کد خبر : 7310
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 15:39

بازگشت بورس به روند نزولی؛

تنها سه نماد پالایشی بورس مثبت خوردند

تنها سه نماد پالایشی بورس مثبت خوردند
بازار سهام پس از رشدی که روز گذشته تجربه کرد، امروز بار دیگر نزولی شد و صنایع پتروپالایشی نیز همسو با دیگر گروه‌ها، سرخ پوش شدند.

به گزارش انرژی پرس، بورس تهران که در هفته گذشته روندی کاملا نزولی را طی کرده بود، در معاملات دیروز سبزپوش بود. با این حال، این صعود پایدار نبود و با افت بیش از ۶۲ درصد از نمادهای بورس در بازار امروز، بازار سهام بار دیگر به روزهای نزولی خود بازگشت. به این ترتیب، صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز در بازار امروز همسو با کلیت بازار در مدار نزول قرار گرفتند.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای معاملات امروز را با افت پنج هزار و ۵۹۸ واحدی معادل ۰.۳ درصد به پایان رساند و روی پله دو میلیون و ۱۷۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز در همین مسیر حرکت کرد و با کاهش ارتفاعی ۰.۱۷ درصدی مواجه شد.

با کاهش معاملات سهام و حق تقدم بین اهالی بازار به رقم ۷.۸ میلیارد، ارزش معاملات خرد نیز در بازار امروز سطح چهار هزار میلیاردی خود را از دست داد و به سه هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان کاهش یافت. همچنین خروج پول حقیقی نیز از بازار امروز شدت گرفت و اشخاص حقیقی بیش از ۳۰۴ میلیارد تومان از معاملات سهام و حق تقدم خارج کردند.

افت قابل توجه پتروشیمی‌ها

پتروشیمی‌های بورس که روز گذشته بهبودی نسبی را در معاملات خود تجربه کردند، همچون بخش عمده صنایع بازار، امروز بار دیگر عقب‌نشینی کردند. طوری که طی معاملات روز جاری تنها هفت نماد پتروشیمی مثبت خوردند و ۲۱ نماد با کاهش قیمت مواجه شدند.

در بین نمادهای صعودی، بیشترین رشد قیمت مربوط سهام شرکت‌های پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۲.۶۳ درصد، پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۹۷ درصد و پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۱.۴ درصد افزایش قیمت پایانی بود.

در سوی دیگر معاملات اما نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۸۶ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۶۴ درصد و گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۲۸ درصد افت، متحمل بیشترین کاهش قیمت شدند.

به علاوه سه نماد پتروشیمی خارک (شخارک)، پتروشیمی فسا (فسا) و شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) نیز روی صفر تابلو معاملات را به پایان بردند.

لازم به ذکر است که در میان همه نمادهای گروه پتروشیمی، بیشترین خروج پول حقیقی به سهام پتروشیمی تندگویان تعلق یافت. طوری که حقیقی‌ها ۹ میلیارد تومان از نماد شگویا خارج کردند.

کدام نمادهای پالایشی صعودی شدند؟

بیشتر بخوانید:  بورس همچنان بر مدار نزولی/ «شکف» 3 اطلاعیه افشای الف منتشر کرد

صنعت فرآورده‌های نفتی، در بازار امروز نیز به حرکت متداوم خود در مدار نزولی ادامه داد؛ طوری که در معاملات روز جاری تنها سه نماد این گروه افزایش قیمت را تجربه کردند و ۹ نماد کاهشی شدند.

به این ترتیب، پس از معاملاتی به ارزش کمتر از ۹۷ میلیارد تومان، شاخص گروه پالایشی در بازار امروز با کاهش ۰.۵۴ درصدی مواجه شد و حقیقی‌ها ۲۸ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

سهام سه شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۲۳ درصد، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۱۹ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۱۶ درصد رشد قیمت، تنها نمادهای پالایش صعودی در بازار امروز لقب گرفتند. درطرف دیگر بازار اما سهام سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۲.۸۲ درصد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۰.۷ درصد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۶۶ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمت در میان هم‌گروهی‌های خود را شاهد بودند.

گفتنی است که نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) امروز بار دیگر به روند خروج پول حقیقی ادامه داد و بیشترین خالص خروج پول حقیقی را به مبلغ ۸.۷ میلیارد تومان را در میان هم‌گروهی‌های خود را تجربه کرد. در مقابل اما سهام نفت ایرانول (شرانل)، تنها نماد پالایشی بود که ورود پول حقیقی را تجربه کرد.

تداوم استقبال حقیقی‌ها از سهام پارسان

بخش عمده نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز متاثر از فضای کلی بورس، در بازار امروز سرخ‌پوش شدند. امروز در این صنعت بیش از ۳۷۲ میلیارد تومان سهام معامله شد و سهامداران حقیقی ۳۴.۱ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

در بازار امروز ۲۲ نماد شیمیایی مثبت بودند و ۴۱ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند. سه نماد صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، صنایع شیمیایی فارس (شفارس) و تولی‌پرس (شتولی) با رشد به ترتیب، ۶.۰۹ درصد، ۴.۶ درصد و ۱.۹۸ درصدی، بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند. در سوی مقابل اما نمادهای مدیریت صنعت شوینده بهشهر (شوینده) با ۳.۲۶ درصد، پاکسان (شپاکسا) با ۲.۲۴ درصد و پلی اکریل ایران (شپلی) با ۱.۹۹ درصد، بیشترین کاهش در قیمت پایانی را متحمل شدند.

گفتنی است  که توجه سهامداران حقیقی صنعت شیمیایی به سهام شرکت نفت و گاز پارسیان در بازار امروز نیز ادامه پیدا کرد و حقیقی‌های ۵.۲ میلیارد تومان وارد معاملات نماد پارسان کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.