کد خبر : 3251
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 13:48

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمای پتروشیمی:

مهندسی عرضه در پلیمر واقعیت ندارد+فیلم

مهندسی عرضه در پلیمر واقعیت ندارد+فیلم
کریمایی گفت: گاهی به دلیل خریداران محدود و عدم نظارت روی بعضی از خریداران، روی گریدهای بسیار خاص، مهندسی تقاضا مشاهده شده و حتی شرکت پتروشیمی و بورس کالا هم به نوعی این موضوع را تأیید می‌کنند اما در عرضه به دلیل اینکه تحت نظارت یک کارگروه تخصصی است، مهندسی عرضه صحت ندارد.

فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن صنفی کارفرمای پتروشیمی در گفتگو با انرژی پرس، درخصوص محصولات پلیمری در بورس گفت: آمار ما در بورس کالا نشان می‌دهد که در پنج ماهه اول سال در حوزه‌ی پلیمر، نسبت به مدت مشابه سال قبل، چیزی در حدود بیست و پنج درصد محصولات بیشتری را مورد معامله قرار دادیم و به خریداران بورس کالا فروختیم.
او ادامه داد: این بیست و پنج درصد که قریب به ۴۰۰هزار تن نسبت به سال گذشته بیشتر است، با میانگینی که ما از اطلاعات قیمت پایه محصولات درآوردیم، ۱۰۸۰ دلار معادل قیمت صادراتی است و معنایش این است که ۴۴۰ میلیون دلار، پتانسیل ما برای ارزآوری است که به دلیل تقاضای بازار، آن را به داخل تزریق کردیم.
کریمیایی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم این بیست و پنج درصد برای صنایع پایین دست که با ارزش افزوده‌ی بیشتر قرار است تولید کنند کمک کند. امید داریم که حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد تولید را در این صنایع شاهد.
وی افزود: من اطلاعاتی درباره رشد صادرات و تولید صنایع پایین دست ندارم اما عدد، عدد قابل توجهی است؛ وقتی که ما بیست و پنج درصد خوراک پلیمری این صنایع را بیشتر تأمین کردیم، انتظار داریم که بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد این صنایع رشد پیدا کنند.
قائم مقام انجمن صنفی کارفرمای پتروشیمی در رابطه با بحث عرضه‌ی مهندسی شده عنوان کرد: در این بحث دستگاه‌های متعددی حضور دارند؛ در تعیین عرضه، کف عرضه و پایش آن، سازمان حمایت، نمایندگان صنایع پایین دست، اتاق بازرگانی، شرکت صنایع پتروشیمی که اساساً رسالتش توسعه‌ی صنایع پایین دست است حاضرند و بیش از چهار سال است که این کارگروه تخصصی ارزها و گریدها را کنترل می‌کند.
کریمایی ادامه داد: به این منظور جلوی صادرات بسیاری از کالاهای ملتهب گرفته شده و این کالاها به داخل تزریق می‌شوند و اینجا دیگر مهندسی عرضه معنایی ندارد. گاهی به دلیل خریداران محدود و عدم نظارت روی بعضی از خریداران، روی گریدهای بسیار خاص، مهندسی تقاضا مشاهده شده و حتی شرکت پتروشیمی و بورس کالا هم به نوعی این موضوع را تأیید می‌کنند اما در عرضه به دلیل اینکه تحت نظارت یک کارگروه تخصصی است، این موضوع صحت ندارد.
به گفته‌ی کریمایی، همین که نسبت به سال گذشته بیست و پنج درصد افزایش پلیمر داشتیم به این معناست که مهندسی عرضه واقعیت ندارد.
قائم مقام انجمن صنفی کارفرمای پتروشیمی در پایان، با اشاره به اطلاعاتی که به جزئییات از سامانه‌ی بورس کالا استخراج شده گفت: ۶۸درصد محصولات پلیمری فروخته شده توسط شرکت‌های پتروشیمی در پنج ماهه‌ی نخست امسال، با ارز ۳۱هزار و ۱۸۰ تومان معامله شده و این نرخ با نرخ‌های موازی خودش تفاوت زیادی دارد و امیدوارم تقاضایی که برای این نرخ ارز کالایی شکل گرفته، تقاضای واقعی بوده باشد.

بیشتر بخوانید:  تنها یک پنجم بنزین تولیدی کشور استاندارد است

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.