال گذشته رقم زدند: خرید اکسون موبیل از پایونیر منابع طبیعی به مبلغ ۵۹.۵ میلیارد دلار و تصاحب شورون هس به مبلغ ۵۳ میلیارد دلار.

 

Jelinek از Ernst & Young گفت ادغام در مناطق خاص می تواند به شرکت ها برای سرمایه گذاری های سرمایه ای و تولید رونق بیشتری بدهد. او به حوضه پرمین اشاره کرد که در سال ۲۰۲۳ شاهد سه ادغام بزرگ به ارزش بیش از ۱۲۴ میلیارد دلار بود. او گفت که حتی اپراتورهای کوچکتر در پرمین شروع به ادغام عملیات کرده اند.

 

جلینک: «من فکر می‌کنم چیزی که این صنعت را برای مدت طولانی مانع می‌شد این بود که وقتی همه در مناطق جغرافیایی بزرگی پراکنده می‌شوند، باید بین سرمایه‌ای مبادله‌ای انجام دهید که در کجا قرار است یک [سرمایه‌گذاری زیرساختی] را در مقابل دیگری قرار دهید». گفت. «من فکر می کنم که بخشی از ادغام وجود دارد که تصمیم گیری های سرمایه ای را آسان تر می کند.»

 

فاز بعدی گاز طبیعی

قیمت گاز طبیعی در سال ۲۰۲۳ پس از رسیدن به ۹.۵۱ دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت که بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته بود. پیش از زمستان امسال، زمانی که قیمت گاز طبیعی معمولاً به دلیل تقاضای گرمایش افزایش می‌یابد، کمتر از ۳ دلار در هر میلیون Btus باقی ماند.

 

جلینک با Ernst & Young گفت، این قیمت‌های پایین احتمالاً در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت، حتی با وجود پایانه‌های جدید صادرات گاز طبیعی مایع در حال حرکت و خریداران اروپایی در صف.

 

جلینک گفت: «شما می بینید که ظرفیت واردات بسیار بیشتری به صورت آنلاین در چرخه های آتی به طور خاص در اروپا عرضه می شود، اما در عین حال، می بینید که تولید در سمت ایالات متحده نیز افزایش می یابد.»

 

با این حال، بسیاری از تأسیسات جدید LNG ایالات متحده برای کمک به برداشتن بخشی از این عرضه تا سال ۲۰۲۵ آنلاین نمی شوند، با این حال، با وجود اینکه تولید ایالات متحده از نظر تاریخی بالاست و به طور متوسط بالای ۱۰۰ میلیارد فوت مکعب در روز است.

گرگوریس با Enverus گفت که این امر تولیدکنندگان را در بلاتکلیفی قرار می دهد زیرا آنها منتظر می مانند تا بازار از مقادیر بی سابقه گاز تولید شده در سال جاری خارج شود، به خصوص اگر قیمت ها در حدود ۲ دلار و ۲.۵۰ دلار به ازای هر میلیون فوت Btus باشد. طبق EIA، در ۱۹ دسامبر، میانگین قیمت ۲.۴۴ دلار در هر میلیون Btus بود.

 

گرگوریس گفت که انتظار دارد قیمت‌ها تا حدی کاهش یابد که تولید «عقلانی شود».

 

گرگوریس گفت: «ما بارها و بارها شاهد بودیم: قیمت‌های زیر ۲ دلار یا ۲.۵۰ دلار در ایالات متحده دریافت می‌کنید، دکل‌ها از کار می‌افتند، تکمیل‌ها به تعویق می‌افتند، و احتمالاً تعطیلی‌هایی نیز خواهید داشت». “شما برای یک دوره زمانی قیمت های پایینی دریافت می کنید و این مازاد عرضه را برطرف می کند.”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.