کد خبر : 1423
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 11:41

خواب امارات برای ذخایر ایران و ترکمنستان

خواب امارات برای ذخایر ایران و ترکمنستان
یک کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: زمانی برنامه این بود که دو خط لوله احداث شود؛ یک خط لوله که نفت قزاقستان و ترکمنستان را به جاسک منتقل کنیم و در کنار این خط؛ بنا بود خط دیگر هم گاز ترکمنستان را به جنوب و تا چابهار منتقل کرده و از این مسیر صادرات گاز داشته باشیم و در واقع یک کریدور گازی-نفتی؛ شمال-جنوب را تدارک دیده بودیم که خزر را به خلیج‌فارس متصل کنیم.

به گزارش انرژی پرس، براساس ادعای برخی رسانه‌های عربی، شرکت ادنوک قرار است گاز ترکمنستان، ایران، قطر، عربستان و عمان را از پایانه خشکی عمان با خط لوله ۲۰۰۰ کیلومتری به هند برساند، پروژه‌ای که زمانی قرار بود تنها گاز ایران را به هند برساند.

سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این خصوص و برنامه شرکت اماراتی برای انتقال گاز به هندوستان و تاثیر آن بر پروژه‌های صادراتی و هاب گازی شدن ایران اظهار داشت: زمانی قرار بود ما گاز را از مسیر خط لوله به پاکستان و سپس تا هند برسانیم، روی این قضیه کار شده بود و خط لوله هم تا مرز پاکستان کشیده شد اما به سرانجام نرسید. البته اینکه پاکستان دارای شبکه گسترده توزیع گاز است و نیازی به سرمایه‌گذاری‌های عجیب و غریب ندارد که گاز ایران را بپذیرد و چرا هنوز به شبکه این کشور متصل نشده‌ایم بحثی جداگانه است.

صادرات به گاز به پاکستان؛ از چانه‌زنی قیمتی تا مباحث دیپلماتیک

وی ادامه داد: از زمان وزارت آقای آقازاده این ایده مطرح بود که این خط لوله گاز احداث شود، بنده ملاقاتی با «بی‌نظیر بوتو» داشتم و راجع به احداث پالایشگاه مشترک مذاکراتی شد که البته به دلایل مباحث سرمایه‌گذاری اجرا نشد. موضوع دیگر مذاکره با پاکستان؛ بحث صادرات گاز بود، همان زمان خانم بوتو به صورت دیپلماتیک آب پاکی را روی دست ما ریخت و اعلام کرد که قیمت گاز دریافتی از ایران باید قابل رقابت با نفت‌کوره باشد و درواقع بر سر قیمت چانه‌زنی می‌کرد. نکته دومی که او در موضوع انتقال گاز از پاکستان به هند مطرح کرد اینکه ارتش این کشور باید تصمیم‌گیری کند و در واقع پاسخی که ما به لحاظ دیپلماتیک دریافت کردیم این بود که ارتش این کشور به دلیل اختلافات گسترده‌ای که بین هند و پاکستان وجود دارد علاقمند به اجرای این پروژه نیست. به هرحال می‌توان گفت شاید هنوز اسلام‌آباد همان ذهنیت را داشته باشد که صادرات به هند را از مسیر پاکستان منتفی بدانیم.

برنامه کرسنت چه بود؟

این کارشناس ارشد حوزه انرژی همچنین گفت: غیر از مسیر ایران-پاکستان-هند ما خط لوله مستقیم از مسیر دریای عمان را نیز بررسی کرده بودیم، قبلا شرکت کرسنت برنامه داشت که گاز قطر را از طریق دریا به هند ببرد، از ما اجازه خواست که از مسیر آب‌های نزدیک ساحل ایران که شیب و عمق کمتری دارد گاز را انتقال دهد و درخواست کرد که مطالعه بسترشناسی دریا انجام دهد؛ مشروط به اینکه اطلاعات به ایران داده شود کار را انجام دادند، اما از طرفی دیگر ما موافق نبودیم که گاز قطر به هند برود بنابراین موضوع منتفی شد. ما مطالعه‌ای هم با همکاری یک شرکت ایتالیایی انجام دادیم، گفته شد که عمق آب زیاد است اما بدان معنا نیست که نتوانیم خط لوله را کف دریا مستقر کرده و گاز را به هند ببریم، هرچند قطر و ضخامت لوله مورد نیاز زیاد بود و هزینه‌ها را بالا می‌برد؛ اما شدنی بود، ولی در مجموع مثل بسیاری از برنامه‌های ما که با تغییرات مدیریتی روی زمین می‌ماند؛ جلو نرفت.

جولان خط لوله‌ها از خزر تا خلیج‌فارس

وی خاطرنشان کرد: یکی مطالعه‌ای هم در زمان دولت احمدی‌نژاد انجام شد و بنده یک گزارش فیزیبیلیتی روی آن انجام دادم. برنامه این بود که دو خط لوله احداث شود یک خط لوله که نفت قزاقستان و ترکمنستان را به جاسک منتقل کنیم، خاصیت این خط لوله این بود که هم جاسک را آباد و هم در مسیر خط لوله ایجاد توسعه می‌کرد و همچنین می‌توانستیم کریدور صادرات نفت حوزه دریای خزر باشیم. در کنار این خط؛ بنا بود یک خط دیگر هم گاز ترکمنستان را به جنوب و تا چابهار منتقل کرده و از این مسیر صادرات گاز داشته باشیم و در واقع یک کریدور گازی-نفتی؛ شمال-جنوب را تدارک دیده بودیم که خزر را به خلیج‌فارس متصل کنیم. روی این دو خط لوله مطالعه شد، بنده گزارشی را به ریاست‌جمهوری وقت ارائه دادم، اگر می‌توانستیم این پروژه را جلو ببریم نتایج مثبتی داشت، ما برنامه‌های خوبی داشتیم که هر یک با تغییر مدیریت‌ها و دولت‌ها و یا با برخورد به اولین مشکل، انتقاد و یا تامین مالی کل فکر و ایده را کنار گذاشتیم. در حالی که اکنون همسایه‌های عرب در جنوب خلیج‌فارس و یا حتی همسایه غربی‌مان عراق طرح‌هایی را که در نظر دارند دنبال می‌کنند؛ تا به نتیجه برسانند و نتیجه این شده که امروز ما فاصله زیادی را به لحاظ توانایی اقتصادی با همسایگان پیدا کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:  ایران جایگاه سوم اوپک را پس گرفت

استرالیا هم خود را به شرق آسیا رساند

حسینی تاکید کرد: هرکدام از این ایده‌ها می‌تواند ما را در جایگاهی قرار دهد که گاز را تا هندوستان و حتی تا چین برسانیم، ما برای انتقال گاز به اروپا نیز از مسیر ترکیه مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده بودیم که بیشتر از ۲ هزار کیلومتر اقتصادی نیست و باید سراغ ال‌ان‌جی برویم. اکنون روی هر پروژه‌ای دوباره باید مطالعه شده و با اقتصاد امروز سنجیده شود. آنچه غیر قابل انکار است اینکه ما همواره آنقدر اهمال کرده و آهسته عمل کردیم که بازارهای خاور دور مثل چین، کره و ژاپن و در واقع شرق آسیا را استرالیا با اکتشاف و برداشت گاز از آف‌شور و آب‌های عمیق گرفته است. حتی اندونزی و مالزی هم به شرق آسیا گاز صادر می‌کنند، قطر هم در قالب ال‌ان‌جی صادرات گسترده‌ای را به شرق آسیا دارد، بنابراین باید گفت که ما بسیاری امکانات را داریم و یا داشتیم و به دیگران واگذار کرده‌ایم.

گاز افغانستان به کجا رسید؟

وی خاطرنشان کرد: زمانی برزیل در کشور افغانستان کشفیاتی انجام داد و در نزدیکی مرزهای ایران در خانگیران و سرخس ذخایری به میزان یک تی‌سی‌اف کشف شد و بنا داشتند این میادین را توسعه داده و گاز را به پاکستان برسانند اما ظاهرا صرفه نداشته و پروژه بر زمین ماند.

 شمال شرق ایران؛ منطقه انفجار گاز

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه تاکید کرد: به هرحال اطراف ما خصوصا در شمال شرقی کشور یعنی شمال خراسان در مرز ترکمنستان تا دریای خزر به لحاظ زمین‌شناسی جوان است و شانس پیدا کردن گاز بیشتر از نفت است، کمااینکه ما در شوریجه و خانگیران ذخایری داریم و پتانسیل‌هایی نیز در بینالود، کشف‌رود و کپه‌داغ داریم که همه اینها باید تکمیل شوند. ترکمنستان نیز سه میدان بزرگ در محدوده مرزی با ایران دارد، اگر ما اکتشافات را تکمیل کنیم، این منطقه؛ می‌تواند منطقه بزرگ انفجار گاز باشد، شاید بتوانیم با ترکمنستان نیز به طور مشترک کارهایی را در زمینه انتقال، سواپ و ایجاد کریدور انجام دهیم.

برنامه امارات شدنی است؟

وی بیان داشت: به هر صورت فکری که اکنون امارات برای انتقال گاز به هند در دارد؛ در بدو امر غیرعادی است چون باید از آب‌های عمیق و یا از مسیر ایران عبور کنند، هرچند اگر این پروژه اجرایی شود گاز ترکمنستان از ایران منتقل می‌شود و یک مسیر ترانزیتی و جایگاهی برای کشور ما ایجاد می‌کند اما منوط به این است که ما هم گازی برای برداشت داشته باشیم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 22 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ایرانی چهارشنبه , ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۴

حالا بخوابید وقت زیاده چه عجله ایه

حسین پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۷

اون که خواب تویی که تمام ذخایر می خوای یکجا استخراج و مصرف کنی چون عقل نداری خخخخ ایران بد مصرف ترین و پر مصرف ترین در حوزه انرژی

بنده خدا چهارشنبه , ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

وقتی نظلام مقدس باهمه دنیا سر جنگ دارد ومنافع ملی فدای ایدولوژی میشود کسی خیال همسفره شدن و هم صحبتی با ایران را نداردچه برسد به شراکت تمام فرصتهای سیاسی واقتصادی دراین چهل سال ازدست ایران رفت وهمه راهشان را دور می کنند تا از ازران رد نشوند وبا ایرانی همسفره نشوند کسوزی که ماییه فخر ملت ونطقه بود حالا ماییه ترس ومنفور جهان شده

حسین پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

شعر نگو خل و چل عقل نداری اگه عقل داشتی که نمی گفتی تمام ذخایر استخراج کنید بعد مفت بفروشید اگه شد بدین ما دود کنیم بره ایرانی در مصرف ترین و بد مصرف ترین کشور حوزه انرژی در جهان خخخ

سالار پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

آفرین

حسین شرافت چهارشنبه , ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

ما که دیگه نقل مان نگفتنی است چه ها که نکردیم در همه حوزه ها چنان پیش رفتیم که حتی لاک پشت ها هم از ما پیشی گرفتند چهار سوای دیگه عربستان ب اندازه کله منابع نفتی منطقه فقط از گردشگری سود می بره ما که کشورمان بهشت روی زمین است و قالب گرفته گردشگری است بخاطر بی سوادی و عقب افتادگی افکار پوسیده یک عده تهی مغز از هیچ کدام مقاصد گردشگریمان استفاده نکردیم !!!!!!!!!!
همیشه کاسه از اش داغ تر بودیم و دیگران و رفاه و اسایش و ارامششان از ملت خودمان در الویت بوده اند بعده بیش از ۳۵ سال که از جنگ ۸ساله میگذرد یعضی رزمنده گان جنگ نابرابره تحمیلی دارند از فقرو فلاکت و اوارگی کمرشان خورد شده و کسی ب فریادشان نمی رسد حق و حقوق و مطالبات مسلم انها را لگد مال کردند تازه اقایون می خواهند بروند درعراق و بازماندگان جنگی که جوانان و مدافعان کشور ما را قتل عام میکردند و اسیران مارا دست بسته زنده ب گور میکردند میخواهند بروند برایشان مسکن بسازند حقوق ماهانه بدهند بنیاد بعثی تشکیل دهند اخه ادم نمیدونه واقعا چی بگه خیانت ب جانبازان و لت و پار شده گان جنگ ۸ساله بقدری اشکار است که احتیاج ب گفتن ندارد مثلا همین گره زدن کمک معیشت جانبازانی که ریالی درامده دیگری ندارند ب دهک بندی ها. واقعا ادم حیرت می کند رزمنده گان و جانبازانی که با کینه و دشمنی دولت قبل با اعتراض و کلی درده سر وارد دهک اخرین شدند حالا اندک کمک معیشت شان هم گره زده شده ب دهک بندی های مضخرف !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ‌‌؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حسین پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

اسکول احمق پوسیده مغز ما از صنعت توریست استفاده کردیم تو اسکول چی استفاده کردی ؟؟؟ نکنه مثل اسکول ها اینم بگی برات دولت انجام بده اگه خواستی خشتک ات را هم بده من یا دولت برات بکشیم بالا بچه سه کلاس سواد خخخخخ بی عرضه گی و بی سوادی و گشادی خود را بگردم این و آن نندازید امسال تو حتی اگه تحریم هم نباشید آنقدر گشاد هستین که نمی تواند توریست بیاورید خخخخ فقط لب و دهان

افشار پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱

ما زمان را از دست داده ایم.

ناشناس چهارشنبه , ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵

هوشیاری امارت و مسولین ب خواب زده ای کشور حتی نظامی ها

حسین پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸

اون که تو خواب تو اسکول بیسوادی که جز بدترین و پر مصرف ترین در جهان هستی الان می خوای این همه انرژی مفت دود کنی بره خخخخخ حداقل اسکول یکم ذخایر سالم بگذار برای نسل آینده ات

درویش چهارشنبه , ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰

خاک بر سز ما که فقط به فکر دزدیدی و اختلاص و کلاهبرداری حجاب زنان هستیم افغانستانم از ابران پیش افتاد این کشورها زمانی اصلا قابل قیاس نبودن با ما اگر ایران دستور مرگ برایشان صادر میکرد میمردن

فریادی چهارشنبه , ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵

این کی بوده که ما فرمان مرگ صادر میکردیم وتمام؟؟؟این شعرا رو فقط امثال تو میگن

احمد پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۴

ببند در گاله را، آها تقصیرت نیست اگه چرت ننویسی از ساندیست کم میشه

حسین پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

تو یرهگه مغز پریودی ساندویچی برو همون ساندویچ ات را بخور خر تو گل گیر کرده ضدانقلابی دربدر بدون حکومت مانده خخخخخ

حسین پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳

در جواب خاک تو سر تو بازنده دماغ سوخته بدون حکومت مانده دربدر که نمی تواند ما را از قدرت پایین بکشد بعد برای قوانین ما تعیین تکلیف می کند اسکول قدرت مال ماست هر چی عشق مان کشید قانون می کنیم تو هم بعنوان بازنده موظف به انجام آن هستی اگه اسکول بیسواد نبودی که حکومت از ما گرفته بودی و عین خر تو گل نبودی ضدانقلابی ساندویجی مغز پریودی خخخ

علی پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲:۰۷

راحتترین راه اینه که گاز ترکمنستان رو از شمال شرقی بخریم و در شما شرق کشور مصرف کنیم و مازاد گاز خودمون رو در فصول سال به عراق یا به پاکستان بفروشیم این راه بهتر از سواپ گاز ترکمنستان یا حتی خط انتقال گاز اونها از داخل ایران هست، البته فعلا که خط صادرات گاز به پاکستان انجام نشده میتونیم بیشتر به عراق بفروشیم و در فصول سرد هم کسری گازی خودمون رو با خرید گاز ترکمنستان فراهم کنیم و دیگر گاز رو از جنوب کشور به شمال شرقی نفرستیم اینطور مدریت این حجم گازی که ترکمنستان میخواد بفروشه به دست ما میاد و ترکمنستان هم بجای لوله کشی تا جنوب ایران گاز مازاد خودش رو در مرز جنوبی کشور خودش تحویل ما میده و پولش رو میگیره و کاری به چیزی نداره البته که باید گاز رو کمی ارزانتر به ما بفروشه

مقداد پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۱

حتی خبر گذاشتنشم خنده داره خخ! امارات!!
ننگ بر ما، بکجا رسیدیم!
ر…ه روحت شاد

حسین پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

نه داداش خنده نداره خنده این داره که یک مشت کشور احمق دارن کل ذخایر شان را خالی می کنند بعد یک عده احمق هم به ما میگن ما هم زود تر بجنبیم از قافله احمق ها عقب نیفتیم اونم تو شرایط تحریمی میگن ما هم همه ذخایر استخراج کنیم و بعد بدیم به مردم خودمان یا صادرات کنیم و دود کنیم بره هوا ، ایران در حوزه انرژی بد مصرف ترین و پر مصرف ترین کشور در جهان علت این رتبه جهانی دقیقا خود شما هستید که می گید ذخایر سریع استخراج و خالی کنید عین خیال تان هم نیست که تمام شد باید بشینین همدیگر نگاه کنید

منوچهر شنبه , ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

داداش زیاد ناراحت نکن خودتو عده ای هستن تو کشور همش میگن شاه شاه این کاروکرد اون کار کرد ۵۲سال دست پهلوی بوده مملکت یه راه قطار کشیده شمال به جنوب برای راحت تر کردن نظامی های انگلیس و روس و دوتا پالایشگاه آبادان و تهران زمان پهلوی انگلیس برای راحتی کار خودش ساخت یه شهرک اکباتان تهران پول داد آمریکایی بسازه و تنها کاری که به نظرم بهتر از همشون بود خرید اف ۱۴ و بقیع هواپیما ها بود
خیلی جالبه بزای این چند تا کار بالا و سوخت بسیار کمی که داخل مصرف میشد ۶ملیون بشکه استخراج میکردن خیلیه ۶ ملیون عربستان که میگیم گاو شیرده به ۶ ملیون نرسیده تا حالا اون موقع پهلوی گاو بوده

حسین پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۵

همه اش چرت خوابی هم در کار نیست یکی نیست بگه دوستانی که نظر میدن اسکول ها این همه گاز و نفت استخراج کنیم بعد به کی می خواین تو این تحریم بفروشید که می گین این ها را هم استخراج کنید نکنه می خواین مثل الان که بدترین مصرف تو دنیا در حوزه انرژی مال ایران است بدیم به شما که دود کنین بره حداقل یکسری ذخایر برای آیندگان باقی بگذارید هیچ کس خواب نیست همه بیدارند اون که خواب شمایید که تمام ذخایر کشور می خواین یکجا و مفت مصرف و تمام کنید

ناشناس پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲

خواب نیست واقعیته فقط حجاب و عفاف رو دریاب

ناشناس پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

این کشور هیچ وقت درست شدنی نیست ودرست نخواهد شد چون تا ریشه ی این دوزدها، مال مردم خور ها خشک نشه تا ابد همیجوره دل ملت رو خوش کردن پیشرفت صنایع دفاعی روز به روز در حال پیشرفت هستیم واقعا برا ایی دولت جای تأسف وحقارت داره چون دنیا داره به ما می‌خنده