کد خبر : 4626
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 14:42

تنش های خاورمیانه سیاست نفتی عربستان سعودی را تغییر می‌دهد؟

تنش های خاورمیانه سیاست نفتی عربستان سعودی را تغییر می‌دهد؟
در ابتدای اکتبر، عربستان سعودی تایید کرد که کاهش تولید داوطلبانه نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز تا پایان سال حفظ خواهد کرد، اما حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر و تلافی متعاقب آن اسرائیل با هدف قرار دادن غزه، یک بار دیگر چشم انداز ژئوپلیتیکی خاورمیانه، بزرگترین منطقه صادرکننده نفت خام جهان و جایی که بزرگترین نقطه انسداد ترانزیت نفت در آن قرار دارد را تغییر داد.

به گزارش انرژی پرس، حمله حماس در ۷ اکتبر درست زمانی رخ داد که چندین کشور خاورمیانه – از جمله تولیدکننده بزرگ نفت، امارات متحده عربی، شروع به عادی سازی روابط با اسرائیل کردند. طبق گزارش ها، دولت ایالات متحده همچنین در حال کار بر روی عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل بود.
به گزارش فولاد ایران، عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، می‌تواند تصمیم بگیرد که در اوایل سال آینده تولید نفت خود را – که در حال حاضر حدود ۹ میلیون بشکه در روز است – افزایش دهد. به گفته تحلیلگران، عرضه نفت از ایران نیز که در ماه‌های اخیر به دلیل اجرای ضعیف‌تر تحریم‌های آمریکا به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۸ رسیده است، ممکن است دوباره شروع به کاهش کند.
عربستان سعودی که به تازگی روابط دیپلماتیک خود را با ایران احیا کرده است، در پی حمله حماس، خواستار «توقف فوری تنش بین دو طرف، حفاظت از غیرنظامیان و خویشتنداری» شد.
منابع آگاه از تفکر پادشاهی هفته گذشته به رویترز گفتند که بازنگری سریعی در سیاست عربستان در منطقه وجود دارد و برنامه های ایالات متحده برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل روی یخ گذاشته شده است.
عربستان سعودی ممکن است در سیاست تولید نفت تجدید نظر نکند. روابط ایالات متحده و عربستان تیره شده است و کاهش تولید عربستان و اوپک پلاس با هدف “ثبات بازار” اما در واقع افزایش قیمت نفت، شکاف بین این پادشاهی و دولت بایدن را عمیق تر کرده است.
امین ناصر، مدیرعامل شرکت نفت آرامکو عربستان اوایل این هفته گفت: “بزرگترین شرکت نفتی جهان در صورت لزوم می تواند تولید خود را «در عرض چند هفته» افزایش دهد.”
تا کنون، علیرغم تقاضای قوی و درخواست روز چهارشنبه ایران برای تحریم نفت اسرائیل از سوی تولیدکنندگان اسلامی، نه سعودی‌ها و نه توافق اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه به هیچ تغییری در سیاست فعلی خودداری از عرضه به بازار اشاره نکرده‌اند.
در هرج و مرج ژئوپلیتیک کنونی در خاورمیانه، قیمت نفت ممکن است دوباره به ۹۵ دلار و حتی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، اما ایالات متحده نباید روی عربستان سعودی برای مهار افزایش قیمت حساب کند. سعودی ها و روس ها به ترتیب به قیمت های بالای نفت برای پوشش مخارج کلان پروژه های محمد بن سلمان و جنگ پوتین در اوکراین نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:  ایران در سال ۱۴۰۲ چقدر نفت فروخت و چقدر تخفیف داد؟

منبع: پایگاه خبری فولاد ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.