کد خبر : 5683
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 15:15

آیا خط لوله نفتی عراق_ترکیه دوباره راه‌اندازی می‌شود؟

بدهی‌های معوق، معضل صادرات نفت عراق به ترکیه

بدهی‌های معوق، معضل صادرات نفت عراق به ترکیه
APIKUR که نماینده شرکت های بین المللی درگیر در قراردادهای بالادستی نفت یا گاز در اقلیم کردستان عراق است، توسط مقامات عراقی یا کردی برای توافقی مبنی بر اجازه ازسرگیری جریان نفت از خط لوله عراق-ترکیه تماسی نداشته اند.

به گزارش انرژی پرس، یکشنبه گذشته حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق در دیدار با مقامات اقلیم کردستان گفت که می تواند با همه طرف های ذیربط – از جمله شرکت های نفتی خارجی – برای از سرگیری تولید نفت از میادین نفتی ظرف سه روز به توافق برسد.

روز جمعه، در بیانیه APIKUR، این گروه گفت اگرچه این گفتگوها یک “گام بالقوه مثبت” است، اما اعضای آن به این نشست دعوت نشده اند و هیچ گونه ارتباط رسمی در مورد نتایج نشست دریافت نکرده اند. یک منبع آگاه گفت که در این نشست هیچ توافق نهایی حاصل نشد.

مایلز کاگینز، سخنگوی APIKUR در بیانیه ای به رویترز گفت: “ما منتظر ارتباط رسمی … برای گام های بعدی هستیم.” هر توافقی مستلزم تایید مقامات عراقی، کردی و APIKUR است.

ترکیه ۴۵۰۰۰۰ بشکه نفت در روز از صادرات شمال از طریق خط لوله عراق-ترکیه را از ۲۵ مارس پس از حکم داوری اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) متوقف کرد.

بیشتر بخوانید:  تنش های خاورمیانه سیاست نفتی عربستان سعودی را تغییر می‌دهد؟

دیوان کیفری بین‌المللی به آنکارا دستور داد به دلیل صادرات غیرمجاز اقلیم کردستان بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به بغداد حدود ۱.۵ میلیارد دلار خسارت بپردازد.

مقامات نفتی دولت عراق هفته گذشته برای اولین بار با نمایندگان انجمن صنعت نفت کردستان (APIKUR) دیدار کردند. 

یکی از اعضای APIKUR در اوایل این ماه گفت که شرکت‌های نفتی بین‌المللی فعال در منطقه تا زمانی که مشکل پرداخت‌های معوق که حدود یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، حل نشود، نفت برای صادرات از طریق خط لوله تولید نخواهند کرد.

بر اساس گزارش APIKUR، بیش از ۷ میلیارد دلار درآمد صادراتی از زمان بسته شدن خط لوله در ماه مارس کاهش یافته است.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، حدود ۸۵ درصد از نفت خام خود را از طریق بنادر جنوب صادر می کند. مسیر شمالی از طریق ترکیه حدود ۰.۵ درصد از عرضه جهانی نفت را تشکیل می دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.