کد خبر : 5357
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 9:30

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «انرژی پرس»:

تحریم نفت کشور به ذخیره‌سازی و بنادر می‌رسد/ روسیه و عربستان بستر تحریم علیه نفت ایران را فراهم می‌کنند

تحریم نفت کشور به ذخیره‌سازی و بنادر می‌رسد/ روسیه و عربستان بستر تحریم علیه نفت ایران را فراهم می‌کنند
تحریم‌های جدید نفت ایران در راه است، این‌بار سخت‌تر از گذشته، تحریم‌ها به ذخیره‌سازی و بنادری که نفت ایران را انبار کنند، رسیده است.

به گزارش انرژی پرس، آمریکا به‌دنبال تشدید تحریم‌ های نفت ایران است، ایران به جایگاه سوم تولید نفت اوپک بازگشت؛ دو خبر تلخ و شیرین برای صنعت نفت ایران. حمله رژیم صهیونیستی به غزه، علاوه‌بر کشته شدن چندین هزار نفر از مردم غزه، خسارت‌هایی نیز برای ایران داشته است. در چند روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سناتورهای آمریکایی به‌دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه صنعت نفت ایران هستند.

بایدن، تحریم‌های جدید نفتی ایران را امضاء می‌کند

عبداله باباخانی، کارشناس انرژی معتقد است، آمریکا برای راضی نگهداشتن اسرائیل در کاهش فشار بر مردم غزه، به دنبال افزایش تحریم نفتی ایران است‌. باباخانی در گفت‌وگو با «انرژی پرس» گفت: مجلس نمایندگان آمریکا طرحی به نام «توقف پناه دادن به نفت ایران» را برای تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران با ۳۴۲ در برابر ۶۹ رای تصویب کردند. ‏این طرح به‌زودی در سنا هم‌ با توجه به فضای حمایت مطلق از اسرائیل تصویب خواهد شد و این بار احتمالا به امضا بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز می‌رسد‌.

بنادر و پالایشگاه‌های خارجی هدف جدید تحریم‌های نفت

او با اشاره به اینکه ‏بر اساس این طرح، بنادر و پالایشگاه‌های خارجی در صورت خرید یا انبار کردن نفت صادر شده از ایران، توسط آمریکا تحریم خواهند شد، عنوان کرد: اضافه کردن بنادر و انبارها، می‌تواند مشکلات جدیدی برای فروش نفت ایران ایجاد کند. ‏این برآورد توسط چندین نشریه درگذشته منتشر شده بود. نکته قابل توجه اینجاست که چندین کشور به دلیل تامین منافع‌شان حتی فضا را برای این اتفاق آماده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:  مهدی مسکنی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور شد

کشورهایی که بستر تحریم نفت ایران را هموار می‌کنند

باباخانی درباره‌ی کشورهایی که فضای تشدید تحریم نفتی ایران را فراهم کرده‌اند، گفت: روسیه صادرات نفت دریایی را از سه هفته قبل۲۷ درصد افزایش داده است؛ کشورهای آفریقایی اوپک نیز با ۵ میلیون بشکه به بالاترین سقف خود از پیش کرونا بازگشته‌اند؛ تولید نفت آمریکا از ۱۳ میلیون بشکه عبور کرده است؛ عربستان نیز اعلام کرده می‌تواند ۳ میلیون بشکه به تولید خود اضافه کند.

ذخیره‌سازی نفت ایران تحریم می‌شود

این کارشناس انرژی یادآور شد: ‏اگر چه آمریکا در گذشته تحریم‌های بسیاری علیه صنعت نفت ایران اعمال کرده است اما هم‌اکنون براساس لایحه جدید سناتورهای آمریکایی، تحریم نفت ایران به ذخیره‌سازی و بنادر رسیده است.  این‌بار آمریکا می‌خواهد خریداران و مشتریان نفت ایران را  تحت فشار قرار دهد، اتفاقی که بی‌سابقه بوده و در گذشته نیز رخ نداده است.

تحریمی خطرناک‌تر از گذشته

باباخانی درباره‌ی جزئیات بیشتر لایحه تشدید تحریم‌های نفت ایران، عنوان کرد: در تحریم‌های جدید انبارداران، بنادر و فراورده‌های بنزینی و گازوئیلی تولید شده از نفت ایران هدف قرار گرفته شده‌اند.  تحریم‌های بسیار خطرناکی هستند، اگر رئیس جمهور آمریکا بخواهد آنها را عملیاتی کند، می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. باید هوشیار بود چراکه اگر تصویب شود، حتی تا انتخابات آمریکا هم سختگیری برای اجرای این تحریم‌ها نشود، دولت بعدی از هر حزبی که باشد، می‌تواند خسارات زیادی به نفت ایران وارد کند که جبران آن برای ایران به‌سادگی نخواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.