کد خبر : 3902
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402 - 17:26

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان:

طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان احیاء کننده زاینده رود نیست

طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان احیاء کننده زاینده رود نیست
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ضمن تاکید بر اینکه پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان احیاء کننده زاینده رود نیست، از اجرا شدن فاز نخست این پروژه به حجم 70 میلیونمتر مکعب خبر داد.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان روز دوشنبه در خصوص انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان و آغاز فاز دوم این پروژه به دستور رئیس جمهور، گفت: مخالف هرنوع مبالغه و بزرگنمایی کاذب از پروژه انتقال آب دریا به استان هستیم و این طرح به تنهایی احیاء کننده زاینده رود نیست، این موضوع به رئیس جمهور نیز منتقل شده است.

وی افزود: پروژه انتقال آب دریای عمان (حجم ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال) به استان اصفهان، یکی از راهکارهای مدیریت استان برای تأمین آب صنعت و بخشی از آب شرب و قطع ید صنایع استان از منابع زیرزمینی و زاینده رود است.

وی ادامه داد: فاز نخست این پروژه به حجم ۷۰ میلیون متر مکعب در حال اجراست و این آب از خط انتقال به یزد و در محل سیرجان برداشت خواهد شد و با آغاز فاز دوم پروژه به دستور رئیس جمهور، درنهایت این طرح با اتصال به آبگیر و خط لوله اختصاصی برای اصفهان به دریای عمان متصل خواهد شد.

زینلیان با اشاره به برخی اظهارات درخصوص توسعه صنعت با بهره‌گیری از این آب تصریح کرد: مجموعه استانداری بر مبنای سند آمایش استان و تعهدی که به مردم داشته است در مقابل هرگونه توسعه صنایع آب بر ایستاده و با انجام این طرح، صرف منابع آب فعلی درحال استفاده توسط صنایع بزرگ به اکوسیستم استان بازخواهد گشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان یادآور شد: مطالبه اصلی استان از وزارت نیرو، پایبند بودن به همه تعهدات گذشته برای تأمین و انتقال آب به استان اصفهان است.

وی با تأکید بر لزوم اجرای تمامی طرح‌های بسته احیای زاینده رود که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور قرار گرفته است، تصریح کرد: همه طرح های انتقال و تأمین آب استان اصفهان از جمله پروژه انتقال آب از بهشت آباد، تونل کوهرنگ ۳ و طرح انتقال آب‌های جنوب اصفهان در دستور کار است و انتظار می‌رود وزارت نیرو نیز نسبت به اجرای آن ها متعهد باشد.

به گزارش ایرنا، وضعیت کم‌آبی در استان اصفهان به یکی از مشکلات اساسی این خطه تبدیل‌شده و وضعیت کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر به‌شدت بیشتر افزایش‌یافته است تا جایی که بعضی‌اوقات تأمین آب شُرب نیز با اختلال روبه‌رو می‌شود.

تنش آبی استان اصفهان سبب خشک شدن متعدد رودخانه زاینده‌رود و افزایش پدیده‌های مخرب همچون فرونشست زمین، ریز گردها و دیگر معضلات زیست‌محیطی شده است.

به گفته کارشناسان یکی از راهکارهایی که می‌تواند وضعیت آبی در این دیار را تا حدودی بهبود بخشد اجرای طرح‌های انتقال آب است، از همین رو اجرای طرح‌های مختلف تأمین آب در دستور کار مسوولان قرار گرفت که تأمین آب از دریای عمان و انتقال آن به استان‌ نمونه‌ای از آن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.