کد خبر : 4928
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 8:02

توقف صادرات گاز رژیم صهیونیستی، مصر را بی‌برق کرد

توقف صادرات گاز رژیم صهیونیستی، مصر را بی‌برق کرد
سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که علت قطع گسترده برق در این کشور به صفر رسیدن واردات گاز است.

به گزارش انرژی پرس، «سامح الخشن»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که کاهش غیر مترقبه واردات گاز و افزایش دمای هوا، موجب افزایش قطعی برق در این کشور شده است.

به گزارش «آناتولی» الخشن در این بیانیه که امروز (یکشنبه ۲۹ اکتبر) منتشر شده اعلام کرد که قطعی برق از روز شنبه آغاز شده است و افزود که علت آن کاهش واردات گاز از ۸۰۰ ملیون فوت مکعب در روز به صفر است.

مصر ۸۰۰ تا ۸۸۰ میلیون فوت مکعب گاز از اسرائیل وارد می‌کند اما بعد از اقدام اسرائیل در بستن میدان گازی تمار، با آغاز جنگ در غزه، واردات گاز مصر نیز متوقف شده است. این در حالی است که اسرائیل تنها صادرکننده گاز به مصر است.

در ۹ اکتبر گذشته، شرکت امریکایی «چورون» که پیمانکار میدان گازی تمار است اعلام کرد که از وزارت انرژی اسرائیل دستور گرفته که عملیات تولید گاز را متوقف کند.

میدان گازی تمار از منابع اصلی تأمین سوخت نیروگاه‌های برق و صنایع در اسرائیل است و بخشی از تولید این میدان به اردن و مصر صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید:  روی آوردن به برق هسته‌ای برای دستیابی به هدف انتشار کربن صفر

وزارت انرژی اسرائیل نیز اعلام کرد که در پی تنش در مرزهای جنوبی دستگاه دفاعی اسرائیل دستور توقف موقت تولید در میدان گازی تمار را داده است و افزود که جایگزین‌هایی را برای تأمین نیازهای سوخت کشور در نظر گرفته است.

این وزارتخانه در بیانیه دیگری نیز تأکید کرد که نخست‌وزیر به وزیر انرژی اختیارات لازم را داده که ظرف دو هفته آینده در صورت لزوم در بخش انرژی اعلام وضعیت فوق‌العاده کند.

میدان گازی تمار در ۲۵ کیلومتری شهر ساحلی اشدود در ساحل جنوبی اسرائیل در دریای مدیترانه است و از شمال نوار غزه قابل مشاهده است و در تیررس نیروهای حماس قرار دارد.

تولید گاز این میدان گازی در سال ۲۰۲۲ با ۱۸ درصد افزایش به ۱۰.۲۵ میلیارد مترمکعب رسیده بود.

منبع: میدل ایست نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.