کد خبر : 903
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1402 - 11:18

پتروشیمی «گچساران» متعلق به هلدینگ خلیج فارس به بهره‌برداری می‌رسد

طلسم ۱۹ ساله پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین الفین کشور شکسته شد

طلسم ۱۹ ساله پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین الفین کشور  شکسته شد
پتروشیمی گچساران به ایرانی‌ترین الفین کشور مشهور است؛ شرکتی که علی‌عسگری توانست به طلسم 19 آن پایان داده و آن را به بهره‌برداری برساند.

انرژی پرس_کلنگ پتروشیمی گچساران ۱۹ سال پیش بر زمین زده شد و به‌دلیل مشکلاتی همانند کمبود اعتبار، عدم ثبت مدیریتی، تعدد پیمانکاران و … بر زمین مانده بود. بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران به رویایی برای مردم این شهرستان تبدیل شده بود. پتروشیمی گچساران متعلق به هلدینگ خلیج فارس است که پس از روی کار آمدن علی‌عسگری در این هلدینگ، روند کار در پتروشیمی گچساران تغییر کرد و طلسم ۱۹ ساله آن شکسته شد؛ به زودی شاهد بهره‌برداری از ایرانی‌ترین الفین کشور خواهیم بود.

 

پتروشیمی گچساران، ایرانی‌ترین الفین کشور

در ساخت پتروشیمی گچساران ۸۰ درصد از تجهیزات ساخت داخل استفاده شده به همین دلیل آن را ایرانی‌ترین الفین کشور می‌نامند. شاید جالب باشد بدانید که این پروژه نخستین واحد الفین در کشور است که مشعل‌های ایرانی دارد و این مشعل‌ها بدون هیچگونه مشکلی راه‌اندازی شده‌اند. خوراک پتروشیمی گچساران گاز اتان که  از خط  طریق پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس تامین می‌شود.  پتروشیمی گچساران با هدف تولید یک‌ میلیون‌ تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +c3 در سال به بهره‌برداری می‌رسد.

این پروژه نخستین واحد الفین در کشور است که مشعل‌های ایرانی دارد و این مشعل‌ها بدون هیچگونه مشکلی راه‌اندازی شده‌اند.

پایان انتظار ۱۹ ساله برای پتروشیمی گچساران

معاون برنامه ریزی و توسعه کسب و کار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به راه‌اندازی پتروشیمی گچساران به انتظار ۱۹ ساله مردم منطقه پایان داده است، گفت: «بودجه ساخت این پروژه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، بوده که در دو سال اخیر بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار صرف پتروشیمی گچساران شده است. بیش از ۸۰ درصد تجهیزات و امکانات این پروژه ایرانی است که مایه افتخار ماست.»

اشتغال‌زایی یک هزار نفر در پتروشیمی گچساران

حسن نشان‌زاده مقدم با تاکید بر اینکه در طول ۲سال گذشته ۲۲۰۰کیلومتر کابل برقی  و ۴۵۰۰ قطعه و ابزار در پتروشیمی «گچساران» تامین شده، گفت: «رویکرد جدید هلدینگ خلیج فارس پس از تغییر مدیریت ارتقا پتروشیمی گچساران بود که با توجه به نقشی که برای ما تعریف شده آن را انجام داده و هر طرح نیمه تمامی را به سرانجام برسانیم. پتروشیمی گچساران در زمان ساخت برای بیش از ۳ هزار نفر و در زمان بهره‌برداری برای حدود یک‌هزار نفر به‌طور مستقیم و تا سه برابر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد.»

برنامه تولید پتروشیمی گچساران در ۶ ماهه دوم امسال حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تکلیف شده است که با این مقدار تولید برآورد می‌شود حدود ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

خوراک پتروشیمی گچساران از بیدبلند خلیج فارس تامین می‌شود

بیشتر بخوانید:  علیرضا بابازاده مشاور مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس شد

نشان‌زاده درباره‌ی خوراک پتروشیمی گچساران گفت:«خوراک مجتمع یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان است که از شرکت گاز بیدبلند خلیج فارس با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر انتقال داده می‌شود. با اجرای این طرح شاهد چشم‌گیر گازسوزی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور خواهیم بود. همچنین آب مورد نیاز این مجتمع از طریق سد کوثر تأمین می‌شود.»

ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری پتروشیمی گچساران

او درباره‌ی محصولات این شرکت بیان کرد: «پتروشیمی گچساران ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۳ هزار تن C۳+ را دارد. برنامه تولید پتروشیمی گچساران در ۶ ماهه دوم امسال حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تکلیف شده است که با این مقدار تولید برآورد می‌شود حدود ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.»

نشان‌زاده با اشاره به اینکه پتروشیمی‌های پایین‌دست پتروشیمی گچساران برای دریافت خوراک هنوز تکمیل نشده‌اند، عنوان کرد: «محصول این مجتمع تا تکمیل این طرح‌ها افزون بر تزریق به خط اتیلن غرب، صادر نیز می‌شود که قرارداد صادرات اتیلن آن هم امضا شده است.»

او در پایان گفت: «حفاظت از محیط زیست یکی از اولویت‌های ما در هلدینگ خلیج فارس است، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در طبیعت زاگرس، پتروشیمی «گچساران» برای حفاظت از محیط زیست هیچگونه پساب مایعی از مجتمع  خارج نخواهد شد.»

پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار احداث شده و تامین آب آن از سد کوثر گچساران با لوله ۲۸ اینچی در ۱۷۶۰ مترمکعب بر ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر  تامین می‌شود. همچنین گاز متان موردنیاز این واحد صنعتی نیز به میزان ۵۳ هزار و ۹۰۰ مترمکعب بر ساعت از خط سراسری و نیز تامین برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تامین می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.