کد خبر : 6913
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1402 - 14:30

حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت وگو با «انرژی پرس» تاکید کرد:

تا ۱۵ سال آینده، همچنان ناترازی گاز ادامه دارد/ در مرز ایران-ترکمنستان یکی از پتروشیمی ها خودتامینی سوخت را آغاز کرده است

تا ۱۵ سال آینده، همچنان ناترازی گاز ادامه دارد/ در مرز ایران-ترکمنستان یکی از پتروشیمی ها خودتامینی سوخت را آغاز کرده است
رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس  بااعلام این خبر که یکی از پتروشیمی ها در مرز ایران و ترکمنستان به منظور رفع مشکل ناترازی سوخت، با امضای قراردادی بلند مدت به دنبال خود تامینی سوخت است، گفت: ذخیره سازی استاندارد دنیا در زمینه گاز 10 درصد مصرف پیک زمستانی آنها است؛ اما در کشور ما این ذخیره سازی بین یک تا یک و نیم درصد است.

به گزارش انرژی پرس، حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه در بحث ذخیره سازی نفت و گاز از غول های جهان به شمار می رویم، اما در بحث حل ناترازی نفت و گاز با مشکل مواجه شده ایم، به «انرژی پرس» گفت: ذخیره سازی استاندارد دنیا در زمینه گاز ۱۰ درصد مصرف پیک زمستانی آنها است. اما در کشور ما این ذخیره سازی بین یک تا یک و نیم درصد است.
او ادامه داد: این رقم در برخی کشورها مثل آمریکا ۱۸ درصد، در اروپا ۲۲ درصد و در اوکراین ۲۳ درصد است. بنابراین ما هم باید در این مسیر قدم برداریم.
رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس یازدهم اضافه کرد: البته شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران که زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران است، قدم های خوبی در این باره برداشته و در این حوزه سرمایه گذاری خوبی انجام داده است که باید ادامه داشته باشد.
حسین زاده در پاسخ به اینکه به دلیل ناترازی سوخت، در فصول سرد و گرم سال به منظور جلوگیری از قطع برق و گاز خانگی، با قطع سوخت صنایع سنگین مواجه هستیم و اخیرا پتروشیمی لردگان اعلام کرده که مثل سال قبل با قطعی خوراک گازی مواجه شده است، اظهار کرد: به اعتقاد من درخصوص گاز صنایع، باید به صورت خود تامین جلو برویم. بنابراین با توجه به شرایط فعلی، باید منطبق بر واقعیت ها صحبت کنیم و واقعیت این است که تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، همچنان این ناترازی ها ادامه دارد.
نماینده مردم لارستان در مجلس یازدهم همچنین تصریح کرد: صنعت نفت و گاز ما صنعتی نیست که با مصاحبه بشود مشکلاتش را حل کرد. بلکه موضوعی است که نیاز به زمان دارد و همه دستگاه ها برای حل مشکلاتش باید دست به دست هم بدهند و کاری کنند.
او همچنین تاکید کرد: در حوزه رفع ناترازی صنایع عمده مثل پتروشیمی، صنایع فولاد و همچنین سیمان  باید صنایع ما در زمینه گاز و برق، به صورت خود تامین پیش بروند. البته برخی شرکت ها این کار را شروع کرده اند و در این زمینه قراردادهایی هم امضا شده است.
حسین زاده ادامه داد: این شرکت ها هم اکنون فعال شده اند تا در قالب  قراردادهای بلند مدت، میدان گازی را با هزینه خودشان توسعه بدهند تا هم گاز مورد نیاز خودشان را به صورت خود تامین، تامین کنند و هم مابقی آن را به شبکه سراسری کشور بفرستند.
رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس یازدهم همچنین ادامه داد: به عنوان مثال اکنون در مرز ایران و ترکمنستان یکی از پتروشیمی ها این کار را انجام می دهد که قابل تعمیم به سایر پتروشیمی ها است.

بیشتر بخوانید:  تکذیب بدهی 60 هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مهدی جمعه , ۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱

برق که خود تامینی . گاز هم خود تامینی ؟! پس چرا اینقدر خرج سیستمی با سه میلیون نفر حقوق بگیر به نام دولت می کنیم ؟ تعطیلش کنیم و هر کسی خودش مسوولیت تامین نیازهایش رو داشته باشه