کد خبر : 5519
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 - 11:03

اوپک: سفته‌بازان، عامل کاهش قیمت‌ نفت هستند

اوپک: سفته‌بازان، عامل کاهش قیمت‌ نفت هستند
اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد عوامل اصلی بازار نفت، قوی مانده و سفته‌بازان، عامل کاهش قیمت‌ها هستند.

به گزارش انرژی پرس، قیمت نفت برنت از حدود ۹۸ دلار در سپتامبر، به حدود ۸۲ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است. نگرانی نسبت به رشد اقتصادی و تقاضا، قیمت‌ها را تحت فشار قرار داده و نگرانی‌ها نسبت به اختلال احتمالی عرضه به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه را تحت الشعاع قرار داده است.

اوپک در گزارش بازار نفت نوامبر خود، با اشاره به واردات قوی چین، ریسک‌های نزولی جزئی برای رشد اقتصادی و بازار قوی معاملات فیزیکی نفت، اعلام کرد بازار با وجود احساسات منفی بیش از حد، در سلامت است. آمار اخیر، روند رشد جهانی قوی و عوامل بنیادین مطلوب بازار نفت را تائید می‌کنند. قیمت نفت در هفته‌های اخیر تحت تاثیر سفته بازان بازار مالی، روند رو به کاهش داشته است.

در جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، پیش بینی شد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳، به میزان ۲.۴۶ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند که ۲۰ هزار بشکه در روز بیشتر از پیش بینی ماه قبل اوپک است. اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز رشد کند.

بیشتر بخوانید:  اوجی بر استقلال صندوق‌های بازنشستگی نفت تاکید کرد

رفع قرنطینه کرونا در چین، به رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳ کمک کرده است. اوپک برخلاف موسسات دیگری نظیر آژانس بین‌المللی انرژی، همواره رشد قوی‌تر تقاضا برای نفت را پیش بینی می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک و متحدانش در گروه اوپک پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲، عرضه به بازار را با هدف تقویت قیمت‌ها، محدود کردند. با این حال طبق گزارش نوامبر اوپک، تولید این گروه در اکتبر تحت تاثیر افزایش تولید ایران، آنگولا و نیجریه، بالاتر رفت.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.