کد خبر : 10745
تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 13:44

چراغ سبز ارزش معاملات به تداوم صعود شاخص کل:

جولان خریداران در بورس/ تاخت و تاز پرچمداران پالایشی در بازار امروز

جولان خریداران در بورس/ تاخت و تاز پرچمداران پالایشی در بازار امروز
بازار سهام برای دومین روز معاملاتی متوالی سبزپوش شد و شاخص کل و هم‌وزن صعودی قابل توجه را ثبت کردند. بخش نمادهای عمده پتروپالایشی بورس نیز روی مدار صعودی به معاملات امروز پایان دادند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، پس از آنکه بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تغییر جهت داد و پس از چند روز متوالی افت، سبزپوش شد، در آغاز معاملات هفته جدید نیز روند صعودی شاخص‌های اصلی بازار ادامه یافت و بخش عمده معامله‌گران در سمت تقاضا قرار گرفتند. در این شرایط، صنایع پتروپالایشی نیز در بازار امروز وضعیتی مطلوب داشتند و بخش بزرگی از نمادهای این صنایع صعودی شدند.

شاخص کل بورس در بازار امروز جهشی ۱.۵۶ درصدی را تجربه کرد و با رشد ۳۱ هزار و ۹۶۴ واحدی به پله دو میلیون و ۸۶ هزار واحدی قدم گذاشت. شاخص کل هم‌وزن نیز عملکردی مشابه داشت و ۱.۵ درصد به ارتفاع خود اضافه کرد.

نکته قابل توجه دیگر بازار امروز، جهش ارزش معاملات خرد به کانال چهار هزار میلیاردی  بود. طوری که با جابجایی ۹.۸ میلیارد برگه سهم و حق تقدم بین سهامداران، ارزش معاملات خرد به چهار هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان رسید. این در حالیست که در روز معاملاتی قبل، این رقم در حدود دو هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان بود. بررسی روند ارزش معاملات از آن جهت اهمیت دارد که به زعم کارشناسان، رشد این رقم می‌تواند نویدبخش بازگشت معامله‌گران به بورس و تداوم روزهای صعودی آن باشد.

علاوه بر آن، حقیقی‌های بورس نیز به استقبال بازار امروز رفتند و حدود ۴۷۰ میلیارد تومان در معاملات تزریق کردند.

پیشتازی پترول در گروه پتروشیمی

نمادهای گروه پتروشیمی، همچون عمده صنایع بورسی در بازار امروز عملکرد مثبتی داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی وضعیت امروز این گروه حاکی از آن است که ۲۳ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و فقط پنج نماد منفی خوردند؛ البته میزان افت قیمت پایانی این پنج نماد نیز بسیار اندک و کمتر از ۰.۱ درصد بود.

در این میان، نمادهای گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۲.۷۲ درصد، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲.۴۶ درصد و پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۳۵ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. همچنین نماد تاپیکو در حالی در میان نمادها با بیشترین افزایش قیمت در گروه پتروشیمی حضور داشت که با جذب ۲۲.۷ میلیارد تومان پول حقیقی، این این منظر نیز پیشتاز گروه خود بود.

در مقابل اما نمادهای پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی پارس (پارس) و پتروشیمی مارون (مارون)، شاهد بیشترین افت قیمت به میزان ۰.۰۷ درصد، ۰.۰۴ درصد و ۰.۰۳ درصد بودند. به علاوه، سهامداران حقیقی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ ۲.۳ میلیارد تومان را رقم زدند.

بیشتر بخوانید:  بازگشت روزهای سرخ بورس/ فقط پنج نماد شیمیایی و پتروشیمی مثبت خوردند!

تجهیز نیروی زنگان؛ تنها نماد سرخ‌پوش گروه پالایشی

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، امروز هم روندی رو به بالا داشتند و شاخص این گروه در پایان معاملات با جهشی ۴.۴۵ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای پالایشی به ۱۹۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و ۴۷.۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این گروه شد.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با افت ۰.۱۵ درصدی مواجه شد و سهامداران باقی ۱۲ نماد این صنعت شاهد افزایش قیمت دارایی‌های خود بودند. در میان سهام شرکت‌های پالایشی، چهار پرچمدار این صنعت یعنینمادهای پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵.۴۷ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۵.۱۶ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۵.۱۵ درصد و پالایش نفت تبریز (شبریز) با ۳.۶ درصد، بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

علاوه بر آن شپنا ونفت علاوه بر یکی از شدیدترین رشد قیمت‌ها در گروه خود، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز به نام خود زد. چرا که امروز سهامداران حقیقی بیش از ۱۹.۴ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که دو شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) و نفت ایرانول (شرانل) تنها نمادهایی بودند که خروج پول حقیقی را متحمل شدند.

بازار امروز به کام نمادهای شیمیایی بود

امروز صنعت محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و بخش عمده نمادهای این صنعت، روندی صعودی را در پیش گرفتند تا در نهایت شاخص این گروه نیز رشدی ۰.۶ درصدی را ثبت کند. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت از ۲۹۰ میلیارد تومان عبور کرد و بیش از ۵۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات نمادهای شیمیایی شد.

در معاملات امروز این گروه، ۴۶ سهم رو به بالا حرکت کردند و هشت نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۴.۷۷ درصد، مجتمع پتروصنعت گامرون (شگامرن) با ۴.۳۶ درصد و صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۴.۲۹ درصد، قدرتمندترین رشدهای امروز نمادهای پالایشی ‌را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر اما نماد‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۹ درصد، پاکسان (شپاکسا) با ۱.۲۴ درصد و آریان کیمیاتک (کیمیاتک) با ۰.۶۸ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

گفتنی است که بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز به سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی پنج میلیارد تومان وارد معاملات نماد پارسان کردند. این در حالیست که روند خروج پول حقیقی از نماد گسترش سوخت سبز زاگرس ادامه یافت و حقیقی‌ها حدودذ دو میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.