کد خبر : 1879
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 - 17:34

سخنگوی صنعت برق:

در بحث صادرات و واردات، اولویت با تامین برق داخلی است

در بحث صادرات و واردات، اولویت با تامین برق داخلی است
سخگوی صنعت برق در بحث واردات و صادرات برق، اولویت اصلی را به تامین برق داخلی معطوف دانست و مجموع میزان برق وارد شده در سال جاری را تا 500 مگاوات برشمرد.

به گزارش انرژی پرس و به نقل از برق نیوز، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در خصوص صادرات و واردات برق اظهار داشت: ما در حال حاضر از دو کشور ترکمنستان و ارمنستان واردات برق داریم که حدود ۷۰۰ مگاوات ظرفیت نامی است، ولی امسال به دلیل گرمای هوا حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات واردات داشتیم.

وی درباره رویکرد حال حاضر در بحث صادرات و واردات برق تصریح کرد: به همین میزان حدود ۵۰۰ مگاوات هم به سه کشور عراق، افغانستان و پاکستان صادرات برق وجود دارد اما در شرایطی که در وضعیت کمبود قرار داشته باشیم، اولویت با تامین برق داخل کشور است و زمانی که نیاز داخلی به برق کمتر است صادرات بیشتر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود در چهار ماهه گرم واردات برق بیشتر شود و به نحوی که در تامین برق دچار کمبود نباشیم به دنبال مثبت شدن تراز صادرات و واردات هستیم.

تعطیلی دو روزه بر کاهش مصرف تاثیر جدی گذاشت

سخنگوی صنعت برق در خصوص میزان تاثیر تعطیلی دو روزه در روند مصرف برق کشور گفت: با توجه به افزایش شدید دمای هوا در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، ضمن داشتن آمادگی کامل در بحث تامین برق، مصرف ۷۳ هزار مگاواتی پیش‌بینی میشد که در نهایت روز چهارشنبه نیاز مصرف برق به ۷۲۴۰۰ مگاوات و در روز پنجشنبه نیز به ۷۱۸۰۰ مگاوات رسید.

بیشتر بخوانید:  تعمیرات نیروگاه نکا برای تولید پایدار انرژی در تابستان سال آینده

رجبی مشهدی ضمن تاکید بر لزوم رعایت دمای آسایش بر روی کولر‌های گازی تا ۲۵ درصد و استفاده از دور کند در کولر‌های آبی تا ۵۰ درصد، افزود: ۳۲ هزار مگاوات از مصرف برق کشور در زمان اوج بار مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی و کولرهاست که این یعنی از هر ۱۰ نیروگاه کشور ۴ نیروگاه مشغول تولید برق برای کولر‌ها و وسایل سرمایشی هستند.

وی ادامه داد: هر یک درجه افزیش دما در تابستان باعث می‌شود که میزان مصرف برق کشور تا ۱۸۰۰ مگاوات افزایش یاید، گفت: با توجه به روند کاهشی دما در هفته پیش‌رو پیش بینی می‌کنیم تا حدودی از میزان مصرف برق کشور کاسته شود.

سخنگوی صنعت برق در خصوص لزوم صرفه جویی در مصرف تاکید کرد: در روز‌های اخیر به واسطه افزایش شدید مصرف برق فشار سنگینی بر روی شبکه تولید، توزیع و انتقال برق ایجاد شده است که انتظار داریم با همراهی مشترکان بخش خانگی شاهد کاهش بخشی از این فشار بر روی شبکه باشیم.

رجبی مشهدی در خصوص تغییرات میزان مصرف اظهار داشت : در روز‌های عادی فصولی که وسایل سرمایشی در کشور فعالیت ندارد، مصرف انرژی یک روز کشور بین ۷۲۰ تا ۸۰۰ کیلووات ساعت متغیر است، اما در بازه زمانی کنونی که با ثبت رکورد‌های مصرف همراه شده است، برق مصرفی یک روز به اندازه ۲ روز عادی است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.