کد خبر : 9872
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 بهمن 1402 - 15:01

آژانس بین‌المللی انرژی:

با افزایش عرضه کشورهای غیراوپک، رشد تقاضای نفت کند می‌شود

با افزایش عرضه کشورهای غیراوپک، رشد تقاضای نفت کند می‌شود
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه با کاهش پیش‌بینی رشد خود در سال 2024 در مقایسه با پیش‌بینی‌های گروه تولیدکننده اوپک، گفت: رشد تقاضای جهانی نفت در حال کاهش است.

به گزارش انرژی پرس، به گفته این آژانس، سرعت رشد به ۱.۲۲ میلیون بشکه در روز کاهش می یابد – تقریباً نیمی از رشد سال ۲۰۲۳ – که بخشی از آن به دلیل کاهش شدید مصرف چین است.
پیش از این رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ را ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده بود.
آژانس بین المللی انرژی گفت: «مرحله رشد گسترده پس از همه گیری در تقاضای جهانی نفت تا حد زیادی مسیر خود را طی کرده است.
معیار نفت خام برنت از ابتدای سال تاکنون حدود ۶ درصد افزایش یافته است زیرا حملات به کشتیرانی در دریای سرخ نگرانی های عرضه را برانگیخته است و قطعی ماه ژانویه در کشورهای عمده تولیدکننده نفت غیراوپک مانند ایالات متحده بر نگرانی ها افزوده است.
با این حال، با توجه به اینکه اقتصادهای بزرگ همچنان با نرخ های بهره بالا با هدف مهار تورم چسبنده دست و پنجه نرم می کنند، نگرانی ها در مورد تقاضا محدود شده است.
آژانس مستقر در پاریس پیش‌بینی کرده است که تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود خواهد رسید، زیرا جهان به سمت انرژی پاک‌تر روی می‌آورد، اما اوپک انتظار دارد مصرف نفت تا دو دهه آینده همچنان در حال افزایش باشد.
در بخش عرضه، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود را برای سال ۲۰۲۴ افزایش داد و تخمین زد که عرضه در مقابل پیش بینی قبلی ۱.۵ میلیون بشکه در روز، ۱.۷ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. این آژانس به عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از اوپک و متحدانی که گروه بزرگتر تولیدکنندگان اوپک پلاس را تشکیل می دهند اشاره کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی هم‌اکنون انتظار دارد که عرضه به رکورد ۱۰۳.۸ میلیون بشکه در روز برسد که تقریباً به طور کامل توسط تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس از جمله ایالات متحده، برزیل و گویان هدایت می‌شود.
با توجه به چشم انداز قوی برای عرضه خارج از اوپک پلاس، آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد در سه ماهه اول ذخایر اندکی افزایش یابد.

بیشتر بخوانید:  افزایش ۴۸ درصدی تولید شرکت نفت ایرانول
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.