کد خبر : 2067
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 - 15:19

دستیابی به فناوری نانو سیال در سامانه خنک‌کاری توربین‌های گازی نیروگاهی

دستیابی به فناوری نانو سیال در سامانه خنک‌کاری توربین‌های گازی نیروگاهی
طرح پایلوت صنعتی به کارگیری فناوری “نانو سیالات” در سیکل بسته خنک‌کاری توربین‌ واحدهای گازی برای اولین بار در کشور توسط محققان پژوهشگاه نیرو در نیروگاه سیکل ترکیبی شهید سلیمانی کرمان اجرا شد.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، اشکان ذوالریاستین مدیر پروژه تولید نیمه‌صنعتی نانوافزودنی‌ها در پژوهشگاه نیرو، در حاشیه فرآیند اجرایی شدن طرح در واحد دوم نیروگاه شهید سلیمانی کرمان گفت: با افزودن تنها یک صدم درصد از نانوذرات پایدار به سیال خنک‌کننده سیکل نیروگاه، ضریب هدایت حرارتی و همچنین ضریب هدایت جابجایی سیال خنک‌کننده نیروگاه ۱۵ درصد بهبود یافت.

وی در خصوص فواید این طرح توضیح داد: با اجرایی شدن این طرح، بهبود عملکرد خنک‌کاری روغن توربین و ژنراتور، کاهش مصرف داخلی برق و آب و در نهایت افزایش راندمان تولید به‌ویژه در اوج مصرف را به همراه دارد.
ذوالریاستین با اشاره به کاهش سرعت خوردگی در نمونه نانوسیال افزود: بر اساس نتایج این پروژه، سرعت خوردگی در نمونه نانوسیال بیش از ۲۸ درصد نسبت به سیال پایه کاهش یافته که این نتایج خود بیانگر کاهش سرعت خوردگی تجهیزات سیکل‌بسته است.
وی ادامه داد: فناوری نانوسیال مورد استفاده با ایجاد فیلم ضدخوردگی روی قطعات به میزان قابل توجهی میزان خوردگی را کاهش می‌دهد که نتیجه بسیار مهمی برای صنایع به شمار می‌آید.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو اظهار داشت: این امر اثر بالقوه‌ای در بهبود عملکرد واحد داشته و باعث افزایش نرخ انتقال حرارت و راندمان توربین‌های گازی به ویژه در فصل گرم تابستان و پیک مصرف دارد.
بیشتر بخوانید:  مازوت‌ سوزی نیروگاه‌ ها در سایه انکار مسئولان وزارت نفت+فیلم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

جانانصاحب چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲:۳۷

نفت وگاز از روند جدید مدیریتی شروع میشه.. که ناشفافیش صاحب رو نگران کرده… درامد من.. برنفت وگاز طلاوووو فرووش میگم ایقدر درامد دارم.. ملتم شفاف بدونند.. که کمکم باشند درعدالت…. اره….. مال منه…….. جانان.. کوروش