کد خبر : 1956
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1402 - 14:08

مدیرعامل شرکت ملی گاز:

بیش از ۹۸ درصد شهرها و ۸۶ درصد روستاهای ایران گاز دارند

بیش از ۹۸ درصد شهرها و ۸۶ درصد روستاهای ایران گاز دارند
مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست خبری، گزارشی در مورد وضعیت اخیر صنعت گاز ارائه کرد.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، در نشست خبری خود به ارائه آخرین وضعیت صنعت گاز پرداخت که در ادامه به مهم‌ترین محورهای آن اشاره می‌شود:

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۱۲۵۳ شهر و ۳۹۶۹۹ روستا از نعمت گاز برخوردارند، اظهار کرد: در دو سال گذشته به ۵۲۹۷ روستا و ۳۰۷ هزار خانوار روستایی و همچنین ۴۱ شهر و ۹۴ هزار خانوار شهری گازرسانی شده است.

مجید چگنی در ادامه افزود: اکنون حدود ۹۸.۶ درصد از جمعیت شهری(۲۷.۵ میلیون مشترک)  و ۸۶.۳ درصد از جمعیت روستایی( ۳۱ میلیون مشترک) تحت پوشش گازرسانی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف نیروگاه‌ها ۷۵ میلیارد متر مکعب بوده که ۳۲ درصد را شامل می شود، گفت: همچنین بخش صنعت ۳۱ درصد که ۷۱ میلیارد متر مکعب مصرف کرده است.

وی اذعان داشت: سهم مصرف بخش خانگی ۲۷ میلیارد متر مکعب (۶۳درصد)، بخش عمومی ۹ میلیارد متر مکعب(۴درصد)، حمل و نقل ۹ میلیارد متر مکعب (۴درصد) و مصرف بخش کشاورزی  ۴.۸ میلیارد متر مکعب (۲درصد) است.

مجموع مصرف گاز به جز مصرف داخلی صنعت و صادرات ۲۳۰ میلیارد متر مکعب است.

مجید چگنی با اشاره به اینکه با عراق دو دور مذاکره کرده ایم و بزودی نهایی می شود، گفت: با ترکیه یک دور مذاکره کردیم و آنها علاقمند به تمدید قرارداد گازی با ایران هستند.

بیشتر بخوانید:  فروش نفت، تراز صفر صادرات گاز و تراز منفی صادرات بنزین؛ چالش‌های ۲۰۲۴ ایران

 وی در ادامه تشریح کرد: در تهران و عشق آباد نیز مذاکراتی در زمینه قرارداد گازی با ترکمنستان داشتیم، و توانستیم اصل بدهی سنواتی را در ۳ قسط پرداخت کنیم و در حوزه  بلندمدت و میان مدت و کوتاه مدت مذاکراتی داشتیم و ظرف ۲ هفته آینده چارچوب قراردادی نهایی می شود.

ما کار سواپ را از ۴.۵ میلیون متر مکعب در روز آغاز کردیم و به ۸ میلیون متر مکعب افزایش یافت و کماکان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز اظهار کرد: طی یک ماه گذشته قرارداد مستقیمی از طریق شرکتهای واسط با ترکمنستان داشتیم که از زیرساخت‌ها برای واردات استفاده کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مذاکرات برای صادرات گاز به عمان، احیای قرارداد پاکستان و تجارت گاز با روسیه ادامه دارد و کشورهای اروپایی نیز مذاکراتی برای واردات گاز از ایران از مسیر ترکیه با ما انجام داده‌اند ولی به ثمر ننشست.

 مجید چگنی در پایان تاکید کرد: با روند فعلی، مصرف داخلی گاز به ۱۴۲۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و همزمان پروژه‌های بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی و هوشمندسازی در دستور کار قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.