کد خبر : 1746
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 - 15:39

بورس با لباس سبز به استقبال هفته آینده رفت

رشد پرقدرت نمادهای پالایشی و شیمیایی چگونه رقم خورد؟

رشد پرقدرت نمادهای پالایشی و شیمیایی چگونه رقم خورد؟
بورس امروز با تکیه بر رشد نرخ دلار و اظهارات جدید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بار دیگر صعودی شد. بخش عمده نمادهای پالایشی، شیمیایی و پتروشیمی نیز با رشد قیمت به استقبال هفته آینده رفتند.

به گزارش انرژی پرس، بورس امروز توانست روند رو به بالای روز گذشته را ادامه دهد و برای دومین روز متوالی طعم صعود را بچشد. شاخص کل بورس امروز در پایان معاملات رشدی یک درصدی را تجربه کرد و با ثبت رقم یک میلیون و ۹۹۳ هزار واحد، بار دیگر در آستانه فتح سطح دو میلیونی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در بازار امروز صعودی بود و رشدی ۰.۹۷ درصدی را رقم زد.
امروز ارزش معاملات خرد نیز با رشد همراه شد و به بیش از چهار هزار میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها نیز به بورس امروز روی خوش نشان دادند و ۲۰ میلیارد تومان پول تازه نفس وارد بازار کردند.
نکته قابل توجه در بازار امروز نیز اعلام تعطیلی بورس روز آینده در پی تعطیلی بانک‌ها به علت گرمای هوا بود. به این ترتیب روز شنبه ۱۴ مرداد، روز معاملاتی بعدی بازار سهام خواهد بود.


روزهای خوب پالایشی‌ها ادامه دارد
نمادهای گروه پالایشی پس از رشد اندکی که روز گذشته ثبت کردند، در بازار امروز قدرتمندتر ظاهر شدند و به صعود خود ادامه دادند. به طوری که پس از ثبت معاملاتی به ارزش ۲۰۲ میلیارد تومان، شاخص این گروه رشدی ۳.۱۹ درصدی را ثبت کرد. حقیقی‌ها نیز بیش از ۲۳ میلیارد تومان پول وارد نمادهای این گروه کردند.
در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها سه نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، نفت سپاهان (شسپا) و نفت پارس (شنفت) با افت به ترتیب ۲.۹۸ درصد، ۰.۳۷ درصد و ۰.۳۴ درصدی مواجه شدند و باقی ۹ نماد این گروه صعودی بودند. همچنین نماد شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۵.۵۱ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵.۰۴ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۶۸ درصد شاهد بیشترین رشد قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.
به علاوه، نماد شپنا امروز بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل داشت و مورد اقبال ۲۵.۶ میلیارد تومانی سهامداران حقیقی قرار گرفت. از سوی دیگر اما سهامداران حقیقی شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز) بیش از ۹ میلیارد تومان پول از این نماد خارج کردند.

نمادهای شیمیایی نیز سبزپوش شدند
نمادهای حاضر درگروه محصولات شیمیایی نیز روز خوبی را سپری کردند و شاخص این گروه در پایان معاملات رشدی ۱.۲۸ درصدی را به ثبت رساند. به علاوه ارزش معاملات در این گروه به حدود ۳۹۶ میلیارد تومان رسید و حدود ۱۴ میلیارد تومان پول تازه نفس حقیقی وارد معاملات شیمیایی‌ها شد.
در معاملات امروز این گروه، ۴۶ نماد رشد قیمت را تجربه کردند و سهامداران ۱۷ نماد متحمل زیان شدند. نمادهای صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۶.۵۲ درصد، ملی شیمی کشاورز (شملی) با ۴.۷۳ درصد و پاکسان (شپاکسا) با ۴.۳۵ درصد، بیشترین رشد قیمت و نمادهای توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۶.۰۹ درصد، لعابیران (شلعاب) با ۴.۶۷ درصد و مجتمع پترو صنعت گامرون (شگامرن) با ۰.۳۱ درصد، بیشترین افت قیمت پایانی را رقم زدند.
به علاوه نماد شملی بیشترین ورود پول حقیقی را با ۱۱.۳ میلیارد تومان تجربه کرد و بیشترین خروج پول نیز به نماد شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۱۷.۴ میلیارد تومان رسید.

بیشتر بخوانید:  بورس با رشد به استقبال اردیبهشت رفت/ پیشتازی پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس و اصفهان در بورس امروز

معاملات پتروشیمی زاگرس از سر گرفته شد
امروز نمادهای پتروشیمی نیز همسو با دیگر نمادهای شیمیایی حرکت کردند و بخش عمده آنها سبزپوش شدند. به‌طوری که ۲۰ نماد این گروه با رشد قیمت همراه شدند و ۱۰ نماد افت قیمت را به ثبت رساندند. در این میان نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۵.۵۵ درصد، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با ۴.۲۱ درصد و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) با ۳.۱ درصد بیشترین رشد قیمت را رقم زدند.
از سویی دیگر نیز سه نماد پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی دهدشت (دهدشت) و پتروشیمی داراب (داراب) به ترتیب ۲.۹۸ درصد، ۲.۶۳درصد و ۲.۴۳ درصد افت قیمت را تجربه کردند و بیشترین بازدهی منفی را در این صنعت به نام خود زدند.
در این میان، تاپیکو که یکی نمادهایی بود که بیشترین اثر مثبت را بر بورس امروز داشت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز با رقم ۱۰.۱ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.
لازم به ذکر است که نماد پتروشیمی زاگرس که معاملات آن از روز ۲۵ تیر ماه به این سو متوقف شده بود، پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه و عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و همچنین تقسیم سود نقدی هر سهم، افشای اطلاعات با اهمیت و رفع موارد منجر به تعلیق، بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و با رشد یک درصدی همراه شد.

چه چیزی باعث صعود بورس امروز شد؟
به نظر می‌رسد که افزایش قیمت دلار و ورود به کانال ۴۹ هزار تومانی در کنار اظهارات جدید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، مهم‌ترین محرک‌های رشد امروز بازار بودند. محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر لزوم حمایت از بازار سهام، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی را مغایر با قانون دانست.
به نظر می‌رسد رشد امروز نمادهای شیمیایی و پتروشیمی در پی همین اظهارات بوده و نمادهای پالایشی نیز از این رفتار پیروی کرده‌اند. حال باید دید که در سه روز آتی که معاملات بازار سهام تعطیل است، چه سیگنال‌های مثبت و منفی به بازار مخابره می‌شوند و بورس در روز شنبه به کدام سو می‌رود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.