کد خبر : 3083
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 15:10

افت کم‌جان بورس؛

«ایرانول» باز هم تسلیم فضای منفی بورس نشد

«ایرانول» باز هم تسلیم فضای منفی بورس نشد
بازار سهام برای دومین روز متوالی در مدار نزولی قرار گرفت و شاخص کل بورس افتی 0.28 درصدی را ثبت کرد. در این میان نماد شرانل بار دیگر تنها نماد صعودی در گروه پالایشی‌ها بود.

به گزارش خبرنگار انرژی پرس، بورس تهران پس از آنکه روز گذشته با سقوط غیرمنتظره‌ای هفته جدید را آغاز کرد، امروز نیز به روند نزولی خود ادامه داد و شاخص‌های اصلی بازار بار دیگر ارتفاع خود را کاهش دادند.

در پایان زمان بازار، شاخص کل بورس کاهشی پنج هزار و ۹۷۵ واحدی معادل ۰.۲۸ درصد را ثبت کرد و در سطح دو میلیون و ۱۲۳ هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز از این سقوط مستثنی نبود و افتی ۰.۲۹ درصدی را بجا گذاشت.

بورس امروز علاوه بر آنکه افت نماگرهای اصلی خود را شاهد بود، معاملات کم‌رمقی را نیز تجربه کرد. به طوری که ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم سهام با ثبت رقم سه هزار و ۷۸۲ میلیارد تومانی به کمترین میزان خود از آغاز شهریور ماه به این سو رسید. در این بین، سهامداران حقیقی نیز به خروج پول خود ادامه داد و خالص خروج پول این افراد در بازار امروز به بیش از ۴۰۵ میلیارد تومان رسید.

«پترول» بازگشایی شد و «ممسنی» به استقبال مجمع رفت

تابلوی شیشه‌ای بازار سرمایه نشان می‌دهد که گروه محصولات پتروشیمی، امروز هم مثل روز گذشته وضعیت قابل قبولی نداشتند. در معاملات روز جاری، تنها ۶ نماد این گروه صعودی شدند و ۲۴ نماد با کاهش قیمت به استقبال معاملات روز آتی رفتند.

بیشترین رشد قیمت در میان نمادهای صعودی، به شرکت‌های پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۹ درصد، پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۱.۴۹ درصد و پتروشیمی تندگویان (شگویا) با ۱.۳۲ درصد رسید. در طرف دیگر بازار اما نماد شرکت‌های تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با ۳.۵ درصد، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با (پترول) ۱.۷۶ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۱.۴۷ درصد، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بازار امروز پتروشیمی‌ها، بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۱۴.۴ میلیارد تومان به نماد شستان رسید اما بیشترین خروج پول، مربوط به پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۶.۵ میلیارد تومان بود.

نماد پترول در حالی یکی از نمادها با بیشترین افت قیمت در بازار امروز بود، که پس از مدتی غیبت به دلیل برگزرای مجمع عادی سالیانه، در معاملات امروز بازگشایی شد. به علاوه، سهام شرکت پتروشیمی ممسنی (ممسنی) نیز با اعلام ناظر بازار و به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده، از معاملات امروز محروم بود.

«شرانل» باز هم تنها نماد صعودی پالایشی‌ها بود

بیشتر بخوانید:  فوت یک آتش‌نشان در پتروشیمی شازند

معاملات امروز پالایشی‌ها مشابه روز گذشته آنها بود؛ چراکه نماد نفت ایرانول (شرانل) با رشد اندک ۰.۰۶ درصدی تنها نماد صعودی امروز بود و باقی نمادهای این گروه در سمت سرخ‌پوش بازار به کار خود پایان دادند. البته در این میان، نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) روی صفر تابلو معامله شد.

همچنین سه نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۱.۸۲ درصد، پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۱.۱۴ و پالایش نفت شیراز (شراز) با ۱.۱۲ درصد، بیشترین کاهش قیمت را در میان هم‌گروهی‌های خود تجربه کردند.

در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۰.۶۳ درصد افت کرد و ارزش معاملات این گروه نیز به ۲۲۸ میلیارد تومان کاهش یافت. اشخاص حقیقی بازار نیز ۱۱۸ میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند.

بیشترین خروج پول حقیقی در گروه پالایشی بورس امروز، مربوط به نماد پالایش نفت اصفهان بود که سهامداران حقیقی آن، ۶۰ میلیارد تومان از نماد شپنا خارج کردند. این خروج پول در حالی رخ داد که بازارگردان شپنا ۱۴.۷ میلیون برگه سهم این نماد را نیز خریداری کرد.

افت قیمت «شسینا» پس از بازگشایی

معاملات امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز مطابق با کلیت بازار بود و بخش عمده آنها شاهد کاهش قیمت بودند. طوری که در بازار امروز، ۱۷ نماد شیمیایی صعودی بودند و ۴۸ نماد منفی خوردند. به این ترتیب شاخص این گروه پس از معاملاتی به ارزش ۶۷۶ میلیارد تومان، ۰.۳۱ درصد افت کرد. حقیقی‌ها نیز حدود ۳۰ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

بیشترین بازدهی مثبت در بازار امروز شیمیایی‌ها به سه شرکت آریان کیمیاتک (کیمیاتک) با ۳.۷ درصد، صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان) با ۲.۲۹ درصد و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی (شیران) با ۱.۳۱ درصد رسید. سه نماد صنایع بهداشتی سینا (ساینا)، صنایع شیمیایی سینا (شسینا) و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) نیز با افت به ترتیب، ۴.۷۳ درصد، ۴.۴۲ درصد و ۳.۹۴ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را به نام خود زدند.

البته نماد شفارس با وجود این کاهش قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی در گروه خود را با مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان رقم زد. در این میان، بازارگردان این نماد نیز در بازار امروز حدود سه میلیون برگه سهم جدید خرید.

گفتنی است که افت شسینا در بازار امروز پس از آن اتفاق افتاد که این نماد با دستور ناظر بازار و به دلیل افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شده بود و امروز بازگشایی شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.