کد خبر : 8323
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 15:49

سقوط پتروپالایشی‌ها ادامه دارد؛

بوعلی‌سینا، شیراز، نوری و جم تنها سبزپوشان گروه پتروشیمی بورس بودند

بوعلی‌سینا، شیراز، نوری و جم تنها سبزپوشان گروه پتروشیمی بورس بودند
روند نزولی بورس در بازار امروز نیز ادامه پیدا کرد و نمادهای پتروپالایشی، همانند بخش عمده دیگر صنایع بورسی در مدار نزولی قرار گرفتند.

به گزارش اختصاصی انرژی پرس، بورس تهران در نخستین روز معاملاتی بهمن ماه ۱۴۰۲ روند نزولی خود را ادامه داد و نماگر اصلی بازار سرمایه شاهد افت ارتفاع خود بود. امروز همبخش عمده نمادهای پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی نیز در این روند با شاخص کل همراه شدند و در سمت سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند.

شاخص کل بورس در طی معاملات روز جاری ۱۳ هزار و ۷۱۴ واحد افت کرد و با این کاهش ۰.۶۳ درصدی در پله دو میلیون و ۱۵۳ هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل کاهشی شد و افتی ۱.۳۳ درصدی را رقم زد.

با رد و بدل شدن ۹.۴ میلیارد سهام و حق تقدم در بازار امروز ارزش معاملات خرد رقمی معادل چهار هزار و ۸۹۶ میلیارد تومان را ثبت کرد که افتی نسبی را در مقایسه با روز گذشته نشان می‌دهد. از سوی دیگر نیز سهامداران حقیقی در بازار امروز هم به سهام خود چوب حراج زدند و خالص خروج پول حقیقی از معاملات به حدود ۶۳۸ میلیارد تومان رسید.

وضعیت قرمز در گروه پتروشیمی

معاملات در گروه پتروشیمی‌ها همچون روزهای گذشته بود و امروز هم بخش عمده نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. در معاملات امروز، بار دیگر تنها چهار نماد این گروه رشد قیمت داشتند و ۲۶ نماد منفی خوردند.

نمادهای پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱.۱۵ درصد، پتروشیمی شیراز(شیراز) با ۰.۳ درصد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۰.۲۱ درصد و پتروشیمی جم (جم) با ۰.۰۲ درصد رشد قیمت، تنها نمادهای صعودی در میان هم‌گروهی‌های خود بودند.

در طرف دیگر اما نمادهای شرکت سرمایهگذاری نفت، گاز و پتروشیمیتامین (تاپیکو) با ۳.۵۹ درصد، پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۳.۴۵ درصد و پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۸۶ درصد افت، شدیدترین کاهش قیمتدر صنعت پتروشیمی را رقم زدند.

به علاوه، بیشترین خروج پول حقیقی از معاملات نمادهای پتروشیمیدر بازار امروز، مثل روز گذشته به سهام پتروشیمی پردیس اختصاص یافت؛ طوری که حقیقی‌ها به طور خالص ۷ میلیارد تومان از معاملات نوری خارج کردند.

یکه‌تازی «شزنگ» در گروه پالایشی

روند نزولی نمادهای پالایشی در معاملات اولین روز ماه جدید نیز ادامه یافت و شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، افتی ۱.۱ درصدی را در بازار امروز تجربه کرد. این افت در حالی رخ داد که در روز جاری حدود ۲۶۲ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد و حقیقی‌های بازار نیز بیشتر از ۸۴ ۵۰میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

بیشتر بخوانید:  فناوران، خراسان و شیراز درصدر فهرست بیشترین کاهش سود پتروشیمی‌ ها

در بازار امروز تنها یک نماد پالایشی شاهد افزایش قیمت بود و ۱۰ نماد دیگر با افت قیمت معاملات را به پایان بردند. سهام شرکت تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با رشد ۱.۹۱ درصدی، تنها سبزپوش گروه خود بود و نمادهای پالایش نفت بهران (شبهرن) با ۶.۱۲ درصد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۴.۹۹ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۴.۸۶ درصد، بیشترین کاهش قیمت در گروه پالایشی را به ثبت رساندند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت تهران بیش از دیگر نمادهای پالایشی بود و حقیقی‌ها ۵۴ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند. به علاوه، نماد پالایش نفت بندرعباس (شبندر) نیز با خروج پول به ۳۰ میلیارد تومانی مواجه شد.

تداوم افت شاخص صنعت شیمیایی

عملکرد صنعت محصولات شیمیایی نیز همانند کلیت بازار نزولی بود؛ به نحوی که شاخص این گروه در پایان معاملات امروز با افت ۰.۵۹درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای شیمیایی به بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان رسید و خالص خروج پول اشخاص حقیقی از این صنعت نیز معادل ۶۲.۶ میلیارد تومان ثبت شد.

امروز تنها ۹ نماد شیمیایی بازدهی مثبت داشتند و ۵۲ نماد نیز منفیخوردند. در بین نمادهای صعودی، بیشترین بازدهی مربوط به سهام شرکت‌های شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۸۳ درصد، آریان کیمیاتک(کیمیاتک) با ۱.۹ درصد و تولی پرس (شتولی) با ۰.۱۸ درصد بود. نمادهایبین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۴.۸ درصد، صنایع بهداشتی ساینا(ساینا) با ۴.۴۵ درصد و گلتاش (شگل) با ۴.۱۵ درصد افت نیزبیشترین کاهش قیمت را متحمل شدند.

لازم به ذکر است که بررسی معاملات شیمیایی‌ها نیز نشان می‌دهد که بیشترین خروج پول حقیقی این صنعت در بازار امروز برای شرکت کربن ایران (شکربن) و به مبلغ ۸.۵ میلیارد تومان بوده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.